─═ SPRITED ═─
SPRITE EDITOR
Sprited.exe
───────────
- Tämä ohjelma on väännetty kasaan Turbo C++ 3.0:lla. Grafiikkakirjastona
on käytetty EGAVGA.BGI:ta.
- Ohjelma toimii EGA:n 640x350-tilassa ja tarvitsee Microsoft-yhteensopivan
hiiren.
- Sprited on suunnisteltu C-ohjelmoijille, jotka haluavat piirellä kuvia
C:n getimage()- ja putimage()-käyttöön. Spritet ovat 32x32 kokoa.
Ohjelman käyttö
───────────────
- Ohjelman työtila (kuvaruutu) koostuu seuraavista osista:
1) Piirtoruudukko
2) Väripaletti
3) Sprite luonnollisessa koossa
4) Aktiivisen värin näyttö
5) Valintapainikkeet
Tässä osien toiminta ja käyttö:
1) Piirtoruudukkoon piirretään kuvio 8 kertaa suurennettuna.
Vasenta hiiren nappia painamalla voidaan piirtää valitulla värillä.
Oikeaa nappia painamalla voidaan pyyhkiä kuten pyyhekumilla.
2) Väripaletista valitaan käytettävä piirtoväri painamalla vasenta hiiren
nappia.
3) Pikkuruutu piirtoruudukon vieressä näyttää, miltä piirretty sprite oikeasti
näyttää.
4) Oikeassa alanurkassa on neliö, joka näyttää valitun värin.
5) Valintapainikkeista painelemalla tapahtuu kaikkea jännää.
Osoittamalla hiirellä X-painiketta ja painamalla vasenta nappia
poistutaan ohjelmasta.
Painamalla L-painikkeen kohdalla nappia ladataan kuva tiedostosta.
Painamalla S-painiketta tallennetaan kuva tiedostoon.
Painamalla vasenta näppäintä C-painikkeen kohdalla tyhjenee piirtoruudukko.
Tyhjentämisessä käytetään paletista valittua väriä.
Painamalla oikeaa hiiren näppäintä C-painikkeen kohdalla tyhjennetään
piirtoruudukko mustalla värillä.
Piirrosten lataaminen ja tallentaminen
──────────────────────────────────────
Piirroksia voidaan ladata ja tallentaa painelemalla valintapainikkeita
editorissa (ks. edellinen kohta).
Ladattavan/tallennettavan tiedoston nimi pitää kuitenkin antaa jo ohjelman
käynnistysvaiheessa komentorivillä.
Esim. SPRITED tausta.img <ENTER>
käynnistää editorin ja pitää mielessään annetun nimen tausta.img.
Nyt editoritilassa voidaan sitten joko ladata jo levyllä oleva tausta.img-
kuva painamalla L-painiketta (edellyttää, etttä tausta.img tosiaan on jo
levyllä) tai tallentaa sen hetkisen tuhertelun tulos painamalla S-painiketta.
Tällöin ohjelma tallentaa piirroksen tausta.img-tiedostoon. Huom! Jos saman-
niminen tiedosto jo on levyllä, niin ohjelma armotta kirjoittaa sen päälle.
Yleistä tarinaa
───────────────
Jos joku tätä SPRITED-ohjelmaa levittää, niin pitäköön huolen, että samassa
paketissa mukana kulkevat EGAVGA.OBJ, SPRITED.EXE ja SPRITED.C -tiedostot.
EGAVGA.OBJ on tehty Turbo C:n mukana tulevalla BGI2OBJ-ohjelmalla.
SPRITED.EXE on se varsinainen editori.
SPRITED.C on editorin lähdekoodi.
SPRITED.DOC on tämä enemmän tai vähemmän tärkeä teksti.
Jos joku haluaa kääntää tuon lähdekoodin .EXE:ksi, niin muistakoon sitten
samalla linkittää mukaan EGAVGA.OBJ:n. Muuten homma ei toimi.
Muutama sana kopiointioikeuksista yms. jutuista
───────────────────────────────────────────────
- Lähdekoodia EI SAA MENNÄ MUUTTAMAAN!
- Ohjelmaa saa levittää ja käyttää vapaasti ilman mitään korvauksia tai
vaatimuksia.
- SPRITED.EXE-ohjelmaa EI SAA myydä minun eikä kenenkään muun nimissä.
- Pidätän itselläni KAIKKI OIKEUDET SPRITED-ohjelmaan ja sen lähdekoodiin.
- Lähdekoodia saa käyttää inspiraation lähteenä ja sen osia saa käyttää
vapaasti omissa ohjelmissa. KOKO LÄHDEKOODIA ei kuitenkaan ole lupa mennä
kopioimaan omaan ohjelmaan.
- SPRITED-ohjelmaa on levitettävä seuraavassa muodossa:
Paketin sisältö:
SPRITED.EXE
SPRITED.OBJ
SPRITED.C
SPRITED.DOC
- Kommentteja ja parannusehdotuksia sekä juttua siitä mihin SINÄ olet
tätä ohjelmaa käyttänyt voit lähettää e-mailina osoitteeseen makarki@hit.fi
SPRITED (C) 1995 Matti Kärki