------------------------------------------------------------------------------- RAY_ACE.TXT - Raha-automaattien ja pelaamisen asiantuntijakurssi ------------------------------------------------------------------------------- VERSIO 1.1, typoja korjattu, lis„tty yksityiskohtaisia vinkkej„ eri peleihin. """""""""" VAROITUS: T„m„ teksti sis„lt„„ alle 16-vuotiaille sopimatonta teksti„ ja voi aiheuttaa pysyv„n gamblimanian eli uhkapelineuroosin. Mik„li et halua pilata terveit„ el„m„n reaaliteettej„si, „l„ lue eteenp„in. T„m„ teksti k„sittelee RAY:n eli raha-automaattiyhdistyksen pelej„, niiden pelaamista ja antaa vinkkej„, joiden avulla saldonsa saa pysym„„n positiivisena. Tiedot perustuvat intuitiiviseen tietoon ja empiirisiin tutkimuksiin eik„ niit„ ole verifioitu ISO-standardin vaatimalla tavalla. PELIEN PAULOISSA Useimmat ihmiset pelaavat RAY:n raha-automaatteja (potti, keno, pokeri...) ajankulukseen tai saadakseen kokea hieman j„nnityst„ sijoittaessaan roponsa viheli„isen masiinan armoille. Kukaan ei tosissaan usko, ett„ pelej„ pelaamalla voisi voittaa rahaa ja j„„d„ viel„ plussan puolelle. Kuitenkin ihmiset pelaavat enemm„n tai v„hemm„n, vaikka tiet„v„t jo etuk„teen, ett„ rahat menev„t kuin "kankkulan kaivoon". Pelaaminen on hauskaa, jos voittaa mutta taskurahojen menett„minen typer„„n rahapeliin harmittaa viet„v„sti ja j„lkiviisaus kukoistaa. Jos lukeudut niihin onnellisiin, jotka eiv„t ole viel„ koskaan (tai juuri ollenkaan) rahapelej„ pelanneet, ota neuvosta vaari; ŽLŽ PELAA. Rahapelejen valttikortit pohjautuvat psykologiaan. Ihminen kaipaa j„nnityst„ ja pelatessaan h„n menett„„ osittain todellisuuden tajunsa, realistisuuden ja rationaalisen ajattelutavan mit„ tulee rahank„ytt””n. Tyypillisi„ selv„sti erotettavissa olevia kaavoja on ainakin kaksi; 1) henkil” on p„„tt„nyt pelata jotakin automaattia ja h„vi„„ aluksi l„hes putkessa tietyn asteisen summan rahaa. H„n haluaa tietysti voittaa h„vi„m„ns„ rahat takaisin ja k„ytt„„ logiikkaansa ep„johdonmukaisesti s.e. syyt„„ koneeseen lis„„ rahaa toivoen, ett„ voitto viimeinkin kopsahtaisi kohdalle ja ett„ henkil” voittaisi jo h„vi„m„ns„ rahat takaisin. Automaatti on saanut viattomasta pelaajasta psykologisen yliotteen. T„st„ seuraa, ett„ henkil” h„vi„„ rahaa(-nsa) suoraan verrannollisesti k„ytett„viss„ olevaan summaan, mielen heikkouteen, k„ytett„viss„ olevaan aikaan, henkil”n ik„„n ja k„„nt„en verrannollisesti „lykkyysosam„„r„„n. Eli toisin sanoen kaikki menee. 2) henkil”„ on kerrankin onni potkaissut ja mit„ suurempi onnenkantamoinen rahapeli„ pelatessa on sattunut kohdalle, sit„ vakavammat ovat seuraukset. Voitosta aiheutuva mielihyv„ sumentaa todellisuuden tajun siin„ m„„rin, ett„ henkil” uskoo j„ttipotin kohdalle osumiseen seuraavalla kerralla tutkimuksien mukaan jopa 35 kertaa enemm„n kuin ennen "onnenkantamoista" eli suurehkoa voitettua summaa. T„ten h„n palaa ennemmin tai my”hemmin samalle (tai jollekin muulle)(koska lompakko pullistelee 'hy”dytt”mi„' kolikoita) automaatille ja pelaa huolettomasti suuriakin summia, sill„ h„nen sis„ll„„n kytee voimakas tunne siit„, ett„ h„n voi voittaa lis„„ yht„ helposti kuin ennenkin. L„hes aina k„y kuitenkin niin, ett„ henkil” h„vi„„ kaikki aikaisemmin voittamansa rahat, ja usein paljon enemm„nkin mm. kaavaan 1. perustuen. "Ahneella on *askainen loppu" -vanha kansanviisaus. Tappiosta seuraa jonkinasteinen apaattinen ja masentunut olotila ja menetyksien suuruudesta riippuen henkil” vannoo ettei en„„ pelaa niin suurin panoksin, niin holtittomasti tai kenties en„„ ollenkaan. T„ss„ vaiheessa vannotukset ovat turhia. Aika rient„„ ja hautaa pahat muistot ja jos rahaa l”ytyy, on henkil” jossakin vaiheessa taas automaattia takomassa. Pahinta mit„ t„ss„ vaiheessa voi tapahtua, on suuri voitto, sill„ se aloittaa kierteen alusta astetta voimakkaampana. PELAAMINEN JA TAKTIIKKA Mik„li edell„ maalatut todellisuuden kauhukuvat eiv„t saaneet aikaan pistoksia omassatunnossasi tai koet olevasi muiden yl„puolella, eiv„tk„ edell„mainitut kaavat kuvaa alkuunkaan k„ytt„ytymist„si, voinet lukea eteenp„in. Muussa tapauksessa lienee turha edes yritt„„ opetella p„rj„„m„„n rahapeleiss„, sill„ olet ehk„ jo vihdoin viimein ymm„rt„nyt ett„ RAHAPELEJŽ PELAAMALLA EI VOI VOITTAA. Usean vuoden kokemuksella ja RAY:n automaattien tuntemuksella voin kuitenkin antaa muutamia vinkkej„ pelien pelaamiseen ja taktiikan hiomiseen. RAY:n rahapelit on s„„detty siten, ett„ ne palauttavat n. 80% KAIKISTA niihin laitetuista rahoista. Eli se ei tarkoita sit„, ett„ jos laitat koneeseen 10mk, niin voitat 8mk (80%) vaan jos automaattia pelataan ts. siihen sy”tet„„n tietyll„ aikav„lill„ vaikkapa 10000mk niin automaatti palauttaa voittoina n. 8000mk ja loput 2000mk menev„t automaatin rahas„kkiin. Voi my”s k„yd„ niin, ett„ vaikka iskisit koneeseen 500mk putkeen, et v„ltt„m„tt„ voita mit„„n, mutta seuraava pelaaja voittaakin muutaman kympin panostuksella 400mk. Aina kun RAY:n set„ k„y tyhjent„m„ss„ automaattien rahas„kit, 80%-rutiini nollautuu s.e. v„h„„n aikaan automaatista ei voita juuri mit„„n. Mutta nyrkkis„„nt”n„: mit„ enemm„n rahaa automaattiin on laitettu VOITTAMATTA mit„„n, sit„ suurempi mahdollisuus on voittaa seuraavalla kerralla. a) KONE s„„telee TŽYSIN rahavirran kulkua eli itse pelaaminen on pelkk„ muodollisuus. Periaatteessa on t„ysin sama, miten pelaat peli„ (paitsi ehk„ pajatso), koska voitot&h„vi”t tilastosi on 100%:sti riippuvainen edellisten pelaajien onnesta/ep„onnesta. Olen monesti kuullut pikkukakaroiden sanovan tuplaushetkell„ tyyliin "m„ tied„n kumpi se on mut en kerro..." ja sitten kun toinen tuplaa v„„rin niin t„m„ sama heppu toteaa "TYHMŽ, m„ olisin tuplannu oikein!". Voi itku mit„ pellej„... Kone p„„tt„„ tuohon 80% palautus- prosenttiin perustuen sen, miten tuplauksessa tulee k„ym„„n ja esim. pokerissa n„yttelee seiskaa vaikka 100 kertaa per„kk„in jos kone on tyhjill„„n. Periaatteessa voit siis tuplatessassi nojata vaikkapa PIENI-nappiin ja tuplata 5 kertaa per„kk„in PIENELLŽ, koska on aivan sama mit„ nappia painat. Jos kone on valmis antamaan suuren voiton (=joku muu on aikaisemmin h„vinnyt samaan koneeseen aivan sikana), menev„t tuplaukset oikein aina, riippumatta siit„ mit„ pelaaja painaa. Huvin vuoksi voit painella tuplausnappeja satunnaisesti. Pari onnensarjaa: ISO-PIENI-PIENI-PIENI, PIENI-ISO-ISO-PIENI, PIENI-ISO-PIENI ja samat negatoituna. b) AJOITUS on kaiken A ja O. Ajoituksella tarkoitan sit„, ett„ tied„t milloin mit„kin automaattia kannattaa pelata. Vain toisen typer„n pelaajan juuri "t„ytt„m„„" peli„ kannattaa pelata, koska silloin voittotodenn„k”isyys on suurimmillaan. Jos pelityyli on sellainen, ett„ suinp„in vain astelet ensimm„isen vapaan masiinan luo ja syyd„t sen t„yteen kolikoita, voit 93%:n varmuudella sanoa rahoillesi hyv„stit. OLE KŽRSIVŽLLINEN! [1] Mene paikkaan, jossa on paljon peliautomaatteja tai ainakin enemm„n kuin kaksi kappaletta. Jos todella aiot pelata, vaihda rahaa etuk„teen s.e. taskussasi on kolikoita valmiina kun sopiva hetki koittaa. TARKKAILE muita ihmisi„, jotka pelaavat pelej„ ja SEURAA silm„ kovana kuinka paljon kukin voittaa & h„vi„„ rahaa automaatteihin. Olennaisinta on se, kuinka paljon rahaa toinen henkil” syyt„„ koneeseen. Kovalla harjoittelulla pystyt tarkasti seuraamaan jopa kolmea peli„ yht„aikaa ja voit kokoajan tehd„ arvioita voittotodenn„k”isyyksist„. [2] Kun tarkkailet toista pelaajaa, tee se h„nen selk„ns„ takaa „l„k„ mene aivan koneen viereen kuten monet „rsytt„v„t pikkupenskat tekev„t. Toinen pelaaja tuntee katseesi niskassaan, hermostuu, ja pelaa ehk„p„ suuremmalla panoksella kuin normaalisti. Laske tarkasti kuinka paljon h„n laittaa koneeseen rahaa ja kuinka pitki„ aikav„lej„ kone pit„„ voittojen v„lill„. Mik„li voittoja tulee harvakseltaan, imee kone nopeasti toisen rahat. [3] Kun toinen pelaaja on h„vinnyt kaikki rahansa automaattiin ja pelin k„ytt„ytyminen vaikuttaa lupaavalta (kts. kohta PELIN KŽYTTŽYTYMINEN), voit siirty„ automaatille toteuttamaan JŽŽKEPPI-tekniikkaa. VAROITUS: todella usein n„ytt„„ silt„, ett„ toinen pelaaja h„vi„„ suunnattoman kasan rahaa voittamatta mit„„n ja kokematon kytt„„j„ luulee, ett„ aivan kohta kone antaa j„ttivoiton. Asia on kuitenkin yleens„ niin, ett„ henkil” on voittanut koneesta paljon rahaa jo ENNEN kuin tulit paikalle eli et n„hnyt h„nen voittoaan ja kun h„n sitten h„vi„„ voittamansa rahat, ollaan vasta nollapisteess„ eik„ kone ole suinkaan valmis antamaan voittoja. c) JŽŽKEPPI-tekniikka. Pelaa aina aluksi pienell„ panoksella 2-3 mk mutta „l„ koskaan 1 markan panoksella, koska se ei anna oikeaa kuvaa koneen tilasta voittojen sattuessa kohdalle. Jos h„vi„t yli 15mk putkeen voittamatta mit„„n tai jos voitat vain pari pikkusummaa ja menet„t sitten nekin, LOPETA kyseisen automaatin pelaus v„litt”m„sti. Kone on mit„ ilmeisimmin imurointivaiheessa ja olit tehnyt virhearvioinnin koneen k„ytt„ytymisest„ voittojen suhteen (t„t„ sattuu alussa melko usein). Lis„ksi, kun „ly„t lopettaa t„h„n maagiseen "15 gone-no wins yet-let's quit" kaavaan, v„lt„t edell„ kuvatun psykologisen oravanpy”r„n, jossa yrit„t voittaa jo h„vi„mi„si rahoja takaisin. Jos ja kun voitat ensimm„isten 10 markan kuluessa 2-3 markan panoksella, on alku lupaava. Yrit„ tuplata heti ensimm„inen voitto yhden kerran. Jos tuplaus menee kosahtaen ketuiksi, pit„isi p„„ss„ alkaa h„lyytyskellojen soida. Žl„ kuitenkaan viel„ huolestu, vaan koita tuplata seuraava voitto yhden kerran. Jos et onnistu VOIT/TUPx1-kaavalla 15mk:n kuluessa, lopeta pelaus. Jos tuplaus onnistuu yhden kerran, nosta voitot yl”s. Nosta panos kolmeen markkaan ja pelaa s.e. tuplaat kaksi kertaa seuraavan voiton, jos se on minimivoitto. Yrit„ p„„st„ tuplaamalla selvyyteen kuinka paljon kone on valmis antamaan. Žl„ yrit„ tuplata miljoonaan vaan ota aina voitot >= (panos)^3 yl”s eli esim. panos=3mk, voitto >=27mk niin ei kannata tuplata. Žl„ pelaa j„„keppi-vaiheessa suuremmalla kuin kolmen markan panoksella. d) pelin k„ytt„ytyminen Jos peli antaa pieni„ voittoja silloin t„ll”in tai aika usein, on peli normaalissa "ker„ystilassa" eli se vain rahastaa pelaajaa tasatakseen mahdollista 80%-kaava-vajetta tai kasvattaakseen isompaa pottia. Mik„li huomaat, ett„ peli k„ytt„ytyy t„ll„ tavalla, kannattaa v„ltt„„ pelaamista, sill„ voit menett„„ huomattavan summan ennen yht„„n kunnon voittoa ja silloinkin olet viel„ tappiolla. Vain tuplaamalla on mahdollista nopeasti varmasti todeta kuinka paljon peli on valmis antamaan. Olet erityisen onnekas, jos p„„set v„ijym„„n jotakin hullua idioottia, joka tuplaa jokaisen voiton kunnes tuplaus menee pieleen. T„ll”in n„et aina mihin tuplaus pys„htyy eli mink„ summan tuplaaminen ei en„„ onnistunutkaan. Esim. jos 20 markkaan tuplaaminen onnistuu l„hes joka kerta mutta 40mk meneekin jo ketuiksi, on kone valmis antamaan 20-39mk. Ota huomioon, ett„ koneeseen laitetaan lis„„ rahaa jatkuvasti (pelaaminen), jolloin my”s 'potti' kasvaa. Yleens„ ei itse kannata kokeilla tuplaamalla mahd. maksimivoiton suuruutta vaan ottaa suosiolla voittoja yl”s, etenkin jos olet jo muodostanut jonkin- asteisen kuvan siit„, kuinka paljon on tulossa. Jos tarkkailet pajatsoa pelaavaa tyyppi„, katso tarkasti kuinka l„hell„ toisiaan pajatson pienet nipat voittoaukkojen ymp„rill„ ovat. Elektroninen pajatso voi n„et supistaa voittomahdollisuuden nollaan asettamalla n„m„ kyseiset nipat riitt„v„n l„helle toisiaan s.e. raha ei mahdukaan menem„„n niiden v„list„. Vaikka raha n„ytt„„ lent„v„n aivan aukon keskelle, sylk„isev„t nipat sen pois. Yleens„ mit„ v„hemm„n pajatso on valmis antamaan, sen voimakkaammin rahat kimpoavat nipoista ja kertoimet arvotaan aina minimiin. Jos taas raha tuntuu sujahtavan voittoaukkoihin kuin itsest„„n, on suurehko voitto tiedossa. Pelaa pari peli„ v„h. kolmen markan panoksella ja ker„„ saalis. Mik„li peli ei ole pitk„„n aikaan antanut voittoa, vaikka toinen pelaaja on syyt„nyt siihen rahaa kahmalokaupalla, ovat mahdollisuutesi suhteellisen hyv„t. Muista kuitenkin edell„ mainittu varoitus... Anna toisen pelaajan iske„ koneeseen kaikki rahansa ja odota k„rsiv„llisesti vaikka h„n vaihtaisi viel„ yhden satasen h„vitty„„n 500mk. Jos h„n ei voita sittenk„„n, hy”kk„„ salamana peliin ja unohda j„„keppi-tekniikka osittain. Pelaa 3-5 markan panoksella korkeintaan 15mk ja jos peli ei anna voittoja sinullekaan, et voi muuta kuin ihmetell„ ja kohauttaa olkap„it„si. Ilmeisesti edellinen tyyppi ei h„vinnytk„„n kaikenkaikkiaan niin paljon tai kone ker„„ todellista superpottia ja on t„ysimurointitilassa. On kuitenkin eritt„in toden- n„k”ist„, ett„ voitat tietyn summan rahaa. Kokeile heti tuplata voittosi jollei se ylit„ (panos^3)mk m„„r„„. Eli jos panos=5mk ja voitto >=75mk niin „l„ tuplaa. Muussa tapauksessa tuplaa harkiten. Eritt„in suurella todenn„k”isyydell„ tuplaus menee oikein riippumatta siit„ mit„ nappia painat. Nosta voitot yl”s ja pelaa s.e. olet voittanut n. raham„„r„n, joka lasketaan kaavalla: kok. voittojen odotusarvo=(edellisen pelaajan ~h„vi„m„ raham„„r„/2,5). Kun huomaat, ett„ voittoja tulee harvemmin, ne ovat huomattavasti pienempi„ kuin alussa tai tuplaukset ep„onnistu- vat, lopeta pelaaminen. Lopeta aina, jos olet kaiken kaikkiaan usean vuoron j„lkeen voittanut raham„„r„n, joka on >=(sijoittamasi raham„„r„)* (8,12). e) pelitaktiikkoja eri peleihin [1] (ELEKTRONINEN) PAJATSO Pajatso on ehdottomasti suosikkipelini, koska siin„ voi voittaa suuria summia todella nopeasti ja ohjat tuntuvat olevan hieman enemm„n pelaajan k„siss„ kuin muissa RAY:n peleiss„. Ensin muutama sana pajatson toimintaperiaatteista; voittoaukkojen ymp„rill„ olevat pienet nipat m„„r„„v„t kuinka hyvin raha mahtuu niiden v„list„ kulkemaan. Jos pajatso on tyhjill„„n, ovat nipat l„hekk„in ja voittaminen on vaikeaa, sill„ raha ei ehk„ edes voi mahtua nippojen v„list„. Toinen kiero menetelm„, jolla pajatso v„hent„„ voittomahdollisuuksia on rahanneppausprikan (oma termini) j„ykkyyden vaihtelu. Eli vaikka neppaisit prikkaa suunnilleen samalla voimalla joka kerta, on vaikutus aivan eri. Prikan l„pi kulkee joko magneettikentt„, jonka voimakkuutta muutetaan v„lill„ tai sitten kyseess„ on yksinkertainen kitkaan perustuva liuska, jolla s„„dell„„n prikan liikkuvuutta. Toisinsanoen on todella vaikeata ly”d„ kahta t„ysin samanlaista neppausta ja raha lent„„ l„hes aina eri paikkaan. T„st„ johtuen kannattaa yritt„„ pit„„ raha mahdollisimman kauan lennossa ja kimpoilemassa pajatson sis„ll„ sill„ t„ll”in on suurempi mahdollisuus, ett„ raha sujahtaa voittoaukon l„pi. Pyri aina neppaamaan ly”ntiprikkaa s.e. raha l„htee lentoon mahdollisimman jyrk„ss„ kulmassa yl”sp„in eli pyri napauttamaan prikan alaosaan mutta kuitenkin riitt„v„sti eteenp„in. Napauttaessasi tee sormella viel„ nopea kiertoliike, jotta saisit mukaan kierrett„. Mik„li kolikko l„htee sopivalla yl„kierteell„ ja riitt„v„n suuressa kulmassa, on hyvin todenn„k”ist„ ett„ se kimpoilee sinne t„nne pajatsossa. Jos onnistut n„p„ytt„m„„n t„llaisen ly”nnin, voi raha kimmota pajatson seinist„ tai nipoista s.e. vaikka raha on jo tipahtanut voittoaukkojen ohi, se kimpoaa alhaalta takaisin yl”s ja osuu samalla alhaalta p„in voittoaukon elektroniseen tunnistimeen vaikkei raha kuljekaan voittoaukon l„pi. T„ll”in saat voiton. Muista, ett„ ressusta (R) voittaa aina sen voiton joka on viimeksi voitettu. Eli jos voitat jonkin suuren voiton, niin kannattaa t„hd„t„ seuraavaksi ressuihin, koska niist„ saat saman suurvoiton uudestaan. Ressuihin on tosin aika vaikea osua, sill„ ne ovat pajatson „„ri- laidoilla. On sama kumpaan yrit„t mutta itse olen onnistunut useimmin saamaan voiton ressusta, joka on l„hemp„n„ ly”ntiprikkaa. Neppaa hiljainen ly”nti pienell„ kierteell„ ja t„ht„„ s.e. yrit„t osua toisen voittoaukon nippaan, josta raha kimpoaa ressuun. Vaikkei raha menisik„„n ressuun, on todenn„k”ist„ ett„ se uppoaa johonkin l„heiseen voittoaukkoon. Žl„ kuitenkaan sorru liian heikkotehoisiin tai kierrett”miin ly”nteihin, jotka menev„t suoraan ohi voittoaukoista ns. sukkina eiv„tk„ j„„ edes pajatson sis„„n pomppimaan. Jos olet huono pelaaja, ly”t usein sukkia ja vaikka kone olisikin valmis antamaan miljoona markkaa heti ensimm„isell„ onnistuneella ly”nnill„, et voita mit„„n koska rahat eiv„t sujahda voittoaukkoihin. Yleens„kin kannattaa t„hd„t„ voittoaukkojen nippoihin, joista raha sitten kimpoilee ymp„riins„, sill„ raha ei juuri koskaan mene aukkoon, jos se lent„„ siihen aivan suoraan ja etenkin kierteett”m„n„. T„ht„„ ja n„p„yt„ huolellisesti jokainen ly”nti „l„k„ sorru hakkaamaan putkessa. Tosin jotkut multimiljon„„rit k„ytt„v„t taktiikkaa, jota min„ kutsun ride-taktiikaksi. Ridess„ sy”tet„„n peliin hieman enemm„n rahaa ja naputetaan ne kaikki pelivarauksiin. T„m„n j„lkeen rahoja nepataan pajatsoon niin nopeasti, ett„ ne osuvat toisiinsa. Toisin- sanoen "ratsastat", raidaat, kahdella kolikolla. Homma on kuitenkin aivan hillit”nt„ sattumankauppaa ja uusimmat pajatsot ovat viel„ est„neet t„m„n taktiikan k„yt”n s.e. ne tiputtavat rahoja ly”nti- prikan eteen harvakseltaan. Usein k„y n„et niin, ett„ ly”t tyhj„„ koska prikan eteen ei viel„ olekaan tipahtanut kolikkoa. Ride toimii kuitenkin erinomaisesti vanhoilla mekaanisilla pajatsoilla, mutta niit„ tuskin montaa on en„„ hengiss„ (jossakin Lapin per„- kahvilassa saattaa olla). [2] POTTI Potti on vanhojen mummojen ja vihannesaivojen peli, koska se ei todellakaan vaadi edes n„k”kyky„. Sen kun vain m„t„t rahaa koneeseen, hakkaat kaikkien voittolinjojen nappia yhden kerran ja jos rahojen kilin„-efekti kuuluu niin pukkaat otsallasi kellert„v„„ namiskaa ja ker„„t saaliin kourusta huiviisi. Potti on siit„ pirullinen peli, ett„ siin„ ei juuri voi taktikoida. Masiina voi antaa vaikka kaksi p„„voittoa per„kk„in tai ime„ kaksi p„iv„„ putkeen antamatta voiton voittoa. Siksi potti ei kuulukaan suosikkeihini ja sit„ kannattaa pelata vain t„ydellisesti toivonsa menett„neen„. Harmittavimmat tilanteet tulevat nimitt„in juuri potissa, sill„ juuri kun olet voittanut esim. 15mk, niin p„„t„t ovelana, ett„ seuraavalla kierroksella lukitsetkin vain yhden linjan ja v„lt„t hukkakierroksen, jolta ei todenn„k”isyyden mukaan kuitenkaan mit„„n tule, lataa kone ruutuun hedelm„kuvion jolla olisi viiden markan panoksella irronnut p„„voitto. Potti on ilmeisesti tahallaan ohjelmoitu toimimaan n„in ja voittokuviot tuntuvatkin aina osuvan niille linjoille, joita et lukinnut. Kaikkien linjojen lukitseminen on rahat imev„ vaihtoehto ja p„„dymme tulokseen: potti on hullujen peli. Kuitenkin edell„ mainittua kytt„ystaktiikkaa voi soveltaa pottiinkin, sill„ my”s se toimii 80%-periaatteella. Pelaa varovaisesti. Potissa on kuitenkin yksi paljastava ominaisuus. Rullat, joihin hedelmien kuviot on asetettu, vavahtavat joskus muutaman millin eri asentoon. T„t„ tapahtuu luonnollisesti vain silloin kun rullat eiv„t py”ri ja sen havaitseminen vaatii tarkkaavaisuutta. Kun rullat liikahtavat hiuksen hienosti, on kone juuri vaihtanut "ohjelmaa" eli toisinsanoen se on aloittanut joko voittojen jakamisen tai t„ysimuroinnin. Muitakin tiloja on, mutta n„m„ lienev„t ainakin olemassa. Ongelma on vain siin„, ettet tied„ mihin tilaan kone siirtyy, mutta sekin voidaan p„„tell„ (not) edellisten voittojen/tappioiden perusteella. [3] KENO Keno on tuplaajan unelmapeli, koska valitsemalla suuren m„„r„n (5) kortteja, muuttuvat voittosummat pienemmiksi pienill„ osumam„„rill„, jolloin kone antaa voittoja useammin. Keno on oikeastaan toiseksi paras peli juuri t„m„n suuren voittofrekvenssin vuoksi. Tosin kenokin voi ime„ hillitt”m„n kasan rahaa aivan putkessa antamatta mit„„n, jos pelaat v„„r„„n aikaan. Itse suosittelen viiden kortin valitsemista ja voittojen tuplaamista laskemiesi voittoennusteiden mukaan. Hyv„ yhdistelm„ on mm. panos 3mk/kortteja 5, jolloin kolmella osumalla voitat 27mk ja kahdella 6mk. Pienemm„n voiton voi aina tuplata ja suurempi kannattaa jo ottaa yl”s. Kenossa voi imurointivaiheen my”s haistaa helpommin kuin muissa peleiss„ sill„ t„ll”in tuplaukset ep„onnistuvat l„hes heti ja voitot ovat minimivoittoja vaikka niit„ tulisikin usein. Havaintojen mukaan keno k„ytt„ytyy siten, ett„ se imee paljon kun imee ja kun antaa voittoja niin ne ovat isohkoja ja niit„ voi tulla putkeen pari kolme. Žl„ siis heti lopeta pelaamista vaikka voittaisitkin esim. satasen. Pelaa viel„ YKSI tai korkeintaan kaksi peli„ josko tulossa olisi viel„ toinenkin satanen. Jos pelaat useampia pelej„ voiton j„lkeen ajaudut nopeasti takaisin nollaan. Ota suosiolla voitot pois koneesta kun ne olet kerran hikisell„ ty”ll„ voittanut. [4] POKERI Pokeri on suosittu peli mutta todella „rsytt„v„sti TŽYSIN koneen hallinnassa. Ainoa taktiikka on valita ainoastaan ne kortit, jotka todella k„yv„t johonkin yhdistelm„„n, eik„ ottaa 'jalkoja' ts. ts„k„kortteja, joille odottaa tulevan pareja tms. Kun valitset mahdollisimman v„h„n kortteja, annat koneelle mahdollisuuden antaa ruudulle enemm„n uusia kortteja ja siten paremman k„den. Žl„ siis valitse vaikkapa kortteja 5,6 ja 9 toivoen suoraa tai jotakin vastaavaa tapaa. Mutta kuten potissakin, pokeri 'kiusaa' pelaajaa antamalla uusina kortteina numeroarvoltaan samoja/ samoja maita kuin poisheitetyiss„ korteissa oli. T„ll”in pelaaja harmittelee esim. 'perkele, olisi pit„nyt j„tt„„ se kakkonen, kun nyt tuli yks kakkonen taas'. Jos olisit j„tt„nyt esimerkiss„ olleen kakkosen, ei kone olisi siin„ tapauksessa antanut toista kakkosta ellei todella ole valmis antamaan voittoa. Taas huomaamme, ett„ kone m„„r„„ t„ysin voittojen suuruuden ja frekvenssin. tuplauksesta: Mit„ tulee tuplaukseen (kaikki pelit joissa voi tuplata) niin sanottakoon, ett„ se ei ensinn„k„„n perustu todenn„k”isyyteen vaan puhtaasti 80%-lakiin. Siksi tilastollinen "mahdottomuus" 'tuplaus kuusi kertaa per„kk„in oikein' on t„ysin mahdollista, jos kone on „„ri„„n my”ten h„vitty„ rahaa ja palautusprosentti on sill„ hetkell„ promillen luokkaa. Tuplaa tekemiesi voittoennuste- arvioiden mukaan, mutta „l„ koskaan yli kolmea kertaa per„kk„in. Samoin huijaritapahtuma "seven-is-all-I-shall-show" eli kone n„ytt„„ tuplauksessa koko ajan seiskaa johtuu siit„, ett„ kone ker„„ rahaa, eik„ halua antaa voittoja. Jos seiskoja n„kyy tuplauksessa useammin kuin kerran, lopeta pelaus heti. [5] VENTTI, STEPPI, NOPPA + MUUT HUIJAUSMASIINAT Ventiss„ olen viel„ voitonpuolella, mutta periaatteeltaan se on samanlainen kuin kenokin eli tuplaukset ovat keskeisess„ asemassa. Ihan leppoisa mukava peli mutta t„h„n on vaikea antaa mit„„n taktisia vinkkej„. Muista vain voittotodenn„k”isyyksien laskenta kyt„tess„si ja maltti on valttia. Steppi„ ei kannata pelata ikin„ sill„ siit„ ei voita suuria voittoja juuri mill„„n ja homma on turhan monimutkainen. V„lt„ moista humpuukimasiinaa. My”s noppa on t„ysin koneen hallussa ja tuplaus on „rsytt„v„n hidasta. Jotenkin nopassa tuntuu tulevan pieni„ paljon useammin kuin isoja mutta se ei pid„ paikkaansa kuten 80%-laista voimme p„„tell„. Kuitenkin jos pelaat noppaa, tuplaa pienell„. :) f) pelaaminen Edell„ siis kerrottiin milloin kannattaa automaatille sy”ksy„ ja miten 'tunnustellaan' kuinka paljon kone on valmis antamaan rahaa. Itseasiassa muuta ei tarvitse tiet„„k„„n, sill„ kone s„„telee rahavirran kulkua mielens„ mukaan ja jos satuit paikalle oikeaan aikaan, voit apaattisella nappien hakkaamisella voittaa l„j„n rahaa. Sanottakoon viel„ varmuuden vuoksi, ett„ todella usein koneen k„ytt„ytymist„ on „„rimm„isen vaikea ennustaa ja edell„mainitut tekniikat saattavat pett„„ osittain. T„rkeint„ on kuitenkin LUJA MIELENLAATU, sill„ sit„ vaaditaan, ett„ osaat lopettaa pelaamisen, jos olet h„vinnyt yli 15mk putkeen tai kun olet voittanut rahasumman, jota voidaan edell„mainituilla kaavoilla ennustaa. Jos siis haluat minimoida tappiot, sijoita niukasti ja viisaasti. Muista, ett„ viiden markan sijoituksella voit haalia kokoon 500 markan voitot, jos pelaamisesi ajoitus oli oikea ja „ly„t lopettaa ajoissa ja vastaavasti typer„ pelaaja voi menett„„ 1000 markkaa harkitsemattomalla pelailulla ja huonolla ajoituksella. Huomaa my”s, ett„ lopettaminen on t„rke„„. Jos ja kun olet voittanut rahaa s.e. olet voitolla jonkinverran niin „l„ pelaa sin„ p„iv„n„/ viikkona/vuonna yht„k„„n automaattia ja mieluiten viel„ vaihdat kolikot HETI seteleiksi muilla pelaajilla tai kaupan kassoilla etc. koska setelit joutuu vaihtamaan ja se hieman lievent„„ uhkapeli- hulluuden syttymist„ aina uudelleen kulkiessasi pelin ohi. Muista my”s, ett„ puolen tunnin aikana voitetut 50mk voidaan h„vit„ kahdessa kymmeness„ sekunnissa sangen helpostikin. Vanha kansanviisaus sanoo; 'parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla' eli parempi vitonen voitolla kuin tonni tappiolla. Itsesi kannalta edullisinta olisi, ettet koskaan pelaisi RAY:n paholaiskoneita, etk„ edes katsoisi niihin p„in. Jos olet sortunut, pid„ kirjaa tappioistasi vuoden ajan ja kauhistu. Jos jotakuta miljon„„ri„ „rsytt„„ tuo 15 markan testiraja, niin voin kertoa, ett„ se on osoittautunut riitt„v„n suureksi summaksi automaatin tilan m„„ritt„miseen. Vain hullu tuhlaisi enemm„n ja pienemm„ll„ summalla on vaikea p„„st„ selvyyteen. Kuten jo mainitsin, ei pelien pelaamiseen vaadita juurikaan taitoa ja etenkin pokeri, keno, potti ja ventti ovat aivan "tuurista" kiinni. Jos ymm„rsit lukemasi, tied„t miksi tuossa on lainausmerkit. Highdrive /'95 HUOM! TŽMŽN TEKSTIN KIRJOITTAJA EI VASTAA MISTŽŽN TEKSTIN MAHDOLLISESTI AIHEUTTAMISTA RAHALLISISTA TAPPIOISTA, AIHEUTUNEESTA MIELIPAHASTA, ASIAVIRHEISTŽ, TEKSTIN MORAALISESTA SISŽLL™STŽ, ANTAMISTAAN VIHJEISTŽ, MATEMAATTISTEN KAAVOJEN OIKEELLISUUDESTA TAI YLEENSŽKŽŽN YHTŽŽN MISTŽŽN, JOTEN JOS ELŽMŽSI AJAANTUU VIKARAITEELLE TŽMŽN LUETTUASI, VOIT VAIN JA AINOASTAAN SYYTTŽŽ ITSEŽSI. KIRJOITTAJA EI OLE MY™SKŽŽN VASTUUSSA RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYKSELLE MAHDOLLISESTI AIHEUTTAMISTAAN TALOUDELLISISTA MENETYKSISTŽ, YLEISEN LEVOTTOMUUDEN JA KAPINAN LIETSOMISESTA, EIKŽ ETENKŽŽN LAS VEGASIN KOHTUUTTOMAN SUURESTA SŽHK™NKULUTUKSESTA GLOBAALISEN EC-INDEKSIN MUKAAN. TŽTŽ TEKSTIŽ SAA LEVITTŽŽ VAPAASTI ELEKTRONISESSA MUODOSSA MUUTTAMATTOMANA. RAHA-AUTOMAATTIYHDISTYS ELI RAY JAKAA TOIMINNASTAAN SAAMANSA VOITOT KANSANTERVEYDEN HYVŽKSI JA USEAAN MUUHUN TŽRKEŽŽN TOIMINTAAN! PELAAMALLA AUTAT. ----------------------------------------------------------------------------