TÄHTIMAAILMAN VAIKUTUS IHMISEEN -- ja -- Vanhan ajan heprealaisten TAIKAVOIMAISET PARANNUKSET -------- Ote tohtori Gideon Beecherin kirjasta: "The Transcendental, Magic and Magical Healing Art in the Talmud." Vienna 1850. -------- Tähtimaailman vaikutuksista Että koko oleellinen maailma muodostaa orgaanisen kokonaisuuden, jon- ka eri osat vastakkaisesti toisiinsa vaikuttavat, oli tunnettu asia en- tisajan kansoilla. Ihminen, joka on korkein olento maan päällä, oli en- tisajan tunnustuksen mukaan koko luodun maailman keskus, eli toisin sa- noen hän on pieni maailma ja hänessä kuvastuu kaikki mitä isossa maail- massa on. Jeziron kirja, (joka on osa eli yhteenveto Talmundista), jakaa maailman seuraavasti, ensiksi kolmeen osaan, nim. maa, aika ja ihminen, jotka vastaa elementtien kolmea sanaa (kirjainta). Ne kolme sanaa eli kirjainta ovat, Aleph, Mem, Schim, ja vastaavat maassa ilmaa, vettä ja tulta; ihmisessä, rintaa, vatsaa ja päätä; vuodenajoissa hyvää ilmaa, kylmää ja lämmintä. Seitsemän kirjainta eli sanaa Beth, Gimmel, Daleth, Khaf, Pe, Resch ja Tau vastaavat maassa kiertotähtiä, Saturn, Jupiter, Mars, Venus, Merkurius, Aurinko ja Kuu; ihmisessä viisautta, rikkauksia, hallituskykyä, elämää ja sukupuolien välistä rakkautta, siitoskykyä ja rauhaa; vuodenajassa, Lauvantaita, Torstaita, Tiistaita, Sunnuntaita, Perjantaita, Keskiviikkoa ja Maanantaita. Jälellä olevat kaksitoista yk- sinkertaista kirjainta tarkoittavat maailmassa seuraavaa kahtatoista tunnusmerkkiä: Oinas, Härkä, Kaksoset, Krapu, Jalopeura, Neitsyt, Vaaka, Skorpiooni, Jousimies, Kauris, Vesimies ja Kalat; ihmisessä tarkoittaa ne eri aisteja, nk. näkö, kuulo, haisto, puhe, maku, sukuvietti, vihan- tunne, nauru ja uni; vuoden ajassa tarkoittaa ne kahtatoista kuukautta. Jeziron kirja kertoo yhä edelleen, että Tali, maailman rajan kanssa, on niinkuin kuningas valtaistuimellaan. Ihmisen sydän on niinkuin kuningas taistelussa. Tali, auringon linja ja sydän ovat luonnollisesti keskusta kaikelle. Tali, josta on tässä mainittu, on vanhanajan tunnustuksen mukaan, erit- täinkin Rabbi Jehuda Hallavi niin väittää, se lohikäärme, joka on astro- nomialle tunnettu ja jota arapialaiset kutsuivat nimellä Bashar. (Ylei- sempi luulo on, että se on kuunpiirin ja auringonpiirin vaikutuksesta syntyvä ilmiö). Gymnosofistit määrittelivät kuun matkan sen keskustasta auringon linjaan nähden, (Patona Chandera): "Suututettu lohikäärme", jo- ka määrittely ei pitäne paikkaansa, sillä Jerizon kirja sanoo Talin ole- van koko luodun maailman primum moveus. Mutta Tali ei ole mahdollisesti muuta kuin maailman käärme Seschat (Adischen Vasughl) jota entiset hin- doolaiset pitivät epäjumalanaan. Meillä on vähemmän tietoa miten ihminen, pikkumaailma, henkisten voi- mainsa ja tahtonsa kautta, sekä voimallisen sanan kautta vaikuttaa koko luotuun maailmaan, kuin meillä on siitä, kuinka koko luotu maailma vai- kuttaa ihmiseen, sen ollessa yhtenä kappaleena luonnon täydentämiseksi. Myöskin Rabbi Jehuda Haleni mainitsee siitä ihmeellisestä vaikutuk- sesta, joka elementillä ja luonnon voimalla on ihmiseen ja sen organis- min ylläpitämiseen, kuinka luonnon voimat lisäävät ihmiselle virkeyttä ja imevät itseensä kaiken kuolleen ja kuluneen ihmisestä; mutta sitte taas nuo samat luonnon voimat vaikuttavat myöskin turmelevasti ihmiseen siihen asti että vihdoin ihminen ruumiillisesti kuolee, joten hän palaa jälleen luonnon elementteihin, kemiaan ja materiaan. Jeziron kirja, joka tästäkin selvää tekee, sekä kuinka ihminen alituisesti taistelee luonnon kanssa, sattuvasti kuvaakin sydäntä elämän lähteeksi, eli niinkuin ku- ninkaaksi taistelussa, jossa hän ensin voittaa vihollisensa, mutta vih- doin väsyneenä kaatuu ja joutuu heidän uhriksi. Että koko luodulla maailmalla, auringolla, kuulla sekä muilla planee- toilla ja taivaankappaleilla on suuri vaikutus maialmaan ja luonnolli- sesti myöskin ihmiseen, joka on osa maailmasta, ja siten synnyttävät monta eri vaikutusta oli vanhan ajan kansoissakin tunnettu asia. He tu- livat näihin päätelmiin ilmestysten, näkyjen sekä muitten vaikuttimien ja tarkkaavaisuuden kautta. Kuu, erinomattainkin, aikakausinaan kahden- kymmenen seitsemän ja kahdenkymmenen kahdeksan päiväinsä kuluessa teki varmoja vaikutuksia ihmiseen ja hänen tilaansa. Näistä mainittakoon kuu- kautiset naisille, matotaudit kuun eri ajoilla, ihotautien lisääntyminen ja vähentyminen jne.; kuun vaikutus muihin ruumiillisiin tauteihin yms. Reil mainitsee, että kuulla on suuri vaikutus ihmisen vatsaan ja etevät lääkärit tunnustavat, että vatsataudit ovat tavallisempia uuden kuun ja sitten taas täyden kuun ajoilla kuin muulloin. Brahminit myöskin varoit- tavat uuden kuun aikaa. Kaut sanoo: "On voimallinen puolustus väitöksel- le, että kuun vaikutus on suuri tautien synnyttäjänä, se totuus, että Bengalissa tapahtui monin kerroin enemmän kuolemia auringon pimennyksen aikana, sentähden luullaksemme kun kuun ja auringon voimat silloin ta- vallaan yhtyvät. Auringon vaikutus kaikkeen luontoon on täydellisesti todistettu." Tähän myöskin kuuluu kuun vaaralliset päivät ja kuun vaiku- tus matkailijoihin yöllä. Auringon ja kuun vaikutus ihmisiin lienee ollut tunnettu aikusemmista ajoista asti ja pian se tunnustettiin, että mainittujen taivaankappalten vaikutus ihmisen hyvinvointiin ja elimistöön oli erittäin suuri. Tämä huomio heissä laajeni kun he tekivät huomioita tautien synnystä ja muu- toksista eri vuoden ajoilla ja ilmojen muutosten aikana; auringon sätei- den hyödyllisestä vaikutuksesta ruumiin kipeisiin paikkoihin, sekä päi- vän valon vaikutuksesta syntymisiin ja kuolemiin. Vaikka tunnustetaan auringon ja kuun turmiollisia vaikutuksia, niin psalmisti sanoo: "Aurin- ko ei vahingoita päivällä eikä kuu yöllä". Talmud myöntää auringolla olevan parantavaa voimaa. Abail sanoo: "Profeetta puhuu parantavasta au- ringosta, sillä auringon säteillä on parantavaa voimaa." Talmud sanoo: "Jumala ripusti kalliin kiven Abrahamin kaulaan; kaikki ne, jotka kat- soivat sen päälle parantuivat." Mutta kun Abraham kuoli, niin Jumala ot- ti sen kalliin kiven ja ripusti sen auringon kupeeseen. Mutta entisajan kansat tunsivat vaikutusta myöskin muista planeetois- ta sekä tähdistä. Se usko, että taivaallisilla kappaleilla oli elämää, ja ne oli suuremmille jahjoilla varustettu, sekä suuremmilla voimilla, voivat vaikuttaa ihmiseen ihmeellisellä tavalla ja muodostaa hänen luon- tonsa, hänen toimintansa ja elämänsä määrän, levitettiin Gangesista Tiberiin sekä Herkulesin pilareihin asti. Talmud myöskin opettaa tätä astrologiallista uskoa, sillä erotuksella vain, että israelilaiset pan- naan siinä Jumalan johdon alaisiksi, ja huolimatta luonnon järjestykses- tä sekä astrologiallisista säännöistä, väitetään siinä mahdoliseksi, et- tä Jumalan kaikkivaltiaan voiman kautta on hyvänteko mahdollista huoli- matta taivaan kappalten säännöistä. Tämä ilmenee Talmudista seuraavassa: "Israelilaisilla ei ole tähtiryhmäänsä". Rabbi Joham onnistuneesti puo- lustaa tämän väitöksen hyväksi Rabbi Chaninaa vastaan, joka sanoi, että "viisaus ja rikkaus ovat lahjoja tähtiryhmältä"; sillä Rabbi Joham sanoo ja on se kerrottu Jeremiaan kirjan 10 luvussa, 2:ssa värsyssä seuraavas- ti: "Elkää peljätkö taivaan merkkejä niinkuin pakanat, jotka niitä pel- käävät." Rab sanoo: "Abraham puhui Jumalan edessä: Herra kaiken maan! Saako minun palvelijani olla minun perilliseni? Jumala sanoi: Ei, sinun poikasi on sinun perillinen. Abraham vastasi: Minun horoskooppini on näyttänyt minulle, että tulen olemaan lapseton. Sitten puhui Jumala ja sanoi: Erota sinus sinun astrologiasta, sillä israelilainen ei ole nii- den sääntöjen alainen." Rabbi Jeheschman kirjoituspöydällä löydettiin kirjoitus, sanoo Tal- mud: "Ken on sunnuntaina syntynyt, hän tulee muita kuuluisammaksi." Tä- hän sanoo Rabbi Asche: Molemmat, Dime bar Kakustha ja minä, synnyimme sunnuntaina; minusta tuli koulun ylimmäinen opettaja ja hänestä tuli rosvojoukon päällikkö. Valo ja pimeys luotiin sunnuntaina. Joka on syn- tynyt maanantaina, hänestä tulee hekumallinen, sillä vedet sinä päivänä jaettiin. Joka on syntynyt tiistaina, niin hänestä tulee rikas ja saa paljon iloa; sinä päivänä kaikki maan kasvit luotiin. Joka on syntynyt keskiviikkona, niin hänestä tulee viisas ja iloinen. Joka on syntynyt torstaina, niin hän uhraa kaiken aikansa rakkauden töihin. Joka on syn- tynyt perjantaina, niin hän toimii alituisesti hyvissä töissä. Joka on syntynyt Sabattina kuolee myöskin Sabattina, sillä Sabatti tuli kirotuk- si hänen tähtensä. Raba, Rabbi Schila jatkaa: Häntä kutsutaan pyhäksi. Chanina sanoi opetuslapsilleen: Menkää Levin pojan tykö ja sanokaa: Ei päivän tähtiryhmällä ole vaikutusta ihmisen ylitse, mutta sillä tähdel- lä, jonka alla ihminen syntyy. Joka on syntynyt auringon vaikutuksen al- la saa lahjakseen kauneuden, hän syö ja juo omaansa, mutta hänen salai- suudet ilmi tulevat; jos hänestä tulisi varas, olisi hän epäonnistunut. Jos on joku syntynyt Venuksen vaikutuksen alla, hänestä tulee rikas ja nautintohimoinen, sillä rakkauden (tuli) on hänessä syntynyt. Joka on syntynyt Mercuriuksen vaikutuksen alla, niin hänestä tulee tietoviisas ja taitava, sillä Mercuri on auringon sihteeri. Se, joka on syntynyt kuun vaikutuksen alla, niin hän voi kärsiä kovia kokemuksia. Hän raken- taa ja siirtyy sisään, siirtyy sisään ja rakentaa, syö ja juo muukalai- silta; hänen salaisuutensa pysyvät peitossa ja hän hyvin onnistuu var- kaana; mutta kaikki hänen suunnitelmansa kukistuvat. Muiden suunnitelmat häntä vastaan kukistuvat myöskin. Jos joku on syntynyt Jupiterin vaiku- tuksen alaisena, niin hänestä tulee oikeuden ja totuuden ystävä. Joka on syntynyt Marsin vaikutuksen alaisena, niin hänestä tulee veren vuodatta- ja. Rabbi Asche sanoo: siitä ihmisestä tulee joko rosvo tahi lahtari. Adam jatkaa: eli tuomari. On huomattava, että Talmud käsittelee tuota ihmisen tähtiyhteyttä erinäisenä olentona, mutta joka kuitenkin on ihmisiin yhdistetty. Tuota olentoa nimitetään siinä nimellä Masol. Kuuluisilla ihmisillä oli heidän oma tähtensä, niinkuin Talmudin mukaan oli kenttäkenraali Sisran tähti Mezor. Tuom. 5: 23. Siispä oli profelyytein tähti nähtävänä Sinailla. Tähtiryhmästä riippuu, sanoo Raba -- lasten siunaus, elämän pituus ja elämän onni. Jobi kirosi tähtensä. Koska ihmisen sallimus on määrätty tähtensä kautta etukäteen, niin mikään vahinko eikä tapaturmainen kuole- ma voi hänelle sattua ennenaikaisesti. Jos siis ihminen joutuu käärmei- den eli skorpioonien hätyytettäväksi, jos hän ne surmaa ja pelastuu niiltä vahingoittumatta, niin saa hän olla vakuutettu siitä, että oli sallittu hänen ne hävittää, vaikka hän voi tekoa pitää suurenakin ihmee- nä. Ne ihmiset, jotka ovat saman tähden alla syntyneet, luonnollisesti ovat läheisessä yhteydessä toistensa luonnon kanssa, sekä henkisessä yh- teissovussa. Talmud esittelee, että usein on saman tähden alla synty- neillä samoja syntymerkkejä, niinkuin esim. syyliä, ym. Planeetojen vuorovaikutus, auringon ja kuun pimeneminen, vaikuttavat erittäinkin paljon maan kasvullisuuteen sekä ihmisiin. Samuel opettaa, että jos kuun pimennys tapahtuu keväällä Jupiterin tunnilla, niin hedel- mäpuun voima kuoleentuu. Jos auringon pimennys tapahtuu talvella Jupite- rin tunnilla, niin maan vilja kuihtuu; mutta tämän yhteydessä uusi kuu täytyy sattua Jupiterin eli kuun tunnille. Ensimmäinen tunti lauantai- iltana (kuuden ja seitsemän välillä) on Mercurin tunti. Toinen on kuun tunti. Kolmas on Saturnuksen tunti. Neljäs on Jupiterin tunti. Viides on Marsin tunti. Kuudes on Auringon tunti. Seitsemäs on Venuksen tunti. Kahdeksas taas on Merkurin tunti, jne. Rabbit opettavat, että auringon pimeneminen on huono merkki kaikille ihmisille. Se on ikäänkuin kuningas laittaisi aterian kaikille alamai- silleen ja sitten asettaisi heidän silmäin eteen kirkkaan valon; mutta jos hän olisi suuttunut alamaisilleen, niin määrää hän palvelijansa poistamaan valon, että vieraansa saavat olla pimeässä. Rabbi Meir opet- taa, että kaikki taivaankappalten pimennokset ovat pahoja ennustusmerk- kejä, erinomattain israelilaisille, sentähden kun he olivat tottuneet onnettomuuksille. Jos opettaja astuu kouluun piiska kädessä, niin kuka pelkäisi? Ainoastaan se, joka on tottunut jokapäiväistä kuria saamaan. Rabbit opettavat, että auringonpimeneminen on paha merkki myöskin muille kansoille; kuun pimeneminen israelilaisille, sillä he laskevat aikakau- tensa kuusta, mutta muut kansat auringosta. Jos pimeneminen tapahtuu idästä, on se paha enne idän kansoille; jos lännen taivailta, on se paha enne lännen kansoille; jos se tapahtuu keskitaivaalla, on se paha enne koko maailman asukkaille. Kun aurinko ilmestyy veripunaisena, ennustaa se sotaa. Jos auringolla on harmahtava väri ennustaa se nälkää. Kun pi- meneminen tapahtuu auringon laskun aikana, ennustaa se, että tuomiopäivä on hyvin lähellä. Toiset kirjoittajat antavat näille päinvastaisen mer- kityksen kuin edellä on kerrottu. Yleinen onnettomuus ei milloinkaan sa- tu kansalle ilman ettei taivaallinen ruhtinas (suojeleva henki) kärsisi tappiota heidän kanssaan. Mutta jos Israelin kansa kulkee Jumalan tahdon mukaan, ei sen tarvitse pelätä mitään tämän laista. Rabbit opettavat edelleen: Synnin tähden aurinko pimennetään kun hal- litseva tuomari kuolee ja hänen kuolemaansa ei tarpeellisessa määrässä murehdita; silloin kun nuori nainen kaupungissa huutaa turhaan apua, kun häntä hätyytellään; ja silloin kuin kaksi veljestä toisensa jälkeen mur- hataan. Muut taivaan kappaleet pimenevät sen tähden kuin tehdään väärää rahaa; kun väärin todistetaan; kun vääryydellä anastetaan toisen omai- suutta, eli kun tarpeettomasti alashakataan hedelmäpuita. Liitteeksi tähän kuuluu seuraavat otteet Talmudista: Samuel opettaa, että siunauksen aika on sunnuntaina, keskiviikkona ja perjantaina. Elköön kukaan antako itsestään verta laskea maanantaina eli torstaina, sillä molempina mainittuina päivinä maalliset sekä taivaalli- set tuomioistuimet ovat pitämässä istuntoaan. Tiistaina elköön myös an- nettako verta laskea, sillä sinä päivänä Marsilla on hallitusvalta. Racht selittää tämän seuraavalla tavalla: Marsilla on valta sotien, tau- tien ja muitten rasitusten yli. Parittain olevat tähtiryhmät ovat myös- kin vaarallisia, sillä niden aikana paholaisilla on voima (Pesach 110) ja silloin onnettomuuksia tapahtuu. Planeetojen järjestelmä on seuraava: Saturn, Jupiter, Mars, Aurinko, Venus, Mercury, Kuu. Ne tunnit joilla ne hallitsevat, alkavat taivaan valon synnyttyä, nim. ensimmäisellä tunnil- la ne hallitsevat, alkavat taivaan valon synnyttyä, nim. ensimäisellä tunnilla keskiviikona (meidän ajassamme klo kuuden ja seitsemän välil- lä). Sillä tunnilla Saturn hallitsee, toisella tunnilla Jupiter, kolman- nella Mars, jne. seitsemän planeetan ajan, seitsemän tuntia. Tuonlainen kierros tapahtuu ijankaikkisesti. Tuon järjestelmän mukaan me huomaamme, että planeetat hallitsevat ensimäisellä tunnilla joka ilta seuraavassa järjestyksessä: Mercury, Jupiter, Venus, Saturn, Aurinko, Kuu, Mars, ni- mittäin, ensimäisellä tunnilla sunnuntain loputtua. Mercury ensimmäisel- lä tunnilla yöllä maanantaina; Jupiter, jne. Tämän järjestyksen mukaan viikon ensimäisillä tunneilla hallitsee Aurinko, Kuu, Mars, Mercury, Ju- piter, Venus, Saturn. Ensimmäisellä tunnilla sunnuntai-aamuna hallitsee Aurinko; ensimmäisellä tunnilla maanantai-aamuna hallitsee Kuu ja tiis- tai-aamuna hallitsee Mars. Mars hallitsee taas samana päivänä kahdeksan- nella tunnilla. Muina päivinä ei Marsin hallitus tapahdu ihan tunnil- leen, paitsi yön aikoina, jolloin ei olekaan tavallista verta laskettaa. Sen johdosta kuin Talmud sanoo, että Mars hallitsee ihan tunnilleen per- jantaina, sanoo Raschi: Ensimäisellä tunnilla perjantaina hallitsee Ve- nus. Sitä planeetaa seuraa järjestyksessään Mercury, Kuu, Saturn, Jupi- ter ja Mars. Viimemainittu hallitsee taas kuudennella tunnilla, josta seuraa vastaus, että lauantaina on monilla ihmisillä tapana verta las- kettaa, ja "Jumala varjelee yksinkertaisia". Ihmeellisistä parannuskeinoista yleisesti Vanhaan aikaan luultiin, että taudit olivat vihaisten jumalain elikkä pahojen henkien synnyttämiä. Silloin ei lääkkeitä ollut tiedossa enempää kuin nytkään luonnontilassa olevain kansain kesken, mutta kätettiin te- hokkaita noitatemppuja, joiden avulla parannettiin tauteja ja ajettiin pois pahan hengen vaikutukset. Sanchumiaton sanoo, että Kabiristein lapset paransivat käärmeen pure- maa laululla. Brahminit pitivät tauteja rangaistuksena synneille nykyi- sessä eli aikuisemmassa elämässä. Heidän parannuskeinonaan oli rukouk- set, almunannot, noitumiset jne. Käyttivät he myöskin muita luonnolli- sempia keinoja. Heidän Vedas-kirjassaan on virsiä ja rukouksia, joille on annettu ihmeellinen taikavoima ja sentähden niitä käytetään niitä ym- märtämättä noitumisen apuna. Brahminit sanovat, että kaikki taudit ovat paholaisen synnyttämiä ja että ne voidaan parantaa ainoastaan puhdistuk- sen kautta noitatemppujen avulla. Ormuzd herätti suuren profeetan Homin, josta kaikki noidat ovat alkunsa saaneet. Hän paransi kaikkia tauteja Ormuzdin sanan kautta ja erään kasvin avulla, jolla on hänen nimensä. Monta paranusta, sanotaan hänen kymmenessä kirjassaan, matkaan saadaan puiden ja kasvien avulla, monta veitsen avulla, monta maailman avulla, mutta täydellistä parannusta saa ainoastaan Pyhän Sanan kautta. Vaikka vanhat kreikkalaiset paransivat paljon luonnollisilla keinoilla, niin tavallinen kansa kuitenkin oli siinä luulossa, että pikainen parantumi- nen oli mahdollinen ainoastaan taikavoiman, laulujen ja noitumisen kaut- ta. Entiset Kreikan lääkärit olivat myöskin runoilijoita, lainsäätäjiä ja tähteintutkijoita. Henkisten miesten ja profeettain parannuskeinoista olemme jo puhu- neet. Profeetat yksimielisesti puolustivat luonnollisia parannuskeinoja, rukousta ja siunausta. Rabbi Iitqchak sanoi: Neljä keinoa on pahan pois- tamiseksi ja ihmisessä, nim. almujen anto, rukous, nimen muutos, ja ka- tumus. Toiset kirjailijat sanovat, että paikan muutto saa myöskin paran- nuksen aikaan. Josefus kirjoittaa kuningas Chiskiasta, Jumala antoi hä- nelle voimaa hänen alituisten rukousten kautta lohduttaa se Kaikkein Py- hin ja sen avulla karkoittaa pahat henget, jotka matkaan saavat pahoja tauteja; ja tämä parannustapa, sanoo Josefus, on enimmin käytännössä oleva näinä aikoina. Josefus jatkaa: Minä olin omilla silmilläni näke- mässä kun profeetta Eleazar keisari Vespasinian edessä paransi miehen, joka oli pirulta riivattu. Hän käytti parannuksessaan erästä juurta, jo- ta kuningas Salomoni sanoi hyväksi niissä taudeissa, ja kun juuri pan- tiin sairaan sieraimiin sisälle, samalla kertaa mainiten kuningas Salo- monin nimen ja sen yhteyteen noitasanat, jotka kuningas opetti. Guostic- it ovat seuranneet profeettain esimerkkiä. Thosofinen-lääketieteellinen joukko Escucanilaisia pääsivät tutkimusten kautta tuntemaan juurten, kasvien ja kivien voiman parantavassa merkityksessä. Mutta samalla ker- taa koettivat he parantaa tauteja seuraamalla puhdasta ja jumalista elä- mäntapaa, ja antautumalla henkisesti ja ruumiillisesti Jumalan haltuun; näillä keinoillaan pyrkivät he ihmeitä tekemään. Jumalan varma olemus, jota kunnioituksen vuoksi nimitetään Enkeliksi, Monasiksi, Maailman Val- keudeksi, Elämän Leiväksi, Ensinluoduksi, kaikkien tautien Lääkäriksi, asuu Egyptissä ja antaa heidän nauttia Hänen Pyhästä luonnostaan, että he voivat kaikkia tauteja parantaa, ja tehdä kaikenlaisia ihmeitä. Ih- meellinen Logos, joka on saanut alkunsa korkeasta ja pyhästä nimestä Oum, joka oli Brahmilaisille tunnettu, me löydämme taas Jerizan kirjas- sa, josta luemme (1, 8): "Yksi, sen on Henki Elävässä Jumalassa, ääni ja Henki ja sana". "Ja tämän on Pyhä Henki". Pyhä Rumero, Pyhä sana, Pyhät Kirjoitukset, sanoo Rabbi Jehuda Halcive; hänen kertomuksessaan Jerizan kirjasta, on yksi ja sama todellisuudessaan. Kaikki se mitä Jumala ajat- telee ja tahtoo, niin se on samalla kertaa todellisuus. Mutta ihminen teki erotuksen tahdon ja teon välillä: Jumalalle ovat ne aivan yksi ja sama. Rabbi Jehudah Halevi jatkaa: "Me voimme saada tästä jotakin käsi- tystä kun me ajatellessamme ja lausuessamme nimeä samalla kertaa kuvaam- me mieleemme jonkunlaisen olemuksen nimittämästämme olennosta. Puheissa ja kirjoituksissa on tämä omituisuus huomattavissa, toiset mainitsevat olennoista erityisesti ja toiset puhuvat niistä yleisemmässä merkityk- sessä. Pyhä kieli, jolla Jumala olevaisen maailman loi, todistaa kaiken näkyväisen ja näkymättömän täydellä selvyydellä: Joka siis ymmärtää py- häin kirjoitusten alkuperäisen tarkoituksen ja käsittää puhtaasti aja- tellen tarkoitetun olennon olemuksen, niin voi hän tahtonsa voimalla saattaa sen näkyväiseksi. Pyhän sanan ymmärtämisellä ja sen kirjainten muuttamalla oikeille paikoilleen, Talmud sanoo: voi ihminen ihmeitä teh- dä ja luoda olennoita. Rabbi Jonathan sanoo: "Aika tulee jolloin pyhät voivat kuolleet eloon herättää". Raha sanoo: "Jos pyhät tahtovat, niin he voivat luoda uuden maailman". Tuosta samasta Rabbista sanotaan, että hän on yhden ihmisen luonut; ja Rabbista Chanina ja Oschaja, että he jo- ka perjantai tutkivat Jeziran kirjaa, ja ettähe loivat lihavan vasikan, jonka he söivät. Gechasie puhutti kultaista vasikkaa kun oli ensin maa- lannut sen suuhun "nimen". Salomon antoi Venajahn ben Johojadalle ketjut ja sinetin, joiden molempain päälle piirsi hän "nimen", että niillä voi sitoa paholaiskuninkaan Asmedin. Bezalelista, joka rakensi temppelinsä erämaahan, sanotaan: "Hän ymmärsi ne sanat ja niiden järjestyksen, jolla taivas ja maa luotiin". Abischai lausui pyhän nimen ja sitten joutui David riippumaan taivaan ja maan välille. Sana, jolla selvitetään perus- mallien olemusta ja sitä henkijärjestelmää aina suurimmasta pienimpään asti, sekä niiden vaikutusta kaikkeen mitä olemassa on, on voimallinen kaikkea tekemään, luomaan ja hävittämään ja paholaisia myöskin voitta- maan. "Rabbi Chanina bar Papi joutui kerran erään naisen rakkauden esi- neeksi ja se nainen vaati häntä täyttämään hänen irstaisia halujaan. Rabbi sanoi silloin erään sanan ja samalla kertaa ilmestyi hänen ruu- miinsa täyteen paiseita ja rohtumia. Mutta nainen myöskin sanoi jotakin, ja Rabbin ruumis puhdistui niistä paiseista ja rohtumista; silloin pake- ni pois Rabbi ja kätki itsensä", jne. Mutta koska on olemassa pyhiä sanoja lukemattomissa eri muodoissa, joiden avulla voi ihmeitä tehdä, niin on myöskin pahoja sanoja, joiden avulla pahat henget liikkeelle saadaan. Pyhiä sanoja ei saa pahaan tar- koitukseen käyttää jos tahtoo välttää ainaista onnettomuutta. Ne pahat sanat, jotka Abraham antoi jalkavaimoinsa lapsille olivat kauheita, sil- lä ne johtivat pahuuteen ja epäjumalain palvelukseen ja niiden kautta ihminen saa pahoja mielijohteita sekä tulee yhteyteen paholaisten kans- sa. Talmud yleensä kieltää noitumista, pakanallista taikauskoa ja paka- nain noitakeinojen käyttämistä. Näihin pakanallisiin noitakeinoihin kuu- luu haavain ja vammojen noituminen jossa noitumisessa usein käytetään raamatun lauseita; käärmeiden ja skorpioonein lumoaminen. Seuraavat tai- kakeinot ovat pakanallisia ja kielletty myöskin. 1. Ripustaa heinäsirkan muna korvan päälle korvapistoksen parantamiseksi. 2. Kantaa muassaan elävän ketun hammasta unettomuuden parantamiseksi; kuolleen ketun ham- masta käytetään päinvastaiseen tarkoitukseen, nim. liiallisen uneliai- suuden karkoittamiseksi. 3. Kun kantaa muassaan pirstaletta mestausla- vasta, nin sen pitäisi parantaa raudan haavan. 4. Sananparsi "Hyvä onni! Pysyköön minusta väsymys poissa yöllä ja päivällä", käytettiin hyvän on- nen saavuttamiseksi. "Gad" tarkoittaa onnea, ja on se Belus epäjumalan nimi (Isaiah LXV II). 5. Kun tahtoo olla onnellinen, niin mies ottaa vaimon niimen ja vaimo miehen nimen. 6. Sananparsi, "Ole onnellinen, O minun tynnyrini!" tarkoittaa viinin siunausta -- Dan on epäjumalan nimi. (Amos VIII 14.) 7. Olla lykyllinen niin huutakaa uroskorpille: "Shriek!" ja naaraskorpille "Croak!" ja käännä minulle häntäsi onnekseni. 8. Jos joku sanoo: "Tapa tämä kukko, sillä se laulaa myöhään illalla, eli tapa tämä kana, sillä se laulaa niinkuin kukko". 9. Minä juon ja osan jätän; minä juon ja osan jätän (että viini lisääntyisi). 10. Jos heitätte munan kuoren, jonka sisästä kananpoika on jo ulos tullut, seinää vasten, tar- koittaa se toivomusta, että kananpojat eivät kuole. 11. Sekottaa apetta kananpojille niiden edessä tarkoittaa samaa kuin edellinen. 12. Tanssia kananpoikain edessä ja lukea seitsemän kymmeneen seitsemään asti, tar- koittaa samaa. 13. Tanssia silloin kun kananpojille ruokaa laittaa, tar- koittaa samaa. Olla vaiti silloin kuin velli kiehuu, tulee hyvä velli. Huutaa ja pauhata silloin kun viljaa keitetään, tulee siitä hyvä ruoka. Ruoan keittymistä voi kiiruhtaa jos urineeraa kattilan edessä. Rabbi Acha sanoo: Ennenkuin verta laskettaa itsestänsä tulisi lukea seuraava rukous: Olkoon se sinun tahtosi, O Herra! Että tämä parannusta- pa jouduttaisi pikaista parantumistani, jne. sillä kenenkään ei tulisi etsiä lääkärin apua, mutta pitäisi turvautua ainoastaan Jumalaan. Tätä väitöstä Aliae vastustaa, sentähden kun Rabbi Iischmael opettaa ja sen- tähden kun hän ottaa otteita Thorasta (Moos. 2:sen kirjan XXI.). 19. Lääkärillä on täydellinen ja rajaton valta parantaa. Talmud hyväksyy Alien suunnan, mutta samalla muistuttaa se, että ei pidä siellä asua missä lääkäreitä ei ole. Mutta koska taas toiselta puolen katsoen me luemme Talmudista, että kuningas Chiskia käski hävittää Parannuksen Kir- jan ja häntä siitä käskystä Rabbit kiittivät, sitten se kirja, niinkuin Maimonides luulee, sisälsi joukon taikauskoa, astrologiaa ja epäjumali- sia lääkitysneuvoja, joita tuo hurskas kuningas kammoksui ja tahtoi hä- vittää pois, mutta joista suuri osa kuitenkin oli jo päässyt kansan kä- siin ja aikain kuluessa muodostui uskoksi enemmän valistuneitten ihmis- ten kesken. ---------- IHMEELLISISTÄ PARANNUKSISTA ERITYISESTI 1. -- Parannuksia amuleteilla. Amuletti (taikakalu). Kamea käytettiin parantavassa merkityksessä tauteja ja noitumisia vastaan. Tämä amuletti oli joko kirjoitettu perka- mentti, oikeastaan nimitetty Pitka, elikkä sitten nippu kasveja. Sanat, jotka siihen amulettiin tavallisesti kirjoitettiin, olivat omituista laatua; mutta niiden seassa löytyi myöskin värsyjä raamatusta. Todiste *** kutsutaan amuletiksi, koska parannuksia sen kautta on tapahtunut kolme kertaa, olipa se sitten kirjoitettuna tahi tehtynä kasvien juuris- ta. Puhuttaissa sunnuntaista (josko on edullista pitää sitä sinä päivä- nä), niin sanoa, että se on taattu, sentähden kun sen on valmistanut ja täydentänyt siihen täydellisesti kykenevä. Amuletti voi olla avuksi ih- miselle, mutta samalla ei miksikään avuksi eläimelle, sentähden kun ih- misessä vaikuttaa yhdessä amuletin kanssa hänen tähtiryhmänsä. Jos tah- dotaan amuletti vaikuttavaksi, niin täytyy se olla nimitettynä ja nume- roituna paholaisen nimellä ja numerolla. Esimerkiksi, Eaperi-puun paho- laisia sanotaan hengiksi; service-puun Schedim; tarhoissa Rispe. Eaperi- puun ympärillä kokoontuu kuusikymmentä Schedimiä ja amuletissa tulee ol- la se numero. Lanka, johon sidotaan maderi (punakasvin) siemeniä, ripustetaan las- ten kaulaan suojelukseksi tauteja vastaan. Abajin sairaanhoitaja opetti: Kolme murua pysäyttää taudin, viisi parantaa ja seitsemän on tehokas noitumista vastaan. Rabbi Acha par Jacob arvelee: Viimeksi mainittu osa käy toteen ainoastaan silloin kuin noiduttu henkilö ei ole auringon eikä kuun valossa, eikä sateessa, eikä hänen korvaansa kuulu raudan kalke, ei kukon laulu, eikä ihmisen askeleet. Rabbi Nachmann bar Iitzchak sanoo, että tämä lääkitys noituutta vastaan oli jo hänen aikanaan unhoitettu. 2. -- Parannuksia lumouksella. Abbaiin sairaanhoitaja opetti: "Kaikki numeroiminen (nimittäminen?) tulisi tapahtua äidin nimessä (N. joka on R:n poika), ja kaikki ulkonai- set liikkeet tulee tehdä vasemmalla puolen ruumista. Abbaii puhuu edel- leen: Jos numero on määrätty, niin määräystä on välttämättä seurattava; jos ei ole numeroa määrätty, niin se on neljäkymmentä yksi. Seuraavat taikatemput ovat luvallisia: 1. Panna kattilaan pirstale mulberry-pensasta ja lasin palasia jouduttaakseen kiehumista. (Rabbit kumminkin kielsivät lasin palasia syystä että ne voivat tulla niellyksi ruuan kanssa). 2. Tässä on onnentoivotus, joka on lausuttava viinin juonnissa: Viini ja elämä ilahduttavat Rabbeja! Rabbi Akiba lausui nuo sanat jokaisen viinilasin kanssa mitä hän joi poikansa häissä. Juopumus- ta vastaan seuraava: Voidelkaa kämmenet ja jalkapohjat juopuneelta öljy- ja suolasekoituksessa, ja sanokaa: Niinkuin tämä voide tulee puhtaaksi, niin myös puhdistukoon tämän ihmisen hermosto ja tunto; eli pankaa vii- natynnyrin laita veteen ja sanokaa: Niinkuin tämä tynnyrin laita puhdis- tuu, niin myös puhdistukoon jne. Taika märkimistä vastaan: sanokaa, Bas, Basia, Mas, Masia, Kas, Kasia, Scharial ja Amarlia, enkelit, jotka tulivat Sodoman maakunnasta parantamaan kipeitä märkäpaisumia. Elä anna värin tulla punaisemmaksi; elä anna sen levitä enempää, mutta sulakoon sen siemen suolissani. Ja niinkuin muuli ei kykene siittämään sukuansa, niin yhtä voimattomaksi tulkoon tämä pahuus minussa N:ssä R:än pojassa. Taika rokkoa vastaan: Esimerkiksi: Vedetty miekka ja terotettu kei- häs. Hänen nimensä ei ole Jacob, kipu raivoaa. Kun on paholaisen hallussa, niin sanokaa seuraava: Kirottu, murrettu ja hyljätty olkoon paholainen, nimen kautta Bar tet, Bai Tama jne. Taika paholaisen vahinkoja vastaan: Jalopeuran pään päällä ja emäja- lopeuran nenän päässä minä löysin paholaisen Bar Schirkka Panda. Minä heitin hänet kala apajaan ja tapoin hänet aasin leukaluulla. Että pahat unet hyviksi muuttuisivat, kolme miestä hokivat seuraavia lohduttavia värsyjä raamatusta. "Kenellä on ollut paha uni, niin tulee hänen aamulla heti ylös nousua lausua värsy raamatusta, joka värsy tulee olla hänelle suosiollinen. Tämä täytyy tapahtua nopeaan ennenkuin jokin hänelle epäsuotuisa värsy mieleen johtuu." Jos olette kylään menossa ja pelkäätte teitä kohtaavan pahoja katsei- ta, niin asettakaa oikean käden peukalo vasempaan käteen ja vasemman kä- den peukalo oikeaan käteen, ja sanokaa: Minä N.N. olen Joosepin sukua, jonka yli pahalla silmällä ei ollut mitään valtaa. Hän tekee pahan sil- män katseen vaarattomaksi; ketun häntä ripustettiin hevosen päälle. 3. -- Lääkityksiä, taikoja ja noitumisia vastaan. Ben Asai sanoo: Elä ärsyttele istuessasi peräsuolen päätä (Kinky???) tarpeen teon yllytykseksi, sillä joka niin tekee, tulee hän noidutuksi vaikka hän olisi Spaniassa. Jos joku on sattunut erehdyksessään niin te- kemään, niin lausukoon hän heti sen perästä seuraavat taikasanat: "Sinä et saata lähestyä, eikä Tachimnor Tachtum, ei kukaan teistä, ei yksikään, ei noitain mitkään loihtumiset eikä temput". Rabbi Chanina sanoo: Juoda kahdeksas osa unssia aasin maitoa, joka on neljänkymmenen päivän vanha, on hyvä parannuskeino ampiaisen pistolle; yksi kvartti on hyvä skorpioonin pistolle; puoli kvarttia hyvä noitumis- ta vastaan sekä niitä juomia vastaan, joita myrkytys voi seurata. Rabbi Jochanan sanoo: Eräs noitain noita sanoi minulle kerran: Jos tapaatte noitia, niin heti lausukaa seuraava: "Kuumaa tuhkaa reiksissä koreissa teidän suuhunne te noituvat vaimot. Tulkoon teidän päänne pal- jaaksi; puhaltakoon tuuli pois leipämurunne; hajoittakoontuuli ilmoille teidän maustimenne; vieköön se myöskin käsistänne tuoreen saframin. Noi- dat! Niin kauvan kuin miehet olivat ystävällisiä minulle ja minä olin varovainen, en tullut teidän sekaanne; nyt minä tulin ja te ette ole suotuisia minulle." Rabbi opetti: On kolme joiden keskeä meidän ei pidä kulkea, ja kun kaksi henkilöä kävelee rinnatusten, niin ei saa päästää ketään siitä vä- listä menemään. Edellämainitut kolme ovat: koirat, kämmenet ja naiset. Moniaat lisäävät tähän sian sekä käärmeen. Jos sattuu teille tapahtumaan jokin näistä, niin Rabbi Papi neuvoo seuraavan varokeinon: "Lukekaa vär- sy raamatusta, joka alkaa ja loppuu samoilla kirjaimilla". Jos kaksi vaimoa istuvat vastatusten toisiaan, toinen toisella puolen katua, niin he ihan varmasti ovat noitahankkeissa. Mitä tulee miehen tehdä jos tahtoo siitä ohi mennä? Välttäköön hän niitä ja menköön toista tietä. Jos se ei ole mahdollista, niin ottakoon hän jotakin toista ih- mistä kädestä kiinni ja sitten menköön sivu. Jos ei ole ketään toista ihmistä saapusalla, niin sanokoon hän: "Noitien paholaiset ovat jo ta- pettu piileillä. Rotta, Assia, Belussia ne ovat paholaisten nimet. Raschi". Rabbit opettavat: Ihminen ei saa juoda vettä yöllä, ei joesta eikä tyynestä vedestä. Joka sen tekee, niin hänen verensä olkoon hänen pääl- lään, sillä jos hän juo, niin mahdolisesti tulee hän sokeaksi. Kuinka siis voimme yöllä juoda vaaratta? Jos on joku saapusalla, niin hänen tu- lee herättää ja hänelle sanoa: "Minä juon vettä!" Jos olet yksin, niin kolistele juomakupin laitaa ja sanokaa itseksenne: "N., R:n poika, sinun äitisi sanoi sinulle: Varjele itseäsi Schabririlta, biri, riri, iri, valkeassa mukissa (Raschi) tämä on ihmeellinen taika". Siten kun sanan eri ääntiöt vähenevät ja loppuvat, niin myös paholainen menee sitä mukaa pois. Sokeuden Targum (Moos. 1:sen kirj. XIX), Schhabririssa. Pari numeroista, joista on jo edellä mainittu, Rabbi Papa sanoo: "Pa- holainen Josef sanoi minulle, että kahdella me tapamme ja neljällä me haavoitamme. Numero kahdella on paha seuraus, vaikka olisimme sen nume- ron kautta jotakin erehdyksessä tehneet. Numero neljillä on paha seuraus ainoastaan silloin kun olemme ehdollisesti jotakin tehneet sen numeron kautta. Jos olemme erehdyksessä syöneet eli juoneet kahdesta astiasta, niin kuinka voimme välttää pahoja seurauksia? Meidän tulee ottaa oikean käden peukalo vasempaan käteen ja vasemman käden peukalo oikeaan käteen, ja sanoa: Sinä ja minä olemme kolme. Jos kuuluu vastaus, niin jatkakaa: Sinä ja minä olemme viisi. Jos taas vastataan, niin: Sinä ja minä olemme seitsemän. Kerran tapahtui, että sitä väittelyä jatkui 101 asti, jolloin paholainen kauhistuneena poistui. Lumouskeinojen ja lääkkeitten käyttämisestä Me mainitsemme tässä sen osan Talmudista, jossa puhutaan lääkkeistä ja lumouskeinojen käyttämisestä. Tässä puhutaan miten tulee hoitaa käär- meen puremaa ym. Joka on sattunut nielemään käärmeen, niin syököön hän jonkun määrän humalaiskasvia ja kävelköön kolme miilaa. Rabbi Sime bar Asche näki mie- hen, joka oli niellyt käärmeen. Rabbi Sime kiiruhti hänen kimppuunsa ikäänkuin sotilas, antoi hänelle humalaislehtiä ja suolaa syödä ja sit- ten ajoi häntä edellänsä kolme miilaa ja silloin käärme tuli hänestä ulos. Muut kertovat, että Rabbi Sime itse nieli sen käärmeen kun pro- feetta Elia tuli hänen luoksensa ikäänkuin sotilas, antoi hänelle huma- laislehtiä ja suolaa syödä jne. Jos miestä käärme puree, niin ottakoon hän seitsemänkymmentä yhdeksän jouhea valkean aasin tamman hännästä, sitokoon hän ne yhteen silkkisellä langalla ja istukoon hän sitten niitten jouhien päälle. Aasin tamman tu- lee olla kuitenkin vapaa (trefasta) eräästä orgeenisesta taudista. Eräs virkamies Pumbedithatissa sai käärmeen pureman. Siellä Pumbedithatissa oli kolmetoista kantavaa aasin tammaa, jotka kaikki avattiin toinen toi- sensa perään, mutta kaikissa oli trefa. Tiedettiin silloin, että kaukana toisessa päässä kaupunkia on vielä yksi aasin tamma, ja sitä lähdettiin noutamaan. Mutta sillä aikaa oli jalopeura syönyt sen aasin tamman. Sit- ten puhui Abaii: Ehkä häntä on purrut Rabbin käärme, jolle ei mitään lääkettä löydy. Kansa vastasi: Niin on mestari; sillä kun Rab kuoli, niin Rabbi Iitzsechak bar Bina kielsi, että ei saa käyttää myrttiä eikä palmun lehtiä vuoden aikaan. Tämä virkamies on käyttänyt, eikä ole kiel- losta mitään välittänyt. Jos käärme kietoontuu ihmisen ympärille, niin hänen pitää mennä ve- teen, ottaa kori mukanansa, pidättää koria päänsä päällä, niin käärme menee koriin. Kun se on korissa, niin heittäkää kori kauvas järvelle ja kiiruhtakaa niin hopusti kuin mahdollista. Jos teitä käärme ajattaa, niin hakekaa suojapaikkaa mehiläisten kah- den pesän välissä. Jos teitä ajattaa käärme, niin antakaa itseänne kantaa jonkun. Käärme eksyy tieltänsä kun tulee jäljet seurattavaksi. Jos ette tätä keinoa voi käyttää, niin hypätkää jonkun vesilammikon yli. Seuraavana yönä laitta- kaa nukkumaan neljän tynnyrin päälle, että käärme ei voi teitä löytää, että se ei voi tulla katon läpi teidän päällenne; sitten sitokaa neljä kissaa niihin tynnyreihin kiinni ja pankaa kissain alle olkia, että kun käärme tulee, voivat kissat sen syödä. Rabbi Jochanan sanoo: Juurikasjuoma, josta puhutaan Mischanassa, si- sältää Alerandian pihkaa, jauhettua alunaa ja saframia, pieni määrä ku- takin. Kun tahdotte parantaa keltatautia, niin kaksi eräänlaista annosta on otettava oluen seassa. Seuraavia lääkkeitä neuvotaan ottamaan naisten heikkoustaudeissa: Ot- takaa kolme Persian sipulia, keittäkää ne viinin seassa ja antakaa vai- mon juoda, samalla kertaa sanokaa hänelle: Parannu sinä taudistasi! Toinen Lääke: Ottakaa kourallinen kuminoita, kourallinen saframia ja sama määrä foenugrekia, keittäkää ne viinissä ja antakaa vaimon juoda, sanoen: Parannu sinä taudistasi! Ottakaa kuusikymmentä viinitynnyrin korkkia, liottakaa vedessä, anta- kaa vaimon juoda sanoen hänelle: Parannu sinä taudistasi! Eli ottakaa joukko tendrillin kasvia, keittäkää ne viinissä ja anta- kaa vaimon juoda puhuen kuten on edellä kerrottu. Eli ottakaa kasvi, joka kasvaa ohdakkeen vieressä, polttakaa se tuh- kaksi. Sairaan vaimon tulee kantaa tuhkia muuassansa liinaisessa pussis- sa kesän aikana eli talven aikana villaisessa pussissa. Eli kaivakaa seitsemän kuoppaa maahan ja polttakaa jokaisessa kuopas- sa nuoria viinimarjan pensaita, jotka eivät saa olla kolmea vuotta van- hempia. Ottakoon nainen kupin käteensä ja istukoon ensimmäisen kuopan yli ja juokoon mehua niistä viinimarjoista; sitten jokaisen kuopan pääl- lä hänen tulee tehdä samoin. Joka kerta tulee hänen puhua: Parannu jne. Eli voidelkaa alaosa ruumistanne ruusun vedellä. Eli ottakaa joukko höyheniä ja polttakaa ne tuhkaksi. Niitä tuhkia tulee sairaan kantaa liinaisessa pussissa muassaan kesän aikana ja vil- laisessa pussissa talven aikana. Eli avatkaa ainoastaan häntä varten astiallinen viiniä. Sairaan tulee juoda paljon viiniä (Hic!). Eli ottakaa ohran jyvä, joka on ollut aasin tamman tallissa. Pitäkää sitä kädessänne yksi päivä (oikeassa kädessä) niin kipu lakkaa kahdeksi päiväksi. Jos hän pitää sitä jyvää kädessänsä kaksi päivää, niin kipu lakkaa kolmeksi päiväksi. Jos hän pitää sitä kolme päivää kourassansa niin kipu lakkaa ijäksi. 5. -- Ihmeellisiä lääkkeitä moniaita tauteja vastaan. Abortus. -- Actitee (kotkan kivi, kulkukäärmeen kivi, joka pysyy ja pitää) kantoivat vaimot että he eivät tekisi ennenaikaista synnytystä. Veren juoksettaminen. -- Jos olet syönyt kalan, niin ei sinun saa juoksettaa verta seuraavana päivänä. Jos teiltä on verta juoksutettu, niin teidän ei saa syödä kalaa seuraavana päivänä. Kolmantena päivänä molemmat olisivat vaarallisia. Rabbit opettavat: Kun ihminen on verta laskenut, niin hän ei saa sa- mana päivänä juoda maitoa, syödä juustoa, sipulia eli muita juurikasve- ja. Jos ihminen on kuitenin sattunut näitä syömään, niin tulee hänen sa- noa Abaii, sekoittaa kvartin mitta etikkaa ja sama määrä viiniä ja juoda sitä. Jos tapahtuu, että vatsa pehmenee, niin tarvettansa pitää tehdä ulkona ja kaupungin itäisellä puolella ja pitää varoa, että haju siitä ei pääse tunkeutumaan sieraimiin. Silmätauteihin: Vastasyntyneen lapsen sylki on hyvä, nimittäin poika- lapsen, silmätaudeissa kun kipeää silmää sillä sylellä kostuttaa. Sokeudesta: Jos te ette näe hyvästi yön aikana, niin ottakaa lanka, joka on tehty jonkun eläimen karvoista; sitokaa yksi pää sairaan jalkaan ja toinen pää koiran jalkaan; sitten nostakoon lapset mellakan koiran takana ja sanokoon: "Pitäkää koira, pettäkää kivi". Ottakaa sitten seit- semän lihapalasta seitsemästä huoneesta ja ripustakoon jokainen seitse- män huoneen omistaja ne lihapalaset sairaan ovipieleen. Koiran tulee syödä ne lihat avoimella kentällä. Sitten päästettäköön koira irti ja sanottakoon: Yösokeus F:ssä, R:n pojassa, jättäköön hänet ja menköön koiraan. Päiväsokeudesta. -- Ottakaa seitsemän lihapalasta seitsemästä vasi- kasta ja asettakaa ne lautaselle, johon lääkäri on tavallisesti sairaal- ta verta laskenut. Sairaan tulee olla istumassa kammarissa. Miehen tulee olla ulkopuolella, jonka tulee sanoa: Sokea, anna minulle, että minä voin syödä". Sairas vastaa: Kuinka taidan minä avata? Tule sisälle ja syö! Kun hän on syönyt tulee hänen särkeä lautanen eli hän itse tulee sokeaksi. Tahdon voima. -- Rab sanoo: "Viinimarjan lintu (josta Mischnassa pu- hutaan) löydetään sellaisessa palmupuussa, jossa on vaan yksinkertainen parkki. Sitä parkkia käytetään tahdon lujentamiseksi. Oikea puoli siitä tulee syödä ja vasempi puoli säilyttää vaskisessa putkessa, hyvästi sinetöijä kuudellakymmenellä sinetillä ja ripustaa se vasempaan käteen. Sen peräs- tä saa ihminen selvän järjen juoksun ja hän voi helpommin käsittää asioita. Sen perästä tulee syödä se toinen puoli. Pehmeäksi keitetty muna. -- Samuel sanoo: Orja, joka voi valmistaa pehmeäksi keitetyn munan on tuhannen dollarin arvoinen. Munaa tulee kä- sitellä tuhansia kertoja kiehuvassa sekä kylmässä vedessä niin kauvan, että se tulee niin pieneksi, että sen voi yhdellä nielasulla nielaista. Jos mitä tauteja on vatsassa, niin ne sen munan avulla ilmi saadaan ja taudille voidaan määrätä lääke. Kuume. -- Samuelin hoitaja antoi hänelle ohjeita seuraavista lääk- keistä: Jokapäiväistä kuumetta vastaan on seuraava hyvä: Ottakaa uusi hopeai- nen raha ja suolaa samasta painosta ja kantakaa näitä molempia sydämen kuopassa lankaan kiinnitettynä. Eli istukaa maantien risteykseen ja heti kun te näette suuren muura- haisen kantamassa jotakin, niin ottakaa se muurahainen ja pankaa se vas- kiseen putkeen, sulkekaa putki lyijyllä ja pankaa kiinni kuudellakymme- nellä sinetillä, puistakaa putkea ruumiinne päällä ja sanokaa muurahai- selle: Sinun kuormasi minun päälle ja minun kuormani sinun päälle. Eli ottakaa uusi astia ja menkää lähteelle ja sanokaa: Lähde, lähde! Lainaa minun astiaani vettäsi. Sitten pyörittäkää sitä vesiastiaa päänne ympäri seitsemän kertaa, heittäkää vesi taaksenne ja sanokaa: Lähde, lähde! Ota vesi jonka minulle annoit, sillä se joka on minulle tapahtu- nut tänä päivänä on minusta eronnut tänä päivänä. Rabbi Huna sanoo: Kuumeeseen, joka ilmestyy jokaisen kolmen päivän perästä, ottakaa seitsemän viinimarjaa seitsemästä eri pensaasta, otta- kaa seitsemän lastua seitsemästä puupalasesta, seitsemän naulaa seitse- mästä sillasta, seitsemän tuhkaa seitsemästä uunista, seitsemän maata seitsemästä maakuopasta, seitsemän puupalasta seitsemästä laivasta, seitsemästä cumini palasta, seitsemän karvaa seitsemän vanhan koiran parrasta. Sitokaa nämä kaikki yhteen ja kantakaa ne langan nenässä kau- lassanne. Rabbi Jochanan sanoo: Polttavaa kuumetta vastaan, ottakaa veitsi, jo- ka on kokonansa tehty raudasta, menkää risupensaan luo ja tehkää siihen hieno hiusviiva. Ensimmäisenä päivänä tehkää siihen merkki: "Ja hänen eteensä ilmestyi Jumalan enkeli tulipatsaassa". Seuraavana päivänä teh- kää toinen merkki ja sanokaa: "Sitten Jumala näki, että hän lähestyi järjestyksessä jne." Kolmantena päivänä tehkää taas uusi merkki ja sano- kaa: "Tulkaa lähemmäs, jne." Sitten leikatkaa risupensas poikki läheltä maata ja sanokaa: "O risupensas! O risupensas! Sinuun minä luotan!" Loppu