III SEMIPHORAS JA SEHEMHAMPHORAS Kuningas Salomon ----------- Velal, Duisburg ja Frankford: Painattanut ja kustantanut Andrev Luppius, laillinen kirjakauppias edellä mainituissa kaupungeissa 1686. ----------- Harras rukous viisauden ja ymmärryksen perään. "Herra antaa viisautta, sillä hänen suunsa puhuu järkevästi ja tai- vuttaa sydämmes ymmärrykseen." -- Sal. sananlaskut 2: 6. "Mutta jos joltakin teistä viisautta puuttuis, hän anokoon sitä Ju- malalta, joka jokaiselle antaa yksinkertaisesti ja ei soimaa." Oh, Jumala minun Isäni ja kaiken pyhyyden Herra, joka kaikki olet sa- nallasi luonut, ja joka olet ihmisen viisaudessasi tehnyt hallitsemaan kaikkia luotujasi, pyhyydellä, oikeudella ja vapaalla sydämmellä. Anna minulle sitä viisautta, jota istuimesi ympärillä aina on, ja älä heitä minua pois lastesi joukosta. Sillä minä olen Sinun palveliasi, tulos kättesi töistä, heikko luontokappale, joka vain lyhyen aikaa täällä olen, ja olen heikko ymmärryksessäni, oikeudessani ja lain käsityksessä- ni. Lähetä viisautesi minulle korkeasta taivaastasi, istuimesi kunnia- loisteesta, että minäkin saan kunniastasi nauttia, ja että voin oikealla tavalla palvella ja totella Sinua. Sillä sinun viisautesi kaikki tietää ja ymmärtää; sentähden salli sen minuakin johdattaa töissä ja toimissani että Sinulle otolliseksi tulisin. Kun minä vielä olin nuoruudessani et- sein minä viisautta pelvotta rukouksella Sinun tykösi. Minä rukoilin si- tä temppelissä, ja tulen sitä etsimään loppuun asti. Minun sydämeni iloitsee sen ylitse juurikuin viinimarjat, jotka kypsyytensä saaneet ovat. Sinä olet minun Isäni, minun Jumalani, minun Paimeneni, joka minua autat. Sinun kätesi on luonut ja valmistanut minun; opeta minua, että oppisin Sinun käskysi; avaa minun silmäni, että voisin nähdä sinun ih- meelliset lakisi. Muista, Herra, Sinun lupauksesi, ja opeta minua oikein puhumaan ja ajattelemaan. Ohjaa minua, niin minä ohjauksesi jälkeen elän. Herra, näytä minulle tiesi, ohjaa minua oikeutesi valossa ja opas- ta minua. Minä olen Sinun palvelijasi, opeta minua ymmärtämään sinun to- distuksiasi. Lohduta minua Sinun avullasi ja anna iloisen hengen vallata minun. Elämäsi hedelmä, Sinun kuolematon henkesi on kaikessa. Opeta mi- nua työtä tekemään, että se Sinua miellyttäisi, sillä Sinä olet minun Jumalani. Anna hyvän henkesi johdattaa minua iloisia teitä. Sinussa on se elävä lähde ja Sinun valossasi näemme me valkeuden. Anna minun menoni olla hurskaita, ja vapauta minua, ettei pahat pääse ylitseni hallitse- maan. Opeta minulle oikeita tapoja ja valaise minua, sillä minä uskon Sinun käskyjäsi. Ohjaa minua oikeudessasi ja opeta minua, sillä Sinä olet Jumalani, joka minua autat, ja joka päivä nautin minä armostasi. Anna kasvojesi loiste paistaa päällen ja opeta minua tuntemaan Sinun oi- keuttasi. Anna minun nähdä kunniasi, sillä Sinä, Herra, olet minun valo- ni, ja Sinä muutat pimeyteni päiväksi. Liitätkö sinä itsesi kanssani iankaikkisuudessa, ja luotatko minuun oikeudessani, hurskaudessa ja ar- mossa, joo, ja yhdytkö minuun uskossa, että minä saisin tuntea Sinun, minun herrani. Herra, kärsi minun vikani, jotka edessäsi paljastettuina ovat. Opeta minua sanasi mukaan. Anna minun rukoukseni tulla Sinulle kuulluksi, pelasta minua sanasi mukaan. Näytä minulle tiesi, on Herra, että minä saan käydä Sinun totuuksissasi. Pidä sydämmeni yksinäisyydes- sä, että minä nimeäsi pelkäisin. Minä muistan nimesi hamasta lapsuudes- tani. Kiittäköön kaikki kansa sinua ijankaikkisesti. Amen. Kaikkein korkeimman ja kaikkivoivan Luojan nimessä, minä kuningas Salomon todistan käännöksen nimestä (Jumala) Semiphoras, eli toisilla sanoilla, Ensimmäinen ja Suurin vanhin kätketty salaisuus mahtavasta voimasta ja pyhyydestä. Saadaksemme kaikki mitä Jumalalta pyydämme, tu- lee meidän rakastaa häntä hengessä ja totuudessa, ei sanan paljoudella, sillä jokainen Jumalan nimi on itsessään riittävä kun kerran tekomme on hurskas, sillä työt ja rukous tulee olla sopusoinnussa, ja mitään vie- raita nimiä ei saa käyttää turhanaikaisesti, jos tahtoo saada jotakin hirmuista eli ihmeellistä aikaan. Mutta toimikaamme niin, että Hänen py- hyytensä virtaisi sieluumme ja että täyttyisimme Hänen lahjoilla ja hurskaudella -- siinä on selvitys Jumalan nimestä, ja Hän on kaikki se niille, jotka Hänen tuntevat. Sentähden tuo nimi tulee korkeimmasti kun- nioittaa, ja salata kaikilta huikentelevaisilta ja huonoilta ihmisiltä, koska Jumala itse sanoo Mooseksen 2:sessa kirjassa: Kaikista paikoista minä tulen ja siunaan sinua sentähden kuin nimeäni muistat. Sentähden on heprealaisilla Maccabealaisilla seitsemänkymmentä nimeä Jumalalle, ja nimittivät ja kirjoittivat Schemhamphora nimen kaksikahdeksattakymmenel- lä kirjaimella. Ensiksi tulee tietää, että Jumalan nimiä ei voi opettaa eikä ymmärtää muualla kuin ainoastaan Heprean kielellä, emmekä voi niitä sanoa muulla kuin sillä kielellä, sillä ne ilmoitettiin meille senlaisina Jumalan ar- mosta. Ne nimet ovat julistuksia hänen täydellisyydestään ja ijankaikki- suudestaan, ja missä vain niitä kunnioitetaan, siellä rauha ja sopusoin- tu hallitsee. Enkelit ja kaikki olennot kunnioittavat ja kiittävät luo- jaansa ja jumaloivat Hänen hyviä töitänsä. Kuka hyvänsä hänen nimeänsä käyttää pelolla ja vapistuksella, tulee valaistuksi Hänen henkensä kaut- ta -- että ne voivat ihmeellisiä töitä tehdä -- käskeä enkeleitä ja per- keleitä -- voivat sitoa elementit pauhussaan ja ylentää itsensä niiden ylitse Jumalan voiman kautta. Sentähden hän, joka on puhdistanut ja pa- rantanut ymmärryksensä, ja hallinnut himonsa ja halunsa, ja joka on us- kon kautta puhdistanut korvansa, että hän voi hurskaudessa huutaa Juma- lan nimeä, niin hänestä tulee Jumalan huone ja hän saa nauttia Hänen herttaista vaikutusta jne. Ja vielä lisäksi meidän tulee käsittää Jumalan järjestys, että Jumala käyttää toisia sanoja enkelein sijassa ja toisia sanoja ihmisten seassa, mutta Jumalan oikea nimi on tuntematoin niin enkeleille kuin ihmisille- kin, sillä Hän on pitävä sen salaisuuden itsellään niin kauvan kuin Hä- nen tahtonsa ovat kaikki täytetyksi tulleet. Sen jälkeen on enkeleillä oma kielensä ja puheensä, josta ei meidän tarvitse huolta pitää, sillä meidän ei ole tarvis heitä tarkastella. Kolmanneksi, kaikki Jumalan nimet olemme ottaneet Hänen töistään, joissa on todistettu olleen yhteyttä Jumalan kanssa; toisin sanoen, on ne otettu pyhistä kirjoituksista Cabalisticamin, Calculatorianun, Nota- riacanin ja Geometriamin avulla. Alkuosassa nimeä ja sanaa Semiphoras, jonka Jumala, Luoja, Jehovah, antoi paratiisissa, on kolme Heprealaista kirjainta. Jehovah, maailman luoja, loppumaton ja ijankaikkinen, kaikkivoipa suojelia ja kaikkival- tias, väkevä Jumala. Sen jälkeen tahdotaan kuvata neljä maailman osaa, jotka ovat henki- maailman suotuisimmat valokohdat: 4 Hirearchus, Cherubim et Seraphim, Potestates et Virtutes, Archangelos et Angelos, Spiritus et Animus Honinum, tulevat Jumalan tykö. Siinä osassa maailmaa on myöskin neljä enkeliä, jotka seisovat taivaan neljällä kulmalla; ne ovat Michael, Raphael, Gabriel, Uriel; neljä enkeliä seisovat elementtien haltijana, nimittäin Seraph, Cherup, Tharsis, Ariel; neljä ylenpalttisesti kirkas- tettua miestä täynnänsä valkeutta Jumalasta. Sillä toinen valaistu maailman osa on taivas, jossa kaikki tähdet ovat; siellä on neljä Kolmikkoa niistä kahdestatoistakymmenestä merkis- tä, joiden alla aurinko vuosittain tekee kiertomatkaansa, ja muuttaa vuodenajat, kevämen, kesän, syksyn ja talven synnystä ja turmeluksesta, ja muuttaa neljännen elementin. Teoksen kolmannessa osassa on elementit ja kaikki mitä niihin kuuluu, ja jossa liikkuu pieni maailma, ihminen. Hänellä sitten on neljä ele- menttiä hänessä itsessään. Anima on päässä, per nemos; Spiritus on sy- dämmessä ja vaikuttaa valtimojen läpi; Corpus on koko ruumis suonineen; Genius, tulen kipinä, vaikuttaa munaskuitten kautta ja hallitsee synny- tyselimiä. Ihmisellä on neljä henkistä ja voimallista toiminta aistia, facultates actiones, elispiritus, ne on Animali, Vitalis, Naturalis, Ge- nitions. Sielulla on sisälliset aistit, nk. sensum communene; jossa usko ottaa sijansa nk. (fides) ja muut aistit Intellectus vaikuttavat aivois- sa. 2. Imaginatrix, mielikuvitus, on toinen sielun vaikutus eli fantasia, joka näkyviin saattaa kuvia sielussa ja on voima, joka kaikki aikaan saa. 3. Naviotanatio kertoo esineet mieleen kaikista tapahtumista ja pää- töksistä, Scientia; jos sielu nyt kääntyy todelliseen alkulähteeseen, niin saa se ymmärryksen kaikesta maailman viisaudesta. 4. Memoratrix, muisto, ottaa itselleen kaikki hengen ilmaukset ja hermoston kiihotuksesta pääsee henki lähestymään Jumalaa. Elävän henki sydämmessä sisältää itsessään neljä hyvettä: Justitia, Temperantia, Pcu- dentia, Fortitudo, ja ne ovat valtimoissa, jotka yhdistävät sielun ruu- miin kanssa. Appetitus Sensitivus; luonnollinen henkien toiminta ja voi- ma on maksassa ja valtimoissa, ja vaikuttavat liikuntoon ja huomioon, ulkonaiseen ylläpitoon ja olemassaoloon; perusteellinen hengen voima eli ydin on munaskuissa, lisääntyäksemme pyhän täydellisyyden kautta. Ruumiissa on neljä elementtiä, nimittäin henki, hedelmä, liha ja luu -- neljä temperamenttia, eli luonnetta, lämmin, kylmä, märkä, kuiva: sangvininen, kolerinen, melankolinen ja flegmatinen; vetovoima syntyy lämpimän, kuivuuden ja kosteuden kautta; rel retentio syntyy kylmyyden ja kuivuuden kautta; Lien Cactio lämpimän ja märkyyden kautta, id est stomachus: neljä märkyyttä, sappi, veri, lihaneste ja melankoolia. Maailman neljännessä kulmassa on pimeyttä, perustettu kirousta, vihaa ja rangaistusta varten. Neljä perkeleen ruhtinasta ovat vahingollisia neljässä elementissä: Samael, Azazel, Azael, Mehazaer, neljä perkeleen ruhtinasta neljässä maailman kulmassa, Oriens, Pagmon, Egyn, Amayon. Ensimmäinen Semiphoras on Adamista, sentähden kuin hän puhui Luojan kanssa paratiisissa. Toinen Semiphoras, sentähden kun hän puhui enkelein ja henkien kans- sa. Kolmas, sentähden kun hän puhui perkeleitten kanssa. Neljäs, sentähden kun hän puhui neljän elementin olentojen kanssa, lintujen, kalojen ja eläinten, ja kaikkien, jotka maalla matelevat. Viides, sentähden kun hän puhui kuolleen luonnon kanssa, nk. puiden ja kaikenlaisten kasvien. Kuudes, sentähden, kun hän puhui tuulien kanssa. Seitsemäs, sentähden kun hän puhui auringon, kuun ja tähtien (1 rivi puuttuu, todella kumma kirja!!!) Näitten seitsemän Semiphorasin voiman kautta voi hän tehdä luomistyötä ja myöskin hävittää kaiken kun hän tahtoi. Ensimmäinen Semiphoras tunnustettiin Adamissa, koska Jumala hänen loi ja asetti paratiisiin, jossa hän sai olla ainoastaan seitsemän tuntia. Nimi Jove, jota tulee käyttää ainoastaan suurimmassa tarpeessa ja sil- loinkin niinä hetkinä, kun tuntee syvintä rakkautta Luojaansa kohtaan. Sellaisessa tapauksessa saatte siunausta ja varmaa apua. Toinen Semiphoras, jossa Adam puhui enkeleille, jotka antoivat hänel- le sanan, yeseraye, se on, Jumala on ilman alkua ja ilman loppua, sana tulee mainita kun puhuu enkelein kanssa, ja teidän kysymykseenne vasta- taan ja tahtonne tulee täytetyksi. Kolmas Semiphoras, jossa Adam puhui niiden henkien kanssa, jotka kuolleet olivat ja hän kysyi heiltä ja he vastasivat hänelle selittäväs- ti sanasta Adonay Sebaoth, cadas adonay amara; nämä sanat tulee mainita kun tahdotte tuulia hillitä, henkiä eli paholaisia Aly. Adoy, Sabaoth, amara. Neljäs Semiphoras, Layaman, Java, sirin Javaqellayn, Lavaquiri, Lava- gola, Lavataforin, Layfialasin, Layfaran; tällä nimellä hän sitoi ja päästi kaikkia eläimiä ja henkiä. Viiden Semiphoras on mahtava voimassa ja hyvissä töissä; Letamnin, Lotayloyo, Letasynin, Lebaganaritin, Letarminin, Letagelogin, Lotasalo- sin. Käytä näitä kun tahdot hallita elementtejä mielesi mukaan. (3 riviä puuttuu, vieläkin kummempi kirja!!!) Seitsemäs Semiphoras on suuri ja voimallinen. Ne ovat Luojan nimet ja tulee mainita jokaisen aikeen alussa: Eliaon yoena adonay cabas ebreel, eloy ela agiel, ayoni, Sachado, essuselas eloyn, delion, iau elynla, delia, yazi, Zazael, paliel man, umiel, onela dilatan saday lama paneim alym, canal deus Usami yaras calipis calfas sasna saffasadai ayalata panteomel auriel arion phaneton secare panerionys emanuel Joth Jalaph amphia, than demisreal muall le Leazyns ala phonar aglacyei paeriteron theferoym barimel, jael, baryon, ya apiolell echet. Nämä pyhät nimet mainitkaa joka kerta täydellisellä hartaudella Juma- laa kohtaan, kun tahdotte pyyteitänne saada täytetyksi elementtien eli yliluonnollisten avujen kautta, ja halunne tulee täytetyksi, ja mitä tahdotte hävittää tulee hävitetyksi, sillä Jumala on kanssanne sentähden kuin tiedätte Hänen nimensä. Seuraava on myöskin merkitsevä Semiphorasea, jonka Jumala tulkitsi Moosekselle seitsemässä osassa. Ensimmäinen on, kun Mooses kätki itsensä ja puhui Jumalan kanssa sil- loin kun pensas paloi ja ei sitä turmellut. Toinen, kun hän puhui Luojan kanssa vuorella. Kolmas, kun hän jakoi punaisen meren ja kulki sen yli Israelin kansan kanssa. Neljäs, kun hänen sauvansa muuttui käärmeeksi, joka nieli kaikki muut käärmeet. Viides, kun Aaronin otsaan ilmestyi ne ihmeelliset nimet. Kuudes, kun hän teki sen vaskisen käärmeen ja poltti kultaisen vasi- kan karkoittaakseen kiusauksia Israelin kansasta. Seitsemäs, kun mannaa satoi erämaassa ja kun vettä tulvi vuoren kyl- jestä Israelin kansan juotavaksi. Ensimmäisessä ovat sanat, joita Mooses puhui kun hän meni vuorelle ja puhui tulen liekille: Mayn, Affaby, Zien, Jaramye, yne Latebni damaa yrsano, noy lyloo Lhay yle yle Eylvi Zya Lyelee, Loate lideloy eyloy, mecha ramethy rubifassa fy oziry schiu rite Zelohabe vete hebe ede neyo ramy rahabe (conoc anuhec). Jos rukoilette noilla sanoilla Jumalata har- taasti, niin tekonne tulee täytetyksi ilman epäilystä. Toisessa ovat sanat, joita Jumala puhui Moosekselle kun hän meni vuo- relle: Abtan, Abynistan, Zoratan Juran nondieras, potarte faijs alopeina pognij podij sacroficium. Noilla sanoilla profeetta puhui enkeleille, joilla on sinetti maailman neljälle kulmalle, ja joitten kautta Bosalen temppeli on rakennettu. Jos tahdotte noita nimiä mainita, tulee teidän paastota kolme päivää, olla henkisesti ja ruumillisesti puhdas ja sitten voitte ihmeitä tehdä. Kolmannessa ovat sanat, joita Mooses puhui kun hän punaisen meren ja- koi: Oua claiie saijee holomomaatl; bekahn aijelo inare asnia haene hieha ijfale malieha arnija aremeholona queleij, Lineno feijano, ijoije malac habona nethee hijcere. Jos olette menettäneet luottamuksenne isän- tänne kanssa ja tahdotte uudelleen päästä hänen suosioonsa, eli jonkun henkilön suosioon, niin puhukaa nämä sanat hartaudella. Neljännessä ovat sanat, joita Mooses puhui kun hän muutti sauvansa käärmeeksi: Micrato, raepijsathonich petanith pistan ijttu ejer hijgarin ijgnition temayron aijcon dunsnas castas Lacias astas ijecon cijna caihera natu facas. Mainitkaa nämä nimet kun tahdotte tarkoituksenne täytetyksi. Viidennessä ovat kirjoitetut nimet Aaronin otsaan kun hän puhui Luo- jan kanssa: Sadaij haijlves Lucas elocijus jaconi hasihaia ijein ino, sep, actitas barne lud doncnij eija iehhu reu, vaha, vialia, eije. Vie haija hoij asaija salna hahai, cuci, ajaija. Elenehel, na vena, setna. Nimet ovat voimalliset ja täyttävät kaikki vaatimukset. Kuudennessa ovat nimet, jotka olivat kirjoitettuna Mooseksen sauvassa kun hän teki sen vaskisen käärmeen ja poltti kultaisen vasikan: Tane mare fyam, abijl ala, nuno, hija actenal tijogas ijano, eloim ija nehn ijane haij ijanehn, ahijaco mea. Näillä nimillä voi hävittää kaiken noi- tuuden ja pahuuden. Työssänne tulee olla erittäin hurskas ja alamieli- nen. Seitsemännessä ovat sanat, joita Mooses käytti kun hän johdatti Israelin kansaa Egyptistä, ja joiden avulla sai hän mannaa taivaasta ja vettä kalliosta: Sadaij amara elon pheneton eloij eneij ebeol messias ijahe vehu hejiane, ijanancl elijon. Mainitkaa nämä sanat jos tahdotte ihmeitä tehdä, tahi kun olette suuressa tarpeessa. Huutakaa Jumalan tykö hartaudella. Rukous Oh, elävä Jumala: sinä suuri, voimakas, mahtava, pyhä ja puhdas Luo- ja, joka olet armoa täynnä -- siunattu Herra kaiken ylitse; kunnioitettu olkoon sinun nimesi. Minä hartaasti pyydän Sinua täyttämään haluni. Sinä voit työtä tehdä. Salli meidän valmistaa tämä toimemme. Anna meille pyhä armos ja pyhä siunaukses, että me voisimme iloisesti tämän työmme täyt- tää. Sinä Pyhä, armollinen, ja laupias Jumala, ole armias kanssamme. Si- nun nimesi, Jeseraire, olkoon ijankaikkisesti ylistetty. Amen. Kaikkivaltiaan Luojan nimessä minä Salomon todistan jumalallista ni- mistä: Agla. Sinä olet mahtava Jumala ijankaikkisesti. Ken kantaa muas- saan tätä nimeä, kirjoitettuna kultaisen levyn päälle, ei milloinkaan kuole äkkikuolemalla, Araria -- kaiken yhteyden alku. Ahen -- sinä hor- jumaton kallio, yhdistetty Pojan kanssa. Amen jne. Sinä Sinä, Herra, to- dellinen kuningas, täydennä se jne. Nimiin sisältyy Adenay luvun alkuosa, jota heprealaiset käyttivät sen sijaan kuin ääntämätöntä nimeä Asser Eserie. Ne seitsemän voimallista nimeä voi saada sopivalla ajalla ja paikas- sa: Comitejon, sede oii, throtomas, sasmagata bij ijl ijcos. Luojan neljä nimeä ovat: Jva, Jono, eloij, Jesua. Joka usein huutaa Jumalan tykö uskolla ja pelvolla ja kantaa muassaan kultaiset kirjaimet, ei milloinkaan tarvitse olla kunniallisen toimeentulon ja hyväin vaat- teiden puutteessa. Nimen, jonka Adam mainitsi helvetin portilla, on mepheraij phaton. Joka kantaa sitä nimeä, hän on voittamaton. Nimen, jonka Jumala puhui Moosekselle Sinain vuorella, on Hacedion, joka poistaa pois kaikki surun aiheet. Nimen, jota Josua rukoili kun aurinko seisahtui paikalleen, on haa- hando, heltizivir, dealzhat, ja se tuottaa koston vihamiesten päälle. Sepirothin kymmenen nimeä minä, Salomon, puhuin rukouksessani Juma- lalle ja Hän antoi minulle viisautta: Ethor, Hoemal, binach, baesed, Geburah, thipheret, nezat, hob, Jehod, malchud. Nyt seuraa Jumalan kymmenen nimeä: Eseie, Jod, teragrammaton, Tetra- grammaton, Sabath, elohim, Sabaoth, Sadaij, Adonaij, nuleh, kaikilla kymmenen kirjainta Tetragrammaton Bedath on kahdeksan kirjainta. Ehoie, Jumalan itse olemus, Arerite, Aser, ehele, Jumalan nimet joissa on seitsemän kirjainta. Eseh, jota Mooses käytti Jumalan tulena ja Elion, niissä on viisi kirjainta ja ovat ne kaikki heprealaisilla merkeillä. Emeth, todellinen Jumala, on Jumalan sinetti. Selitys Jumalan kymme- nestä nimestä ja kymmenestä Sephirothista on annettu kirjassa Cornel Agrippa de occulta Philosophia, Lib. 3, Cap. 10. Hagaba, pyhä ja rakastettu Jumala. Hu, itse Jumaluuden voima. Hod, Jod, pyhä olemus. Joh, oikeuden Jumala, joka vertailee itsensä ihmiseen. Inon. Jesuba, Messiah tulee kultaisella aikakaudella. Jana, hän, joka valkeuden loi. Isaia, yhdessä El-nimen kanssa kuvaa muutettua aikakautta (jokainen on tehty 31:stä). Mettatron ja Sadai, kumpikin nimi koottuna 314:lla. Icurn, Maapaz, molemmat nimet ovat syntynsä saaneet Jehova nimestä. Messiah on saanut muodostuksensa kirjaimista Iisma Macon. Na, Jumalan nimi, tulee käyttää vastuksissa ja kiusauksissa. Oromasim, Mitrim, Araminem, merkitsevät Jumalaa ja henkeä. Ne ovat kolme maailman ruhtinasta. Pele, hän, joka ihmeitä tekee. Nämä nimet tulee valita jokaisesta kirjaimesta, joita teos sisältää, ja sen aikaansaamiseksi Jumalan apua tulee rukoilla. Samallainen kuin eräs luku, Erodus 14, jossa on kolme värsyä, jotka aina kirjoitetaan 72 kirjaimella, alottaen näillä kolmella sanalla: Vaiisa, Vaiduo, Vaiot, jotka, kun ne asetetaan linjaan, yksi ja kolme, vasemmalta oikeaan, kes- kimmäinen siirretään oikealta vasemmalle ja päinvastoin, muodostavat yh- den nimen, seitsemänkymmentäkaksi kirjainta, joista on saatu nimi Shemhamphoras. Jos nyt jumalalliset nimet El eli Jad siihen lisätään, niin tulee seitsemänkymmentäkaksi Jumalan nimeä, jokainen niistä muodostaa tavun, sillä kirjoitettu on: Minun enkelini kulkee edelläni, katsokaa häntä, sillä minun nimeni on hänessä. Ne ovat seitsemänkymmentäkaksi palvelijaa taivaan viidessä osassa, niitä on niin monta eri kansakuntaa ja kieltä, niin monta ruumiillista elintä ja ne kaikki tekevät työtä seitsemänkym- menenkahden Kristuksen apostolin kanssa. Ja tämä on yksi keino miten Cabalistit saavat nimiä kokoon. Toinen keino Shemhamphorasen tekoon on, että kun ne kolme värsyä kir- joitettuna tavallisessa järjestyksessä oikeasta vasempaan, ilman ettei ole Zimphien taulusta ottanut kaavaa siihen, ja että se tulee niinkuin Commutationen taulu. Behuiah, Jeliel, Sitael, Elemiah, Mabasia, Lehahel, Achuiah, Cahetel, Haziel, Aladiah, Laviah, Caliel, Leuniah, Pahaliah, Nelchael, Leiaiel, Melahel, Hahuaiah, Mittaiah, Haaiah, Jerathel, Scehia, Rauel, Omael, Lecabel, Basarias, Jehujah, Labahiah, Chauakiah, Mahadel, Aniel, Haamiah, Richael, aeaizel Michael, Behuel, Daniel, Hahasias, Imamiahs, Nanael, Nitael, Behahia, Poiel, Nemamiah; Selalel, Harael, Mizrael, Sahhel, Annanuel, Mehael damabiah menkiel Eliapel Habuiah, Rochel, Jabamiah, Haianel, Maniah. Ensimmäisellä eli luonnon aikakaudella kutsuttiin Jumalaa nimellä Sadai Trigrammaton. Toisella lain aikakaudella oli Hänen nimensä Tetra- grammaton, joista myöskin puhutaan nimellä Adonaij. Armon aikakaudella kutsuttiin häntä nimellä Pentragrammaton effabile Jesu, joka on myöskin kirjoitettu Jusu, neljällä kirjaimella, ja JHS kolmella kirjaimella. Isä antoi kaiken vallan Pojallensa ja enkelit ottivat vastaan tai- vaan, mutta Jumalan ja Jeesuksen nimessä, joka on ensimmäinen voima Ju- malasta. Jälestäpäin se levisi kahdelletoista ja seitsemälle enkelille joitten kautta se ilmi annettiin kahdelletoista merkille ja seitsemälle planeetalle, ja kaikille Jumalan palvelijoille ja apulaisille, kaikkein alhaisemmillekin. Sentähden sanoi Jesus: kaikki mitä pyydätte Isältä mi- nun nimeeni, antaa Hän teille, jos käännytte rukouksella hänen puoleensa puhtaalla sydämellä ja hartaalla hengellä, sillä ei ole muuta nimeä an- nettu ihmisille pelastetuksi tullakseen kuin Jeesuksen nimi. Amen. ---------- Semiphorasin käyttämisestä ja hyödystä Se ihminen joka panee täyden luottamuksen Luojaansa ja uskoo, täytyy ensin pyytää Jumalan apua ja siunausta, ei ainoastaan huulillansa, mutta myöskin pyhillä merkeillä nöyrästä sydämestä, ja tulee irroittaa sielus- ta kaikki ruumiin pimeys. Sillä, niin pian kuin sielumme liikutetuksi tulee jonkun tavallisen syyn kautta, niin sielu vaikuttaa kaikkiin ruu- miin osiin, että tarkoitus ja työ tulee täytetyksi. Sentähden, Luoja, kun Häntä rakastetaan kaikella sielulla ja mielellä, hengessä ja totuu- dessa, ja kun Häneltä ei mitään tarpeettomia asioita pyydetä, kun rukous on hartaasti toimitettu, niin koko alempi luomakunta alistuu ihmisen palvelukseen, siinä järjestyksessä kun palvelus tarpeelliseksi tulee, sillä ihminen on tehty Jumalan kuvan jälkeen, hänelle on annettu järki ja toimintakyky Jumalan mielen jälkeen; ja sentähden saa hän tahtonsa täytetyksi uskon ja viisauden kautta; ensin tähdistä ja taivaasta Hänen henkensä valotuksen kautta; toiseksi eläinkunnan kautta aistiensa avul- la; kolmanneksi, elementtien kautta Hänen nelinkertaisen ruumiinsa täh- den. Sentähden ihminen voi sitoa kaiken luomakunnan, kun hän huutaa kor- keimman voimaa apuunsa, sillä korkeimman nimi hallitsee yhden ja sen kautta kaikki alemmat oliot ja luontokappaleet tulevat hallituksi jne. Siis nyt, joka tahtoo tulla ymmärtämään sielun toiminnan, täytyy tul- la ymmärtämään kaiken luodun järjestyksen, juuri siinä järjestyksessä kuin Jumala on ne asettanut, korkeimmasta alimpaan, ja luonnollisen yh- teyden kautta, niin että hän voi laskeutua ikäänkuin tikapuita alas. Tä- män tähden pakanat tekivät erehdyksen kun jumaloivat planeettoja ja joi- takin erityisiä tähtiä; ei sentähden, että he olisivat mistään kuulleet, että niitä on jumaloitava, mutta koska he ihmettelivät sitä voimaa, joka niitä liikutti, ja olivat samalla kertaa liikutettu Luojan vaikutuksen kautta. Samalla tapaa kristityt kansat ovat tehneet erehdyksen kun juma- loivat edesmenneitä pyhimyksiä ja antavat kunniaa luoduille olennoille, kun kunnia kuuluu ainoastaan Jumalalle. Jumala on kateellinen ja kiivas Jumala ja hän ei salli epäjumalain palvelusta. Uskon rukous on ainoa, jolla voimme Jumalaa lähestyä ja päästä hänen kanssansa yhteyteen. Sil- loin voimme saada jotakin aikaan. Tavallisesti poika luottaa isäänsä elatuksessa, ja isän velvollisuus on poikansa elättää sentähden kun se on hänen kauttansa syntynyt. Kuinka paljon suurempaa huolta taivaallinen Isä pitäisi meistä, jos Häntä oi- kealla tavalla palvelemme. Joka tahtoo auringon vaikutuksesta nauttia, hänen tulee ei ainoastaan kääntää katseensa aurinkoa kohti, mutta myöskin korottaa koko sielun voimansa auringon sielun voiman yhteyteen, sillä Jumala itse on aurinko. Sitä ennen tulee ihmisen tehdä itsensä Jumalan vertaiseksi paastoamalla, puhdistamalla itsensä ja hyvillä töillä. Hänen tulee rukoilla välimiehen nimessä suunnattomalla rakkaudella Jumalaa kohtan, sekä rakkaudella myöskin ihmisiä kohtaan, että hän voi päästä auringon hengen yhteyteen, ja että hän tulisi täytetyksi sen valolla ja kirkkaudella. Siten voi hän korottaa henkensä taivaalla siten henkien yhteyteen ja tulla täytetyksi taivaallisilla lahjoilla, ja sitten saa hän kaikki tahtonsa täytetyksi. Niin pian kun hän ymmärtää korkeamman valoa ja tulee pyhään täydellisyy- teen, on päässyt osalliseksi yliluonnolliseen viisauteen, saa hän it- seensä yliluonnollisen voiman ja väkevyyden. Mutta ilman Jumalan henkeä ihminen kieltää uskonsa Kristukseen ja ei hän silloin ole Jumalalle otollinen, mutta joutuu pahojen henkien saaliiksi, joita vastaan ei ole muuta turvaa kuin harras rukous Herran tykö rakkaus Jumalaan ja ihmi- siin. Ne ihmiset, jotka ovat taitavat jumalallisissa töissä, ja joilla on voima kutsua henkiä luokseen, täytyy olla luonteensa puolesta siihen so- veliaat, eli tulla soveliaaksi kutsumuksensa opetuksen ja hurskauden kautta -- tulee myöskin pitää kaikki toimensa salassa, mutta ei tarvitse niitä salassa pitää todellisesti hurskailta ihmisiltä. Arvonsa saa ihmi- nen useinkin syntyessään sukunsa arvon kautta, mutta se on Saturnumin, Sol Mercuriumin eli Martemin vaikutuksesta, että ihminen tulee henkises- ti viisaaksi -- että hän tulee oppineeksi luonnontieteessä, ilmiömaail- man perustoimissa ja jumaluusopissa. Jos ihmisellä on ymmärrys Jumalasta, että hän on ensimmäinen ja suu- rin aihe, hänen täytyy samalla ymmärtää muut aiheet, jotka yhteistyötä tekevän Jumalan kanssa, nim. henget, sekä päättää mikä arvo ja kunnioi- tus niille tulee. Ilman sitä ymmärrystä ei ihminen henkien yhteydestä voi nauttia. Sitä arvoa ja kunniaa ei saa hengille osoittaa heidän it- sensä tähden, mutta Luojan tähden, jonka palvelijoita ne ovat. Tällä ta- valla Jumalan enkelit ympäröivät niitä, jotka pelkäävät ja rakastavat Herraa, ja niinkuiin Augustinus sanoo: "Kaikissa on enkelivoiman sie- men." Heprealaiset jumaluusoppineet Mecubaes ja Cabalistit nimittivät kymmenen ylimmäistä jumaluus-nimeä, jotka ovat Jumalaa lähinnä, ja kym- menen Zephirotia, jotka myöskin avustavat Luojaa. Niiden henkien kautta vaikuttaa hän kaikkiin luotuihinsa, ja niistä kaikki saa voimansa ja ominaisuutensa. 1. Nimi EHEJE, aser Eleie, sen numero Cether elion, yksi Herra on yk- sinkertaisin Jumala, jota yksikään silmä ei nähnyt ole. Tämä henki on Jumalan lähin palvelija, hänen vaikutuksensa tapahtuu Seraphin kaiath, heiadoschin kautta, pyhyyden eli elämän portin kautta. Se antaa elämää kaikkeen Elieicin kautta, niin että kaikki liikkuu ja toimii -- että taivaat pyörii ympäri kahdenkymmenen neljän tunnin kuluessa. Tätä ih- meellistä olentoa nimitetään Intelligentia Mettatron, se merkitsee: kasvojen ruhtinas. Hänen toimensa on johdattaa muut henget Hallitsijan eteen, ja hänen kauttansa puhui Jumala Moosekselle. 2. Jehovah, Jod, vel Jah hänen numeronsa Chochma -- viisaus: Tämän kautta pelasti Isä ihmisen kirouksesta Kerubimin (kutsutaan hepreaksi Ophanim) välityksellä. Se vaikutus ilmenee parhaiten taivaan tähdissä, joissa se monia kuvioita synnyttää. 3. Tetragrammaton Elohim, sen numero sanotaan Bizah. Se tarkoittaa varovaisuutta, merkitsee myöskin armoa ja rauhaa, iloisuutta, katumusta ja parannusta -- se on se suuri pasuuna, joka maailmalle huutaa silloin kun uusi maailma syntynsä saa. Se on armon pasuuna. Tämä on kolmas jär- jestyksessä Jumalan Pyhistä Hengistä ja sen voima vuotaa Thronorumin kautta, jota heprealaiset nimittävät Arabim -- se tarkoittaa suuri, vä- kevä ja mahtava enkeli. Vaikutus tapahtuu Saturni Sphaeramin välityksel- lä ja Saturni Sphaeraminpalvelija on Intelligentia Zaphekiel, joka oli Noan edustaja henkimaailmassa. Intelligentio Japhiel, joka kuuluu samaan sarjaan, oli Shemin edustaja. 4. El, sen numero Haesed, se on: laupeus ja hyvyys, ja kutsutaan myöskin armo, sääli, valtava voima, kunniasauva sekä oikea käsi. Se vai- kuttaa Dominationumin (hepreaksi Hasmalin) sarjassa -- antaa rauhan la- kia Spearam Jovisin kautta. Sen palvelija on Zadkiel, joka Abrahamia edusti. 5. Elohim cuhor, väkevä Jumala, joka rankaisee pahoja. Sen numero on Goburah, se on: väkevä, voimallinen, laki ja oikeus. Tämä enkeli rankai- see miekan ja sotien kautta. Tähän on lisätty Jumalan tuomioistuin, Her- ran vyö, miekka ja vasen käsi. Apuenkelit tässä ovat Potestatum Hebrai Seraphin sarjassa ja vaikuttavat Sphaeram Martisin kautta, joka aikaan saa suuria sotia ja vaivoja -- hoitaa myöskin elementtejä. Palvelija tässä on Intelligentia Gamael, Samsonin edustaja. 6. Eloha, alkemian Jumala; sen numero on Tipheret, kauneus, ihanuus, loiste, iloisuus ja mukavuus -- tarkoittaa elämän sanaa ja kuuluu Birtutum sarjaan (hepreaksi tunnettu Malachien). Tämän enkeli Sphaeram Solisin kautta antaa nuoreutta ja elämää ja paljastaa metalleja maasta. Tämän palvelija Intelligentia Rephael oli Isakin ja nuoren Tobiaksen edustaja. Pehel oli Jaakopin edustaja. 7. Tetragrammaton Sabaoth, eli Adonaij Sabaoth, Herrain Herra. Numero on Nezaeh, ja tarkoittaa se kunniaa ja voittoa. Tämä enkeli on oikean- puolinen pylväs ja tarkoittaa se ijankaikkisuutta, Jumalan oikeuden tun- toa ja rangaistusta pahoille. Tämä enkeli kuuluu Principatum sarjaan ja vaikuttaa Elohemin kautta, se on: Jumala Sphaeram Venirisissä, rakkaus ja oikeus. Tämä enkeli kasvattaa kaikki maan viljan. Sen palvelija Intelligentia Hamel ja enkeli Cernainl olivat Davidin edustajia. 8. Elohim Sabaoth, Herrain Herra, ei sodan eikä vihan, mutta armon, sillä tällä enkelillä on molemmat nimet. Tämä numero on Hod, se on kun- nian armoissa, väkevä ja mainehikas. Tämä enkeli on vasemmanpuolinen pylväs ja kuuluu Archangelorum sarjaan ja tuo esille eläimiä. Tämän en- kelin palvelija Intelligentia Michael oli Salomonin edustaja. 9. Sadai, Kaikkivaltias, joka tekee kaikki runsaalla kädellä, ja Elhay, se on elävä Jumala. Enkelin numero on Jesod, se on perustus, ja tarkoittaa viisautta, lunastusta ja lepoa. Hän kuuluu Angelorum sarjaan, hepreaksi Cherubin in Sphaerem Lunae, lisätä ja vähentää kaikkia, jakaa ihmisille tietoa ja kekseliäisyyttä. Tämän enkelin palvelija Intelligentia Gabriel on Joosepin, Josuan ja Danielin edustaja. 10. Adonay Melech, se on Herra ja Kuningas. Hänen numeronsa on Malchat, se on kuningaskunta ja hallitusalue, ja tarkoittaa kirkkoa ja Jumalan huonetta, ja ovi sisälle käy Animasticumin, uskovan sielun kaut- ta. Tämän enkelin vaikutus on ihmisiin ja paljastaa se ihmeellisiä teko- ja ja antaa viisautta. Intelligentia Metratron, jota sanotaan ensimmäi- seksi luoduksi -- maailman sieluksi, oli Mooseksen edustaja, kaiken elä- män lähde. Sentähden kaikki Jumalan nimet ja ne kymmenen Sephirotia sisältyvät Archetypumiin. In mundo intelligibili kuuluvat enkelein yhdeksään kuoriin, eli niin- kuin Diompius sanoo, kymmeneen siunattuun sarjaan: 1 Seraphim; 2 Cherubim; 3 Throni; 4 Deminationis; 5 Potestates; 6 Birtutes; 7 Principatus; 8 Archangeli; 9 Angeli; 10 Animae Beatae. Mutta heprealaiset kutsuivat niitä: Haioth, Hacades, Ophanim, Aralim, Hasmalim, Seraphim, Malachim, Elohim, ben Elohim, Cherubim, Issim. Kymmenen edustavaa enkeliä ovat: Mattron, Jophiel, Zaphkiel, Camael, Raphael, Haniel, Michael, Gabriel, Anima, Messiae. ---------- Enkelein yhdeksän laulua jakavat teologian kolmeen valtajärjes- tykseen. Ensimmäisessä hierarkiassa ovat Seraphim, Cherubim, ja Throni. Nämä enkelit, jotka ovat virheettömät, kutsutaan jumaliksi eli Jumalan pojik- si, sentähden kun he ovat aina Hänen Pyhyytensä läheisyydessä. Koska he ovat hyvyydessä täydellisesti Jumalan suosiossa, kiittävät he Häntä lop- pumatta ja rukoilevat edestämme. Nämä enkelit ovat järjestyksessä ja viisaudessa lähinnä Jumalaa ja alituisesti seisovat Hänen edessänsä. Toisessa hierarkiassa ovat Dominaotiones, Potestates, Birtutes jotka ovat henkisen tarmon ja tiedollisen sivistyksen enkelit ja hallitsevat he koko maailmaa. Ensimmäinen määrää toisten tekoja. Toinen ohjaa kaik- kea sitä mikä yrittää Jumalan lakeja vastaan olemaan. Kolmas ylikaitsee taivaat ja toisinaan tekee suuria ihmeitä. Näitä kuutta enkeliä ei mil- loinkaan lähetetä maan päälle. Alimmaisessa hierarkiassa ovat Principatus, Archangeli et angeli jot- ka ovat palvelevat enkelit maallisten asiain ylitse. Ensimmäinen tavallisesti ohjaa ruhtinaita ja lainoppinaita, ja pitää huolen kuningaskunnista ja maakunnista. Mooses sanoo 5: 32, 8.: "Koska se korkein pakanat jakoi, hajoitti ihmisten lapset, silloin hän laski kansain maan rajat Israelin lasten luvun jälkeen." Ja Daniel sanoo 10, 13.: "Mutta Persian valtakunnan päämies on ollut minua vastaan yhden päivän kolmattakymmentä." Ja Jeesus Siirak sanoo, että jokaisella kan- salla on enkelinsä sitä johtamassa. Sentähden roomalaiset kaikkina ai- koina kutsuivat luokseen maansa enkeliä. 2. Toinen valvoo pyhiä asioita, perustaa ja ohjaa uskonnollisia liikkeitä ihmisten seassa ja toimittaa kaikki ihmisten rukoukset ja hurskaat toivomukset Jumalalle. Kolmas val- voo ja toimittaa kaikkia vähempiä asioita. Kaikki nämä enkelit ovat mää- rätty suojelemaan ihmisiä. Tämän syyn vuoksi on neljäs hierarkia lisätty edelliseen, nim. tai- vaallisten olentojen sielut: Animae Cerporum Colestium, Hervos, vel Heroas ja Martyrumin sielut. Ensimmäinen huolta pitää valosta ja että väkeväin voimat oikein käytetään, niin että heidän voimansa tulee Juma- lasta. Toinen on pelastettujen sielujen lauma. Kolmas viattomain mart- tyyrein ja Jumalan seuraajain sielut. He kun antoivat henkensä piinan ja tuskan kautta rakkaudestaan Jumalaan. Koska Isä Jumala antoi Pojalleen, meidän välimiehellemme, Vapahtajal- le ja Pelastajalle kaiken voiman taivaassa ja maan päällä, kaikkien en- keleinkin ylitse, vuotaa se voima niihin kahteentoista enkeliin ja kah- teentoista tunnusmerkkiin, joista se levenee seitsemään kiertotähteen ja sitten kaikkiin Jumalan palvelijoihin, kunnes vihdoin se voima saapuu kaikkein alhaisimpaankin olentoon tahi kasviin, niin että sekin voi il- maista erityisempää voimaa, vaikka se olisi jo kuihtunut. Niin siis ih- misen enkeli ilmestyy Jumalain edessä ja vie ihmisen rukoukset Jumalal- le. Ilman Jeesuksen nimeä eivät vanhat heprealaiset Kabalistit voi saada mitään aikaan. Sentähden siis kaikki luodut pelkäävät ja kunnioittavat häntä. Kaikki, jotka uskovat hänen päällensä, tulevat häneltä valaistuk- si hänen kirkkautensa kautta ja sielumme tulee yhdistetyksi häneen, ja hänen pyhyytensä ja jumalallinen voimansa virtaa meihin. ------------ Taivaallisten voimain liikkeistä. Ensimmäinen jakso Mundo Ceolesti pitää silmällä päivän ja yön. Primuna Mobile Recht Hagallalim. Sitä kestää aamusta iltaan. Näistä pa- kanat jakoivat enkelit kolmeen neljättäkymmentä eri jaksoon. Ensimmäinen suuri valo levittää valoa, elämää ja asemaa ensimmäisestä lähteessään, ja vastustaa toisia Saphaera Zodiacissa, synnyttää talven ja kesän, kaikkien elementtien keväimen. Hebrealaisten nimittämä Masloth kulkee illasta aamuun taivaan kahdentoista tunnusmerkin mukaan. Mutta vaikka kaikkien olemassaolo riippuu Jumalasta, joka oli ensim- mäinen ja suurin aihe, niin ei meidän saa ylenkatsoa muita aiheita sil- ti. Meidän ei saa unhoittaa ajan vaiheita, vuotta, kuukautta, päivää tahi hetkeä; mutta emme saa niitä yksinomaan ajatella niin, että Jumalan unhoitamme. Pakanain jumalanpalveluksen syntymistä uudelleen tulee vält- tää. Jumala ei ajasta ajattele, sillä se ryöstäisi häneltä kunniansa. Pakanat saivat kokea että taivaalliset henget eivät ole liitettynä hei- dän ruumiiseensa, niinkuin meidän sielumme on ruumiimme kanssa yhdistet- ty, mutta saivat he kuitenkin riemuita Jumalan läsnäolosta, ja voivat he varustaa ruumiinsa niin, että yhteys alempien luotujen kanssa oli mah- dollinen. He käsittivät kaikki taivaalliset henget jumaliksi ja antoivat niille korkeimman kunnian. Hyvin usein juutalaisetkin kääntyivät pois Jumalasta ja palvelivat alempia taivaan herroja, sentähden Jumalan viha syttyi heitä vastaan. Mutta että Jumalan järjestys olisi täydellinen, on Hän asettanut henget välikappaleiksi Hänen ja ihmisten välillä. Heidän korkean asemansa vuooksi tulee meidän kunnioittaa heitä jalompina Juma- lan luoduista, ei Jumalan arvoisina, muttalähinnä Jumalaa, sillä Hän on saattanut ne kaksitoista ruhtinasta vartioimaan taivaan kahtatoista porttia, että he voivat vastaan ottaa mitä pyhän nimen kautta säädetty on. Ezekiel kirjoittaa: "Kahdentoista Israelin kansakunnan lait ovat si- ten kirjoitettu ja Jumalan Tetragrammaton hallitsi niiden ylitse. Niinpä on kirjoitettu ilmestyskirjassakin, että taivaallisen kaupungin peruski- vet on laskettu maan päälle, eli että Kristuksen kirkko on edustettu kahdentoista apostolin nimellä, kaksitoista enkeliä sitä Kristuksen kirkkoa hallitsee, niiden joukossa Jeesus, joka sai kaiken voiman ja vallan Isältä, että taivaat voivat vastaan ottaa mitä enkelit antavat Jumalan tahdon mukaan. Jos siis jokaiseen taivaaseen on Intelligentia asetettu, niin jokaisella tähdellä, taivaan osalla ja kappaleella on ominainen voimansa ja siis hallitsee näitä eri osia eri Intelligentiam. On kaksitoista enkelien ruhtinasta, jotka edustavat Zodiacin kahtatoista tunnusmerkkiä ja kolmekymmentäkuusi enkeliä, jotka edustavat niin monta taivaan Quinaria, maailman seitsemänkymmentäkaksi kansakuntaa. Sitten vielä on seitsemän herrain enkeliä seitsemälle taivaalle seitsemässä kiertotähdessä, avustamassa maailman hallitusta jne. Vielä lisäksi on neljä enkeliä, jotka edustavat Zodiacin kahdentoista tunnusmerkin Triplicitatibusia ja neljää elementtiä. Kaikille näillä on heidän nimensä ja merkkinsä, joita viisauden har- rastajat käyttivät töissään, merkeissään, kuvissaan, vaatteissaan, pei- leissään, sormuksissaan, korteissaan, vaksimudelleissaan jne. ikäänkuin heillä olisi aurinko työ edessään, ja he kutsuivat niitä auringon ja auringon enkelein nimillä jne. Kolmannessa sijassa mainitsevat he alimmista enkeleistä, että ne ovat palvelijoita. Nämä sijoittavat he maailman kaikkiin ääriin ja nimittävät seitsemän kiertotähden jälkeen, ja niillä on heidän omituinen tehtävänsä neljässä elementissä ja maailman neljässä osassa. Jokaisella ihmisellä on kolme enkeliä, sillä Jumala on säätänyt, että jokaisella tulee olla hänen hyvä enkelinsä niinkuin suojelijana, joka voimistuttaa henkeämme, ohjaa ja kehoittaa hyvään ja kiitettävään, että voisimme paeta fati maligmitatem, se on pahaa. Jokaisella ihmisellä on paha enkelinsä, joka hallitsee lihaa ja herättää sydämessä halua hekumaan. Hyvän ja pahan en- kelin välillä on olemassa alituinen taistelu vallasta. Kummalle niistä ihminen antautuu, joutuu hän sen enkelin palvelijaksi. Jos hyvä enkeli on voimallisempi, niin puhdistaa hän sielun ja pelastaa ihmisen turme- luksesta. Enkeli ja hänen vaikutuksensa tulevat tähdistä. Kolmannessa sijassa on miehen Genii, joka hallitsee syntyä. Kaldealaiset etsivät tätä Geniumia auringosta ja kuusta. Tähtein tutkijat tahtovat, että hyvä Genium tulee yhdennestätoista huoneesta, ja kutsuivat he sitä sen vuoksi bonum Genium. Paha tulee kuudennesta huoneesta. Mutta jokainen tulee tä- män enkelin tuntemaan luonnollisissa taipumuksissa, jotka jo lapsuudesta saadaan. Sen syyn vuoksi kutsutaan sitä syntyenkeliksi, jonka Jumala maailmaan lähetti. Tästä Psalmisti sanoo: "Sinä olet tehnyt ihmisen hen- gen niinkuin tulen liekki." Kokemus opettaa meitä, että tulen liekki ja synnyn perijuuret voi ihmisestä irroittaa ilman vahingoittamatta häntä, että voimme salattuja asioita tulle tuntemaan, jos se enkeli on hyvä ja totinen. Mutta se enkeli on voimaton syntyelimien ylitse. Kun neitsyt tulee aviolliseksi, pääsee enkeli vapauteensa ja siten meidän elämämme aika jatkuu. Tämän lisäksi on Jumala varustanut ihmisen jumalallisella luonnolla numero Phahadin kautta -- Jumalan vasemman käden miekan, jonka kautta ihminen tulee kiroukseksi kaikille luoduille. Ja sitten on ihmisellä vielä toinenkin luonnon ominaisuus, jonka numero on Jumala, Hesed -- Jumalan oikeanpuolinen vallanmerkki, jonka kautta ihminen voi saavuttaa Jumalan ja kaikkien luotujen suosiota. Paha omatunto on ihmisten tuoma- ri, mutta hyvä omatunto on ilo ja rauha. Siispä, toisten jumalallisten numerojen, enkelein ja tähtien kautta, ihminen tulee liikutetuksi oman- tunnon merkeillä ja ominaisuuksilla, että hän on toisinaan iloinen, toi- sinaan murheellinen. Tämän tähden siis, jos ihminen on tehnyt murhan, varkauden, eli muun työn, josta häntä omatunto soimaa, voidaan hän saada rikoksensa tunnus- tamaan, kun alituisesti rukoillaan hartaasti Jumalan nimeen. Jos niin tehdään, ei rikoksen tekijän omatunto anna hänelle rauhaa siihen asti, kuin hän varastetun tavaran takaisin tuo, eli siihen asti kuin hän on kärsinyt rangaistuksen rikoksestaan. Ottakaa siis Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä kolme puun pirstaa kynnyksestä, jonka yli varas on astu- nut, asettakaa ne kärryn rattaan sisään ja sitten akselin reijän läpi, sanokaa seuraavat sanat: "Minä rukoilen sinua Pyhä Hallitsijamme, että sinä saatat rauhattomaksi A, joka minulta B, varasti C että hänellä ei ennen rauhaa olisi, ennenkuin hän minulle takaisin tuo, mitä on varasta- nut". Pyörittäkää ratasta ympäri kolme kertaa ja pankaa jälleen paikal- leen. Mutta kuitenkin kaikki hurskaat kristityt, jotka panevat arvot tu- levaiselle autuudelleen, tulisi varoa kaikkea taikauskoa ja olla huolel- liset, ettei Jumalan nimeä turhaan käytetyksi tulisi, niin ettei heidän päälle ijankaikkista rangaistusta langettaisi. Jos ihminen tuntee itsen- sä ja käsittää, että hän on Jumalan kuvaksi luotu, niin tunnustaa hän luojansa, Jumalan edellä kaikkea, ja sitten jälestä muut luodut kappa- leet. Korkeilta hengiltä, enkeleiltä ja taivaalta, hänellä on hänen osansa, ja elementeistä, eläimistä, maan kasveista ja kivistä, hänellä on hänessä itsessään kaikkea, kuin hän tahtoo saada. Jos ihminen tietää käyttää hyväkseen oikeaa aikaa, paikkaa ja järjes- tystä, että hän pääsee käsittämään toisen ihmisen kokonaisuudessaan, voi hän vetää sen luokseen juuri kuin magneetti tartuttaa raudan itseensä. Mutta hänen itsensä täytyy olla siihen ensin varustettu, niinkuin mag- neettirauta valmistetaan ensin viilalla ja sitten sähköllä. Tämän pää- määrän saavuttamiseksi täytyy sielu puhdistaa ja pyhittää Jumalalle us- kon kautta; puhdas sydän ja hengen riemu ovat tässä tarpeelliset. Hengen tulee rakastaa Jumalaa, kanssaihmisiä ja sitten vasta voi hän saavuttaa täydellisyyden ja tulla niinkuin Poika oli Jumalalle. Hän tulee yhdiste- tyksi Jumalan kanssa ja tulee Hänen kaltaiseksi jälleen. Ei ole annettu enkeleille, eikä muille luoduille lupaa yhdistyä Jumalan kanssa, mutta ainoastaan ihmisille, ja hänestä voi tulla Hänen poikansa; ja kun tämä tapahtunut on, että ihminen on itsensä voittanut, hän voi voittaa ja ve- tää itseensä kaikki luodut ja vaatia palvelusta niiltä. Mutta meidän hengellämme, työllämme ja puheellamme ei ole mitään ih- meellistä voimaa eikä viisautta, jos ei Jumalan sana ole meitä joka pai- kassa vahvistamassa. Sentähden tulisi meidän usein kuulla Jumalan sanaa. Meidän tulee lakkaamatta rukoilla Jumalaa, elää vakaata, raitista ja virheetöntä elämää. Meidän tulee elää alituisessa katumuksen tilassa, antaa almuja ja auttaa köyhiä, sillä Kristus ei ole turhaan sanonut: "Tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että hän ottaa sinut ijankaikkisiin rauhan majoihin", se on, käyttäkää rikkauttanne runsaasti köyhäin avustamiseksi, että he voivat saada sinulta jokapäiväisen lei- pänsä ja tulevat tyydytetyksi. Kristus sanoo vielä: "Mitä te teette yh- delle näistä pienimmistä, sen te teette myös minulle." Nämä ovat ne ys- tävät, jotka ohjaavat teitä taivaan autuaallisiin majoihin, jossa saamme nauttia lahjoistamme tuhatkertaisesti ja saamme ijankaikkisen elämän. Mutta on myöskin niitä, jotka hylätyksi tulevat. Sillä Kristus sanoo myöskin: "Minulla oli nälkä ja jano, mutta te ette syöttäneet ettekä juottaneet minua; menkää siis pois luotani te synnin tekijät ulos pimey- teen." Paastoamisella, rukouksella, almuin antamisella, sielujen valmistami- sella uskon temppeliin; me voimme tulla osaperillisiksi taivaallisista lahjoista, joita Kaikkein Korkein antaa meille tässä elämässä, jos me ymmärrämme niitä oikein käyttää. Koska kaikkein elämä ja olemus on Jumalasta, niin oikea nimitys kai- kelle on otettu hänestä ja kaikki saavat vaikutusvaltansa Luojalta, jos- sa ne ovat oikein nimitetty. Sillä koska Jumala tuo kaikki esille tai- vaan vaikutuksen, kiertotähtien liikkeiden kautta, niin myöskin Hän, jo- ka tähdet lukee, antanut kaikelle nimensä arvonsa mukaan. Ja siis Jumala esitti kaikki luotunsa Adamille, että ne nimensä saisivat, ja niiden ni- met tarkoittivat arvoa ja ainetta mitä niissä oli. Sentähden siis jokai- nen nimi, jolla on tarkoitus, näyttää, vertaillessa taivaallisen vaiku- tusvoimansa kanssa, omaavan esineen irroittamattoman yhteyden. Harvoissa tapauksissa on se toisin. Mutta silloin kun nimen molemmat tarkoitukset ovat sopusoinnussa, silloin tahdon voima ja luonnollinen voima yhdisty- vät. Siihen lisäksi se ylhäinen virta, johon Jumala on ihmisen luonut, antaa ihmiselle voiman antaa elämää ja sanoo hänelle mikä kehittää, mikä kohottaa, mitä alas painaa ja kukistaa, ja näyttää Jumala hänelle miten ihmeellisiä töitä tehdään täydellä hurskaudella jne. ----------- Mitä ihminen saapi enkeleiltä. Ihminen tulee väkeväksi enkelein kautta, että hän tunnustaa Jumalan tahdon. Seraphim kehoittaa meitä sydämelliseen rakkauteen. Cherubimilta saamme valaistusta mieleemme, voimaa ja viisautta, että voimme tarkastaa kaiken ylipyhyyden esineitä jne. Thronisilta opimme miten olemme tehdyt, että voimme johdattaa ajatuk- semme ijankaikkisiin tavaroihin. Dominationbiusen avulla saamme hillityksi meidän jokapäiväiset vihol- liset jotka aina seuraa meitä, mutta tämän enkelin avulla tulemme pelas- tetuiksi. Potestatibus suojelee meitä ulkonaisilta elämän vihollisilta. Birtutibusen kautta Jumala panee meihin voimaa, että voimme itseämme suojella totuuden ja palkkion vihollisilta, niin että voimme luonnolli- sen elämämme uran loppuun käydä. Principatibus avustaa meitä, että kaikki tulee meidän alammaisiksem- me, että voimme saada haltuumme kaiken voiman ja vetää itseemme kaikki salaiset ja yliluonnolliset voimat. Archangelis ohjaa niin, että ihminen hallitsee kaikkia mitä Jumala on hänelle hallittavaksi antanut, kalat meressä, kaikki maan eläimet ja taivaan linnut. Eugelis antaa voimaa, että ihminen tulee Jumalan sanansaattajaksi. --------- Mitä ihminen voi saavuttaa kahdentoista tunnusmerkin avulla. Koska jokainen luotu saa henkensä, numeronsa ja mittansa Jumalalta, niin myös on jokaisella luodulla hänen aikansa. Oinas tarkoittaa, että kaikki maan kasvullisuus saa uutta eloisuutta, puut tuoreutta ja naiset tulevat enemmän hedelmällisiksi. Tämä tunnus- merkki tarkoittaa, että kaikkien luotujen hedelmällisyys on rajoitettu. Sunnuntai on sen omituinen aika ja loppu. Härkä merkitsee, että kaikki yritykset ja toimet edistyvät ja menes- tyvät Jumalan tahdon mukaan, mutta tässä tulee alituisesti rukoukseen turvata, mutta erittäinkin sunnuntaina. Kaksoiset tarkoittavat, että enkeleillä on voima ruumiillisten muu- tosten ylitse. He matkustavat paikasta toiseen taivaissa tähtien kautta, heillä on valta ja voima vesien ylitse meressä ja joessa, he synnyttävät rakkautta ihmiskunnassa toinen toistaan kohtaan, varoittavat ihmisiä ja kaikkia luotuja vaaroista ja turmioista. Skorpiooni tarkoittaa, että sen tunnusmerkin enkelit hallitsevat aar- teita ja rikkauksia, sekä aarteen etsijöitä. He antavat voimaa, sekä pu- helahjat ja valaisevat mieltä pyhillä totuuksilla. Tämän tunnusmerkin avulla saavutetaan rukouksen avulla senlainen tietoviisaus kuin oli apostoleilla. Jalopeura tarkoittaa, että enkeleillä siinä tunnusmerkissä on voima kaikkien elävien olentojen ylitse, sekä pitävät huolta niiden lisäänty- misestä. Jumalan tahdon jälkeen jakavat he tietoa fysiikasta, mediikasta ja alkemiasta. Neitsyt tarkoittaa, että sen tunnusmerkin henget hallitsevat ja muut- televat valtakuntia ja järjestävät kaikkia oloja, sovittelevat isännän ja palvelijan välisiä suhteita, määräävät pahojen henkien toiminnan, an- tavat terveyttä ja opettavat ihmisiä musiikissa, logiikassa ja etiikas- sa. Vaakalauta tarkoittaa, että sen tunnusmerkin enkeleille on annettu suuri voima Jumalalta, sillä aurinko ja kuu ovat tämän tunnusmerkin alalla. Heidän voima hallitsee ystävyyden ja vihollisuuden kaikissa luo- duissa. Heillä on voima kaikkien vaarojen, sotien, riitojen, ja torain ylit- se, johtavat armeijat kaikissa maailman osissa, synnyttävät sateet ja myrskyt ja ohjaavat laskuopissa, tähtitieteessä ja geometriassa. Skorpionissa enkeleillä on voima kärsiväin ja pelonvaltaamain ylitse, jotka ovat rikkoneet Jumalaa vastaan heille annettujen etujen kautta. Ne pakottavat omaatuntoa kuuliaisuuteen, sekä myöskin perkeleitä tekemään palvelusta ihmisille ja päinvastoin. He hallitsevat kaikkien luotujen elämää ja kuolemaa, ja heillä on voima edesmenneitten sielujen ylitse. Heidän kauttansa oppivat ihmiset teologiaa, metafysiikkaa ja geomantiaa. Jousimies tarkoittaa, että enkeleillä siinä tunnusmerkissä on kaikki valta neljän elementin ylitse, ohjaavat kansoja yhdestä maakunnasta toi- seen, muuttelevat elementtien voimaa ja huolta pitävät eläinkunnan he- delmällisyydestä. Vuorikauris tarkoittaa, että enkelit siinä tunnusmerkissä antavat maailman kunniaa, arvoa ja ohjaavat hyvissä töissä, antavat senlaista autuaallista nautintoa kuin Adam sai paratiisissa. He myöskin valaisevat tiedoissa ja ymmärryksessä. Vesimies tarkoittaa, että henget siinä tunnusmerkissä pitävät huolta ihmiskunnan terveydestä ja opettavat mikä ihmisen terveydelle vaarallis- ta on, herättävät mielen tyyneyttä ja opettavat Jumalan määräysten jäl- keen kaiken luonnon ja taivasten salaisuudet. Kala tarkoittaa, että henget siinä tunnusmerkissä pakoittavat pahat henget ihmisten alammaisiksi, suojelevat hurskaita niin että suuri vi- hollinen perkele ei ihmiselle mitään pahaa voi tehdä. ---------- Ne kaksitoista tunnusmerkkiä on jaettu neljään kolmikkoon. Ne kaksitoista enkeliä, jotka edustavat kahtatoista tunnusmerkkiä, ovat nimeltään Malchidael, Asmodel, Ambriel, Muriel, Berchiel, Hamaliel, Zuriel, Barbiel, Aduachiel, Hanaeb, Gambiel, Barahiel. Tämän lisäksi en- kelit saivat myöskin nimet tähdistä, joiden yli he hallitsevat kahtena- toista tunnusmerkkinä: Tetetial, Zariel, Tomimil, Sartimell, Ariel, Bataliel, Masniel, Aerahiel, Ehesatiel, Eediel, Doliel, Dagymel, jotka tarkoittavat aivan samaa latinaksi sanottuna: Ariel, Tavnel, Geminiel, Caneriel, Leonial, Birginiel, Libriel, Scorfiel, Sagitariel, Caprieck Aaquariel, Pisciel. Nämä keinot erityisen voiman saamiseen kahdestatoista tunnusmerkistä on monissa kirjoissa selitetty. Hermetin sinetti opettaa kuinka taivaal- lisia voimia voi saada itsekunkin tunnusmerkin alla kristallin eli jalo- kiven avulla -- niiden kirkkaus yhtyy ja kristalliin saa toisinnoksen tunnusmerkin erityisellä erityisellä aikakaudella ilmestyy siitä luon- noskuva neljässä eri osassa -- toisin sanoen, ilmestyy kuva tunnusmer- kistä nelinkertaisena -- jota edustaa enkeli. Ne kaksitoista tunnustusta Aaronin virkamerkissä oli tämänlaisen edelläkerrotun toisinnoksen kautta tehty. Amoritalaisilla oli kristallikivi jokaiselle epäjumalalle, niin ainakin heidän kirjoituksistaan käy selville. Kuningas Salomoni opettaa kätketystä Almadelista eli geometrisesta kuvasta, joka esittää taivaan kahtatoista tunnusmerkkiä. Ne on esitetty eri korkeuksissa ja jokaiselle eri korkeudelle on seitsemän eli kahdek- san runtinaan nimet mainittu. On myöskin monta muuta eri keinoa, joiden avulla voi päästä taivaallisten voimain yhteyteen kahdentoista tunnus- merkin avulla, mutta hyvillä syillä, niitä ei mitenkään voi tässä il- maista, senkin tähden kun niistä ei mainita Pyhässä Raamatussa, mutta on aina salassa pidetty. ------------- Kiertotähdillä on seitsemän korkeutta ja seitsemän enkeliä. Korkeudet nimitetään seuraavasti: 1. Samayn. 2. Saaquin. 3. Taaquin. 4. Machonon. 5. Mathey. 6. Sebul. 7. Arabat. Kiertotähtien liikkeistä, enkeleistä, virasta, järjestyksestä, nume- rosta ja mitasta tekee täydellistä selkoa Rasielin kirja, joka on kuudes kirja Salomonin Physicum and Elementia Madica Petri de Alano, sivulla 547. Mainitusta kirjasta saa alkunsa enkeli Tractatun kirja. (2 Cornel. Agrippa, Lib 3, 24; Philosophie Ocul 377, 375.) On seitsemän valtaistuin-enkeliä, jotka Potestatesin määräyksiä nou- dattavat, nim.: 1. Ophaniei. 2. Tychagara. 3. Barael. 4. Quelamia. 5. Anazimur. 6. Paschar. 7. Boel. Nämä on nimitetty Pumala-nimellä, he kun ensin luotiin ja kuuluvat ensimmäiseen taivaaseen. Schamayn Gabriel Toisessa taivaassa, Raaquial, on kaksitoista herraa, eli kaksitoista eri enkelin korkeutta, jotka on pantu kaikkien ylitse. Zachariel, Raphael. Kolmannessa taivaassa, Saquin, on kolme ruhtinasta: Jabniel, Rabacyel, Dalquiel; he hallitsevat tulen ylitse ja jokaisella enkelillä on palvelija-enkelinsä. Kaikkien enkelein pää tässä korkeudessa on Auahel, Avahel. Neljännessä taivaassa, Machon, enkelinsä kautta johtaa aurinkoa päi- vän aikana ja toisten enkelein avulla yön aikana. Pääenkeli on nimellä Michael. Viidennessä taivaassa, Matthey, aly Machon, on ruhtinas Samael, jolla on palvelijoina kaksi miljoonaa enkeliä. Nämä on jaettu neljään maailman osaan: jokaisessa maailman osassa on kolme enkeliä, jotka hallitsevat kahtatoista kuukautta ja noiden kolmen ylitse on asetettu kaksitoista pääenkeliä. Kuudennessa taivaassa, Zebul, on ruhtinas Zachiel, jolla on myöskin kaksi miljoonaa enkeliä. Enkeli Zebul hallitsee taivasta päivän aikana ja toinen enkeli, Sabath, yön aikana. He hallitsevat kuninkaan, synnyt- tävät pelkoa ja suojelevat vihollisilta. Arabath, seitsemäs taivas, sitä hallitsee ruhtinas ja enkeli Cassiel. Seitsemän kiertotähden enkelit ovat nimeltään seuraavat: Zaphiel (Saturn), Zadkiel (Jupiter), Camael (Mars), Raphael (Aurin- ko), Haniel (Venus), Michael (Mercury), Gabriel (Kuu). On seitsemän ruhtinasta, jotka aina seisovat Jumalan edessä, jolle on annettu planeettojen henki-nimet. Ne ovat Sabathiel, Zedekiel, Madiniel, Semekiel eli Semishia, Nogahel, Coahabiat eli Cochabiel, Jareahel eli Jevanael. Planeettoja kutsutaan itsestään seuraavasti: Sabachay, jonka kautta Jumala lähettää nälkää ja kurjuutta maan pääl- le. Sodeck, jonka kautta tulee kunniaa ja suosiota, oikeutta ja pyhyyttä ihmisille. Modym, jonka kautta tulee vihaa, kateutta, valetta ja sotia. Hamnia, josta tulee valo ja voima erottamaan ajan ja elämän. Noga, sen kautta ravinto ja juoma, rakkaus ja mielen tyyneys. Cochab, sen kautta kaikki kauppa. Lavahan matkaan saa kaiken aineen lisääntymisen ja vähentymisen. Minä Salomon todistan, että Sabachay Modyn tunneilla on työ vaiva- loista, mutta Zadeck ja Noga tunneilla on työ keveätä. Kaikilla muilla tunneilla on työ keskinkertaista, toisinaan hyvää, toisinaan huonompaa. Jotkut kirjailijat, esim. Cornelius Agrippa, Occult, Philos, Lib. 3, luku 16, kutsuvat noita seitsemää maailmaa, regentiä, toisilla nimillä, jotka ovat jaettu toisten tähtien voimaan, nk. Orphiel, Zechariel, Sa- mael, Michael, Anael, Raphael, Gabriel, ja jokainen näistä johtaa maail- maa kolmesataa viisikymmentä neljä vuotta ja neljä kuukautta. Moniaat määrittelevät enkelivuoden olevan kolmesataa kuusikymmentä viisi vuotta -- niin monta vuotta kuin on meidän vuodessa päiviä. Toiset taas sata ja neljäkymmentä viisi vuotta, Apac, kaksikymmentä yksi Spiritu, Sepsem in Conspectu Dei Throni sunt quos reperi etima presidere Planetis. Seitsemän enkelin nimet seitsemän taivaan ylitse ovat ensin mainitta- vat, sitten seitsemän planeetan enkelein nimet, sitten seitsemän metal- lin, seitsemän värin. Nämä tulee lausua jokaisen viikon päivän aamuna. ------------- Enkelien kutsunta Oh, te edellä mainitut enkelit, te, jotka noudatatte Luojan määräyk- siä; olkaa avulliset minulle työssäni, jonka olen ottanut tehdäkseni, ja olkaa minun nöyrät kuulijani ja apulaiseni, että Jumalan kunnia tulisi täytetyksi ja minun toimeentuloni parannetuksi. Tässä on kaksikymmentäkahdeksan enkeliä, jotka hallitsevat kaksikym- mentäkahdeksan huonetta kuussa, nim.: Asariel, Cabiel, Dirachiel, Scheliel, Amnodiel, Amiriel, Ardesiel, Neriel, Abriziel, Jazeriel, Code- diel, Ataliel, Adriel, Amutiel, Iciriel, Bethuael, Geliel, Requiel, Abrunael, Aziel, Tagried, Abheiel, Amniriel. Jokaisella kuulla on oma haltiansa ja niistä mainitaan ja erityisesti selitetään Razielisin Lib. 2. Ihmisen tulee tietää myöskin kuinka kuukaudet, päivät ja tunnit jae- taan neljään osaan, sillä Jumala on määrännyt, että kaikki parhaiten täydennetään sopivina päivinä ja sopivilla tunneilla. Enkelit, jotka ovat määrätty taivaan neljään osaan, ovat seuraavat: Scamijm, Gabriel, Cabrael, Adrael, Madiel, Boamiel. Alscius, Loquel, Zaniel, Hubaiel, Baccanael, Janael, Carpatiel. Elael, Unael, Vallum, Vasans, Hiaijel, Usera, Staijel. Ducaniel, Baabiel, Barquiel, Hannu, Anael, Nahijmel. Toisessa taivaassa, Raquie, seuraavat enkelit palvelevat: Nathan, Catroije, Betaabat. Yeseraije, Yuacon. Thiel, Jareael, Yanael, Benetal, Bebol, Abuionij, Betameil. Milliel, Nelepa, Baliel, Calliel, Holij, Batij, Jeli. On myöskin neljä maailman osaa, jossa on neljä mahtavaa enkeliä. Aamutuulien ylitse hallitsee Michael. Iltatuulien ylitse hallitsee Raphael. Sydänyö-tuulien ylitse hallitsee Gabriel. Päiväsydäntuulien ylitse hallitsee Nariel, eli Uriel. Elementtien enkelit ovat: Ilman, Cherup. Veden, Tharsis. Maan, Ariel. Tulen, Seruph eli Nathaniel. Nämä kaikki ovat mahtavia ruhtinaita ja jokaisella on monta legioonaa enkeleitä heidän palveluksessaan; heillä on suuri valta planeettojen hallinnossa, ajan vaiheiden muutossa, vuosi, kuukausi, päivä ja hetken merkkeinä, jolloin muutokset tapahtuvat heidän tuulensa alla ja heidän maailman osassa. Kolmannessa taivaassa, Saaqnin, enkelit ovat: Turiel, Coniel, Babiel, Kadie, Maltiel, Hufaltiel. Turiel, Coniel, Babiel, Kadie, Maltiel, Hufatiel. Faniel, Peneal, Penac, Raphael, Caruiel, Deramiel. Porna, Saditek, Kyniel, Samuel, Bascaniel, Famiel. Neljännessä taivaassa, Machon, eri osastoja hoitavat enkelit: Carpiel, Beatiel, Baciel, Raguel, Altel, Fabriel, Bionatraba. Anahel, Papliel, Uslael, Burcat, Suceratos, Cababili. Viidennessä taivaassa, Machiju, seuraavat enkelit hoitavat neljässä eri osuudessa: Friagne, Enael, Damoel, Ealzas, Acragon. Lacana, Astragna, Lobquin, Sonitas, Jael, Jasiael, Naci. Rahumiel, Jahijniel, Baijel, Seraphiel, Mathiel, Serael. Sacriel, Maianiel, Gadiel, Hosael, Biniel, Erastiel. Kuudennessa taivaassa, Zebul; seitsemännessä, Arabat, viidennen tai- vaan yli. Jos ei Spiritus Aaeris eli henkiosuuksia löytyisi, niin hokekaa nel- jään maailman osuuteen päin seuraavat sanat: Oh, suuri, ylin ja rakastettu Jumala ijankaikkisuudesta. Oh, viisas Jumala, yötä, päivää rukoilen minä Sinua, oh, armollinen Jumala, että saisin valmistaa tänä päivänä työni, että minä sen pääsisin oikein ymmärtämään Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta; Sinä joka elät ja hallitset, totinen Jumala, ijankaikkisesta ijankaikkiseen. Oh, väkevä Jumala, mahtava ja ilman loppua. Oh, voimallinen ja armollinen Jumala. Lauantaina huutakaa Jumalaa niillä sanoilla, jotka hän antoi Paratii- sissa ja jossa on Jumalan nimi mainittu. Oh, pyhä ja armollinen Jumala Israelista, korkein kauhu ja pelko pa- ratiisista, taivaan ja maan luoja. Quere hoc signum. ---------