аЯрЁБс>ўџ ўџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџмЅh[р eы…)ы$l$ll$l$l$l$l$l$l$l$l$l$ v$l$І(1Œ$Œ$Œ$Œ$Œ$Œ$Œ$Œ$Б&Г&Г&Г&-р&дД'дˆ(з(X/)VІ(l$r&Œ$Œ$r&r&І(r&l$l$Œ$Œ$r&r&r&r&l$Œ$l$Œ$Б&рМјЕS{Лl$l$l$l$l$l$Œ$цБ&r&?r& Laki eduskunnan oikeudesta tarkastaa valtioneuvoston jфsenten ja oikeuskanslerin sekф eduskunnan oikeusasiamiehen virkatointen lainmukaisuutta --------------------------------------------------------------------------- [1 Ї | 2 Ї | 3 Ї | 4 Ї | 5 Ї | 6 Ї | 7 Ї | 8 Ї | 9 Ї] (21.12.1990/1222) Annettu Helsingissф 25 pфivфnф marraskuuta 1922/274. Eduskunnan pффtіksen mukaisesti, joka on tehty 20 pфivфnф heinфkuuta 1906 annetun valtiopфivфjфrjestyksen 60 Ї:ssф mффrфtyllф tavalla, sффdetффn tфten: ------------- 1 Ї (21.12.1990/1222) Eduskunnalla on oikeus tфmфn lain mukaan tarkastaa valtioneuvoston jфsenten ja oikeuskanslerin sekф eduskunnan oikeusasiamiehen samoin kuin apulaisoikeuskanslerin ja apulaisoikeusasiamiehen sekф nфiden varamiesten virkatointen lainmukaisuutta sekф tehdф pффtіksiф, jotka tarkastamisesta aiheutuvat. Mitф tфmфn lain 2 Ї:n 1 3 momentissa ja 3 7 Ї:ssф on sффdetty valtioneuvoston jфsenestф ja oikeuskanslerista, koskee vastaavasti eduskunnan oikeusasiamiestф samoin kuin apulaisoikeuskansleria ja apulaisoikeusasiamiestф sekф nфiden varamiestф. ------------- 2 Ї Eduskunnan perustuslakivaliokunnan tulee kфsitellessффn sen valmisteltavina olevia asioita, milloin aihetta siihen esiintyy, tutkia valtioneuvoston jфsenten ja oikeuskanslerin virkatointen lainmukaisuutta. Jos jokin muu valiokunta havaitsee olevan syytф muistutuksen tekemiseen siitф, ettф valtioneuvoston jфsen tahi oikeuskansleri on virkatoimessaan menetellyt lainvastaisesti, lфhettфkііn asian perustuslakivaliokunnan kфsiteltфvфksi. Muistutus valtioneuvoston jфsenen tahi oikeuskanslerin virkatoimen lainvastaisuudesta voidaan tehdф myіskin eduskunnassa. Tфllainen muistutus on tehtфvф kirjallisesti ja vфhintффn viiden edustajan allekirjoittamana puhemiehelle annettava. Kun sellainen kirjoitus eduskunnassa esitellффn, on asia, siitф keskustelematta, lфhetettфvф perustuslakivaliokuntaan. Niin ikффn on, asiasta keskustelematta, perustuslakivaliokuntaan lфhetettфvф oikeuskanslerin hallitusmuodon 47 Ї:n mukaan ja oikeusasiamiehen hallitusmuodon 49 Ї:n mukaan eduskunnalle tekemф ilmoitus valtioneuvoston tai valtioneuvoston jфsenen virkatoimen lainvastaisuudesta. (21.12. 1990/1222) ------------- 3 Ї Jos jotakin asiaa perustuslakivaliokunnassa kфsiteltфessф esitetффn muistutus valtioneuvoston jфsenen tahi oikeuskanslerin virkatoimen lainvastaisuudesta ja valiokunta katsoo asian ansaitsevan huomiota taikka jos valtioneuvoston jфsentф tahi oikeuskansleria vastaan tehty muistutus on lфhetetty perustuslakivaliokuntaan, antakoon valiokunta hфnelle tilaisuuden mффrфajan kuluessa antaa kirjallisen tahi suullisen selityksen. ------------- 4 Ї Valtioneuvoston jфsentф tahi oikeuskansleria vastaan tehdyn muistutuksen johdosta on perustuslakivaliokunnan harkittava, onko valtioneuvoston jфsen tahi oikeuskansleri menetellyt lainvastaisesti, ja annettava siitф lausunto eduskunnalle, paitsi milloin muistutus on tehty perustuslakivaliokunnassa ja valiokunta on havainnut sen aiheettomaksi. ------------- 5 Ї Kun perustuslakivaliokunta kфsittelee muistutusta, josta 3 ja 4 Ї:ssф mainitaan, tulee kфsittelyssф olla osallisena vфhintффn seitsemфntoista jфsentф. Jos erimielisyyttф ilmaantuu siitф, onko valtioneuvoston jфsen tahi oikeuskansleri menetellyt lainvastaisesti vai ei, ja ффnet lankeavat tasan, pidetффn jфlkimmфinen mielipide valiokunnan pффtіksenф. ------------- 6 Ї Perustuslakivaliokunnan annettua lausuntonsa on eduskunnan vallassa pффttфф, joko ettф valtioneuvoston jфsen tahi oikeuskansleri on pantava syytteeseen valtakunnanoikeudessa tфmфn lain mukaan taikka ettф asia on raukeava. Jos eduskunta ei suorastaan pффtф, ettф asia on raukeava, on asianomaista valtioneuvoston jфsentф tahi oikeuskansleria keho- tettava eduskunnalle antamaan kirjallinen tahi suullinen selitys, joka on annettava kymmenen pфivфn kuluessa tiedoksisaamisesta lukien. ------------- 7 Ї Lainvastaisena menettelynф, josta valtioneuvoston jфsen tahi oikeuskansleri voidaan tфmфn lain mukaan panna syytteeseen, pidettфkііn: jos hфn virkatoimessaan on ollut avullisena ilmeiseen laittomuuteen tahi sitф edistфnyt; jos hфn maan ilmeiseksi vahingoksi on tahallansa vффrinkфyttфnyt virka-asemaansa, mikф menettely on katsottava virkarikokseksi; taikka jos hфn muuten jossakin virkatoimessaan on selvфsti lainvastaisesti menetellyt. ------------- 8 Ї Tфmф laki, jonka vaikutus ei ulotu sellaisiin virkatoimiin, joihin on ryhdytty ennen 17 pфivфф kesфkuuta 1918, olkoon voimassa perustuslakina. ------------- 9 Ї Tфten kumotaan 17 pфivфnф kesфkuuta 1918 annettu laki Suomen eduskunnan oikeudesta tarkastaa valtioneuvoston jфsenten ja prokuraattorin virkatointen lainmukaisuutta. --------------------------------------------------------------------------- [Image] Є‚.ЅЦAІnЇnЈ‰Љ‰Њoыџџџџыўu)*vЛIJ|П T…†ЖЗту,wГѕ6G“л"WXˆ‰ДЕџE Š   ы 4 w Є щ 1 w О ўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўў-О  1 g Г є : z { Ћ Ќ з и fБї;­Ўоп  Uœч2vŠ‹ЛМчш4yР QnoŸ Ыўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўў-ЫЬ`ЋЧWЃщъFG’гх)Qг№2ST„…АБћCXY‰ŠЕЖBtuСыўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўўў+K@ёџNormaalia "A@ђџЁ"Kappaleen oletusfonttiО ЫыцpvhkmsЁ;0x#-+'‘’`.,,RCgenawTEKIJФ KOMMENTTI LUONTIPVM MUOKKAIKA TIEDOSTONIMI TIEDOSTONKOKO AVAINSANATVIIMTALLENTAJA MERKKILUKUSIVULUKUSANALUKU TULOSTUSPVM YKSITYINENRAVERSIO TALLENPVMAIHESISTEKSMALLIOTSIKKOXEASIAKIRJAOMINAISUUSAAKKONENARABIALALKUKIRJ KARDTEKST MERKKIMUOT VALUUTTATEKST ENSIMMISOHEKSADESPIENETYHDMUOT ORDINAALI ORDTEKSTIROOMALISOTABSPYжRISTФ MФФRITETTY KOKONAISLUKUJAEPФTOSIMAKSMINJAKOJ KESKIARVOLASKEEITAITULOJOS ETUMERKKISUMMATOSI? Boris Jeltzin.C:\Omat tiedostot\Lait\ministerivastuulaki.docџ@IBM ProprinterLPT1:PROPRINTIBM ProprinterIBM Proprinter”@f ў№@MSUDIBM Proprinter€IBM Proprinter”@f ў№@MSUDIBM Proprinter€€1Times New Roman Symbol &Arial"1ˆЉЄиЦЄиЦˆ% ƒ*$V( Laki Boris Jeltzin Boris Jeltzin ўџџџ§џџџўџџџ!ўџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџўџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџRoot EntryMAKSMINJAKOJ KESKIARVOLASKEEITAITULџџџџџџџџ РF@^ЂS{ЛрМјЕS{Л€WordDocument@ацдEМЛC@d С(€їПєрU}’їПџџџџT€AКC,@@d С(€їПєрU…)CompObjE р@ёщbДшb‘њPёщbДчbДчbџџџџџџџџџџџџёщbk,PДчbёщbl(SummaryInformation File, C:\Program Files\(џџџџџџџџrosoft Sharedommon Fмўџџџ ўџџџ ўџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџўџ џџџџ РFMicrosoft Word -asiakirja MSWordDocWord.Document.6є9Вqўџр…ŸђљOhЋ‘+'Гй0Ќ˜Ьи№ќ 4@ h t €Œ”œЄф) LakiШCјABoris Jeltzin@@‘ Normal.dotBoris JeltzinD2CMicrosofDocumentSummaryInformation8џџџџџџџџџџџџ јџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџџўџеЭеœ.“—+,љЎ0ШHP\dl t| „ф ip* ) Lakit Word for Windows 95@@XJ•S{Л@XJ•S{Лˆ%ўџеЭеœ.“—+,љЎ0ШHP\dl t| „ф ip* ) Laki