Finnish version. ********************************************************************* **************************** ACTION ******************************* ********************************************************************* *** *** *** T„m„n ohjelmoinnin 'oppaan' mukaan kun naputtelet dataa *** *** koneeseesi, niin Samplejen toisto on yht„ juhlaa... *** *** *** *** Written By Jari Kaija. 06/07/1991 *** *** T™™T-BBS. +358-0-numero muuttuu *** *** MNP 2-5. Blaster programmers cave :) *** *** *** ********************************************************************* ********************************************************************* ********************************************************************* *************************************************************************** Tarkasta aina ennen osoitteeseen 22CH kirjoittamista, ett„ portissa on bitti 7 = 0, eli voit k„yt„nn”ss„ verrata sit„ suoraan 7Fhex, ja jos se oli yht„suuri, niin portti on vapaa kirjoitukseen!!!!! Port 22CHex -> 7FHex *************************************************************************** Blasteri t„ytyy resetoida aina ennen k„ytt”„, kahdella porttikomen- nolla; Port 226 Hex <- 01 Hex (ja sitten odotetaan noin 1 mSec) Port 226 Hex <- 00 Hex *************************************************************************** Kytket„„n blasterin D/A muunnin ulostuloon kiinni. (muista portin bittitarkistus aina 22CHex:aan kirjoittaessasi !!) Port 22C Hex <- D1 Hex *************************************************************************** Ohjelmoidaan DMA-valmiiksi datasiirtoon DMA -> DSP (Dsp = Blasterin oma prosessori) Port 0A Hex <- 05 Hex Dma - BRAKE ON Port 0C Hex <- 00 Hex Dma - RESET COUNTER Port 0B Hex <- 49 Hex Dma - DMA -> DSP 45 Hex Dma - DMA <- DSP Port 02 Hex <- xx Hex Dma - Start pointer Low byte. Port 02 Hex <- xx Hex Dma - Start Pointer High byte. Port 83 Hex <- xx Hex Dma - Start page addres Segments(0000-F000); '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Esimerkki1 : Jos asetetaan Start Pointerit Lo/Hi 00hex/00Hex ja page addres 07Hex, niin Dma alkaa siirt„m„„n dataa osoitteesta; 7000:0000 - 7000:xxxx asti. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Port 03 Hex <- xx Hex Dma - Transfer length Lo-byte Port 03 Hex <- xx Hex Dma - Transfer length Hi-byte Huom: Kun annat samplen pituudesta tiedon DMA:lle, niin muista, ett„ sen pituus on aina REAL LENGTH - 1 = Dma length '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Esimerkki2 : Elik„lijosjakun.... Olet antanut start pointtereiksi nollat ja pageksi 7 (esim1) ja nyt olet antanut Lo-lengthiksi FEHex ja Hi-lengthiksi FFHex, niin sample tullaan 'soittamaan' muistialueelta: 7000:0000 - 7000:FFFF '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Port 0A Hex <- 01 Hex Dma - BRAKE OFF NOTE: Since this line, you are programmed DMA, and right now, DMA wait start command from DSP ! Eli in finnish, olet t„h„n riviin men- ness„ ohjelmoinut DMA piirisi valmiiksi data-transferiin, ja DMA-odottaa vain aloituspyynt”„ Blasterisi DSP-prossulta....... --------------------------------------------------------------------------- Nyt asetetaankin sitten en„„n DSP:lle kaikki tarvittavat tiedot. MUISTA bittitarkistus portin 22CHex k„sittelyss„, aina ennen jokaista porttiin kirjoitusta !!! ----------------------------------------------- Register Port 22C Hex <- 40 Hex Dsp - Speed ADDRESS. Asetetaan DSP:lle tieto toistonopeudesta. Command Port 22C Hex <- xx Hex Dsp - 00 hidas FF max nopeus ----------------------------------------------- Digitoitaessa musiikkia 24 Hex Register Port 22C Hex <- 24 Hex Dsp - Length ADDRESS. Soitettaessa musiikkia 14 Hex 14 Hex Dsp - Length ADDRESS. Command Port 22C Hex <- xx Hex Dsp - Length Lo-byte Command Port 22C Hex <- xx Hex Dsp - Length Hi-byte Right now, you should hear something :) eli, Heti kun olet antanut n„m„ tiedot, niin Tiedonsiirto Memory -> Blaster alkaa toimimaan, ja kaittumista kuuluu jotain :) -------------------------------------------------------------------------- ************************************************************************** Ja kun homma sitten lopetetaan joskus, eli halutaan lopettaa Digitoitujen „„nien kanssa pelleily, niin DMA:lle annetaan lopuksi seuraavat tiarot: Port 0A Hex <- 05 Hex Dma - BRAKE ON Port 0C Hex <- 00 Hex Dma - Reset Counter Port 0A Hex <- 00 Hex Dma - BRAKE OFF *************************************************************************** END OF PROGRAMMERS REFERENCE QUIDE BY PAPU :) TV: Jari Kaija **