esim1: ei sheidausta, reaalilukumatriisi, harppominen. esim2: kuin esim1 mutta lambert flat sheidaus valonl„hteell„. esim3: muuten kuin esim1, mutta naurettavalla z-gouraudilla. esim4: riil gouraud, fixedmatriisi, harppominen, perspektiivi, valonl„hde. esim5: riil feik ph”ng, fixedmatriisi, harppominen, perspektiivi. esimit k„„ntyv„t turbo&borland pascal 7.0:lla sek„ real ett„ 286-protected modeen. py”ritett„v„ objekti on kaikissa mielikuvituksellinen torus, mutta sit„h„n kaikki .asc-filuja tekem„„n kykenev„iset voivat muuttaa kepe„sti. esimit ovat *esimerkkej„* 3dica:sta, l„hinn„ polygonifillereist„. ne ovat enemm„n tai v„hemm„n hitaita kauttaaltaan, ja toteutus- tekniikoissa on huomattavasti parantamisen varaa. niiden on kuitenkin tarkoitus olla vain esimerkkej„, joten saavat luvan kelvata. sit„ voisi luulla, ett„ t„h„n vauhtiin buustatut vektorit ovat sitten ainakin t„ysin toimivia ja tarkkoja, mutta ehei, vikoja l”ytyy niilt„kin saroilta enemm„n kuin tarpeeksi. toivotaan ett„ jollakin on kuitenkin kivaa niiden kanssa :) -kaj (Ica/2 „„ness„...) Niin, n„m„ ovat siis Kaj Bj”rklundin v„„nt„m„„ pd-sorsaa, esimerkeiksi tarkoitettuja ja mielest„ni siin„ sangen hyvin onnistuviakin. Mies yll„tti minutkin totaalisesti; viikolla h„n mainitsi opiskelevansa matriisipy”rityksi„, ja lauantaina nakkaa t„llaisen tuhdin sorsapakun suoraan 3dicaan liitett„v„ksi -- viel„p„ matriisipy”rityksill„ varustettuna! Upeeta, mahtavaa, en muuta sano. Tai oikeastaan jotain voisin viel„ kommentoida: ;) kolmessa ensimm„isess„ esimerkkiohjelmassa ei ole otettu perspektiivi„ ollenkaan huomioon, eli nyt n„ette mit„ tapahtuu kun z-koordinaatin kanssa ei v„s„t„ mit„„n vaan otetaan suoraan x- ja y-koordinaatit joihin piirret„„n: esineet ovat sit„ pienempi„ mit„ l„hemp„n„ katsojaa ne ovat! X) T„m„ tullaan korjaamaan seuraavaan 3dican versioon menness„, mutta sain n„m„ koodinp„tk„t puoli tuntia sitten ja t„n„„n olisi tarkoitus viel„ uppia 2.1-verssu, eli t„h„n versioon n„m„ tulevat t„llaisinaan. Lopuissa kolmessa rutiinissa perspektiivi on mukana, mutta se on hiukan liian jyrkk„, eli esineet pienenev„t liian nopeasti. T„m„h„n on helppo korjata, mutten viitsi alkaa nyt niit„ s”rkki„ kun ei ole pascal-k„„nt„j„„, eli en voi debugata jos tulee moka ;) Mutta kaiken kaikkiaan eritt„in hienoa ty”t„, luulen ett„ monet lukijat osaavat antaa arvoa Kajn raatamiselle. Pit„nee nostaa provikkatasoa ;) Anyway, kommentit, avunpyynn”t (ja rahat ;) samoihin osoitteisiin kuin ennenkin. Yhteydenottoa odotellen, Ica/2