Helsingiss„ 14.4.1995 Korjaustiedoston ajo tekee n„m„ muutokset: ----------------------------------------- 1. Alkuper„inen DIGGER.EXE tai DIGGER.COM nimet„„n tiedostoksi DIGGER.BIN. 2. Kaikki levykeoperaatiot on poistettu. Alunperin Digger kirjoitti high score- listan levykkeelle paikkaan head = 0, track = 39, sector = 7 TARKISTAMATTA, onko ko. sektori k„yt”ss„. T„m„ oli viel„ melko turvallista 360 kB levykkeill„, koska ko. paikka on levykkeen aivan lopussa. 1.44 MB levykkeit„ k„ytett„ess„ t„m„ osuu keskelle levykett„. Muutoksen j„lkeen high score- lista kirjoitetaan tiedostoon DIGGER.SCO. 3. Alkuper„inen Digger ottaa CGA grafiikan k„ytt””n suoraan i/o portteja ohjelmoimalla. VGA ei osaa emuloida CGA:ta t„ll„ perusteella oikein, vaan tarvitsisi lis„„ rekisterien ohjelmointia. Tarvittavat asetukset saa kuitenkin helposti kahdella INT 10 kutsulla, jotka tehd„„n sen j„lkeen, kun Digger on tehnyt omat i/o portien k„sittelyns„. 4. Pelin nopeutta on hidastettu. Koska vuoden 1983 koneissa ollut yleens„ reaaliaikakelloa, on pelin nopeus tehty ohjelmallisilla tempuilla. Nykyisiss„ koneissa peli on siksi liian nopea. Korjaukset lis„„v„t kahteen kohtaan reaaliaikakellon avulla sopivat viiveet. Nopeutta voi s„„t„„ antamalla Diggerin k„ynnistyksen yhteydess„ komentoriville parametriksi kirjaimia A - O. Oletusnopeutta vastaa J. 5. Voit halutessasi muuttaa Diggerin tasoja. Jos Digger l”yt„„ tiedoston DIGGER.WAD, niin t„st„ tiedostosta luetaan uudet kent„t. Kentti„ on tiedostossa oltava kahdeksan. Yhden kent„n koko on 15 x 10 alkiota. Siten DIGGER.WAD on aina oltava 1200 tavua. Tasojen koodauksessa on k„ytett„viss„ seuraavat merkit: B = S„kki C = Timantti H = Vaakasuuntainen k„yt„v„ V = Pystysuuntainen k„yt„v„ S = Aloitus- tai lopetuspiste (?) 6. Digger tunnistaa nyt F10 n„pp„imen, jolla pelin voi lopettaa ja palata Dos:iin. Alkuper„isen Diggerin voi lopettaa vain yhdistelm„ll„ CTRL+ALT+DEL, joka k„ynnist„„ koneen uudestaan. Peli ei aina tunnista heti F10:n painamista kesken pelaamisen, joten yrit„ uudestaan. MUUTOKSISTA =========== Pelin grafiikka n„ytt„„ v„lill„ sekoilevan, jos korjattua Diggeri„ k„ytet„„n suoraan dossin alta. Muutettua versiota ajetaan DEBUGin alta. Sekoilemisen aiheuttaa luultavasti nykyisten koneiden nopeus. I/O portteja ohjelmoitaessa pit„isi k„ytt„„ pieni„ viiveit„. Vanhat IBM PC:t olivat sopivan hitaita, ett„ viiveit„ ei tarvittu. Onneksi DEBUG hidastaa peli„ sopivasti, koska jokaisen konek„skyn j„lkeen tarkistetaan, onko keskeytyskohtia. Tietysti Diggerist„ voisi etsi I/O porttien k„sittelykohdat ja lis„t„ tarvittavat viiveet. Ajettuasi RUN.BAT:n kertaalleen, voi tietysti kokeilla, toimiiko korjattu versio ilman DEBUGia. Eli nime„ DIGGER.BIN takaisin DIGGER.COM:ksi ja kokeile. Itse olen saanut t„m„n toimimaan sopivilla asetuksilla OS/2:n ja Windowsin alta joskus on auttanut my”s uuden komentotulkin lataaminen. Kokeile. ++++++++++++++++++++++ Minut tavoittaa mm. seuraavista BBS:st„: Compart, Mikroilijat RY, Mikrobitti, Mikro PC. terveisin Arto Vanhanen