5 1* {3 UFO - The Enemy Unknown (Amiga CD32) {3 ------------------------------------ Erno Tuomainen Eletään vuotta 1999. Tunnistamattomia lentäviä esineitä eli ufoja on alettu ha- vaita häiritsevän säännöllisesti öisellä taivaallamme. Raportit väkivaltaisista ihmisten kaappauksista sekä heihin kohdistuvista epäinhimillisistä kokeiluista ovat iskeneet ihmisten tajuntaan kasvattaen kauhua kaikkialla maailmassa. Ylei- nen paniikki ja hysteria eivät ainakaan ole auttaneet meitä puolustautumaan tätä uhkaa ja huomattavasti kehittyneempää teknologiaa vastaan. Monet maat ovat yrittäneet selviytyä tilanteesta yksin. Esimerkiksi elokuussa vuonna 1998 Japani perusti oman muukalaisvastaisen organisaationsa, Kiryu-Kain. Varustettuna japanilaisella taistelukoneella Kiryu-Kai todellakin näytti voimak- kaalta. Viisi kuukautta kestäneiden kalliiden operaatioiden jälkeen he eivät kuitenkaan edelleenkään olleet torjuneet ensimmäistäkään ufoa. Tilanteen antama opetus oli selvä: tämä olisi maailmanlaajuinen ongelma, jota ei voi hoitaa yk- sittäisissä maissa. Marraskuun 11. päivänä vuonna 1998 edustajat kaikista maapallomme taloudellises- ti voimakkaista maista kohtasivat salaisesti Genevessä. Pitkien neuvottelujen jälkeen päätettiin perustaa piilossa toimiva ja samalla riippumaton ryhmittymä, jonka tehtävänä olisi taistella, tutkia ja voittaa ihmiskuntaa uhkaavat muuka- laiset. Tämä organisaatio olisi varustettu maailman parhailla taistelu- lentäjillä, sotilailla, tiedemiehillä ja insinööreillä. Kaikki he työskenteli- sivät yhdessä, monikansallisessa organisaatiossa nimeltä: X-COM (Extraterrest- rial Combat unit). Tässä tilanne, ja tässä kohtaa myös SINÄ astut mukaan kuvaan. Olet X-COMin joh- taja. Sinun käytössäsi on Maan tuorein teknologia, jota sinun tulee käyttää me- nestyksellisesti torjumaan maata uhkaavat ötökät. Pelin alussa sinun on valittava Maasta aloituspaikka, jonne ensimmäinen tukikoh- tasi sijoitetaan. Saat eteesi hienon maapallon, jota pystyt pyörittelemään va- paasti etsiessäsi haluttua kohtaa. Tukikohdat ovat pelin ja operaatiosi perusta, sillä niihin on sijoitettu joukkosi ja varusteesi. Niissä on myös kaikki muu henkilöstö kuten tiedemiehet ja tuotantohenkilöstö, joten on luonnollista, että tukikohtien suojelemiseksi on tehtävä kaikkensa. Ufot nimittäin voivat hyökätä sinunkin kimppuusi siinä missä muidenkin. Tukikohtiin voit rakentaa monelaisia rakennuksia, esimerkiksi asuntoja, varastoja, tutkia, puolustusjärjestelmiä, la- boratorioita... Tuossa vain muutama esimerkki kymmenistä, ja pelin edetessä ja kehittyessä niitä tulee lisää siinä missä muutakin tavaraa. Aloittaessasi sinulla on vain muutama miljoona rahaa, pari miestä ja kolme vuok- ralla olevaa lentoalusta (yksi kuljetuskone ja kaksi taistelukonetta) sekä jon- kin verran varusteita saattamaan sinut alkuun. Muutama miljoona saattaa kuulos- taa suurelta, mutta kun johdettavana on monikansallinen ja suuri järjestelmä, ovat myös menot suuret. Tulonlähteesi on pääasiallisesti se, mitä organisaatioon sitoutuneet maat sinulle kuukausittain antavat. Sitä kannattaa pitääkin silmällä, sillä jos et valvo tarpeeksi jotain tiettyä maanosaa, se to- dennäköisesti laskee rahoitustaan. Vastaava tapahtuu, jos annat ufojen hillua vapaasti jossain maassa terrorisoimassa sen asukkaita. Lopulta saattaa käydä niin, että koko maa/maanosa vetäytyy pois projektista vieden rahansa mukanaan. Ufot voivat myös pelin edetessä tehdä sopimuksia maiden kanssa siten, että nämä maat laskevat rahoitustaan tai vetäytyvät kokonaan pois. Myöhemmin voit ansaita rahaa myymällä taisteluissa voittamaasi muukalaisteknologiaa ja -tavaraa. Usein niistä saa erittäin hyvän hinnan. Pelin strateginen osuus käydään maapallon kartalla, jota voit pyöritellä ja suu- rentaa/pienentää vapaasti. Kartassa näkyvät eri maat, tukikohtasi, aluksesi sekä mahdolliset havaitut ufot. Tässä tilassa tapahtuu myös maiden partiointi. Kun joku tukikohdistasi havaitsee lentävän ufon, siitä annetaan sinulle ilmoitus ja sinun tehtäväsi on tehdä ufosta selvää. Ilmoituksen jälkeen ufo pitää ensin pu- dottaa maahan, jotta valtausryhmä pystyy hoitamaan itse valloituksen. Pudotuk- sessa täytyy pitää huolta siitä, että ufo putoaa maalle - eihän veteen pudon- neesta hylystä ole mitään hyötyä. Kun ufo on onnistuneesti pudotettu, ts. ufo ei tuhoutunut kokonaan, sinun pitää vallata se, sillä kaikki aluksessa majailevat ötökät eivät tietenkään ole kuolleet, sitkeitä piruja kun ovat. Mahdollisia tehtäviä on toki monentyylisiä, yksi on edellä mainittu lentävän ufon pudotus/valtaus. Ufot voivat myös terrorisoida kaupunkeja, jolloin sinun täytyy lähettää joukkosi pelastamaan alueen siviilit ja tuhoamaan kaikki ötökät (aliens :-). Ufo voi myös laskeutua maahan, jossa sinä vikkelänä voit yrittää vallata täysin ehjää alusta. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että ufo hyökkää jonkin tukikohtasi kimppuun, jolloin sinun on tehtävä kaikkesi puolustautuessa- si. Voi myös käydä niin, että miehesi saavat ilmoituksen löytyneestä AlienBases- ta eli muukalaisten tukikohdasta maapallolla. Nämä tukikohdat ovat todella ikäviä, sillä niistä käsin monsterit voivat johtaa omia maanpäällisiä operaa- tioitaan, lahjoa hallituksia, levittää terroria jne. Siksi ne pitää tuhota niin pian kuin mahdollista, joten jälleen on miehillesi käyttöä. Näihin tehtäviin va- raa kuitenkin tehokas ja vahva joukko, koska tukikohdissa (ja isoissa ufoissa) on yleensä todella paljon mörköjä. Ufot valloitetaan erillisellä ryhmällä ja aluksella, joka kykenee siirtämään tarpeeksi tavaraa ja väkeä paikan päälle. Alussa tähän käyvät Skyranger-luokan alukset, joilla on vain kuljetuskapasiteettia. Itse taistelu käydään isometri- sellä kerrosnäytöllä eli alueella, joka on kuvattu kolmiulotteisesti yläviistos- ta ja jonka kentät on jaettu useisiin eri kerroksiin. Esimerkiksi taloissa on useampia kerroksia kuten suurimmissa ufoissakin, eivätkä kaikki alienit tie- tenkään ole näkyvillä, vaan suurin osa piileskelee koloissaan. Taistelussa siir- rot tehdään roolipelimäisesti vuoron perään: ensin sinä siirrät omat siirtosi, jonka jälkeen ufon asukit tekevät omat siirtonsa, luonnollisesti piilossa. Pe- lissä on käytössä systeemit, jotka kulkevat nimillä 'Line of Sight' (näkölinja) ja 'Line of Fire' (tulilinja). Näkölinja tarkoittaa sitä, että ruudulla näkyy vain se, minkä omat ukkosi näkevät, eli jos alien on piilossa nurkan takana, niin et sitä näe etkä siten pysty normaaliaseilla myöskään tappamaan. (Siv.huom.: iso ohjus tai blaster bomb tekee gutaa piileskelevälle paskiaisel- le.) Tulilinja taas tarkoittaa, että et pysty ampumaan mörköä, jos tulilinjalla on oma ukkosi tai jotain muuta tarpeeksi suurta. Kaikilla aseilla on myös useita eri ammuntatapoja kuten sarjatuli, kertatuli tai heittolaukaus. Jokaiselle tyylille on oma osumatarkkuutensa, vähän niinkuin roo- lipeleissä. Nämä tekevät taisteluista mielenkiintoisen ja yllättävän. Tosin jos- kus menee hermot, kun esim. etsit tuntitolkulla piileskelevää monsteria, joka on mennyt jonkin ison talon kolmanteen kerrokseen kaapin taakse piiloon. Tai kuten itselleni on käynyt usein: ammut tehokkaan ohjuksen ja lähistöllä on oma soti- laasi (tai sotilaita), ja ukkosi ampuukin huti maalista. Ohjus osuu johonkin lähistöllä olevaan esteeseen, kuten omaan ukkoon, ja silloin kuolee kivasti omaa väkeä lähistöltä. Kerran olin tappanut yli tunnin vihulaisia ja päätin tappaa viimeisen niistä tehokkaasti ja näyttävästi isolla pommilla. Valitettavasti ukon osumatarkkuus ei ollut mikään hyvä, ja tämä ampuikin ohi. Minun sotilaani olivat siistissä röykkiössä, ja ohjus osui näistä yhteen - minulta kuoli noin viisi so- tilasta kahdeksasta. Uskokaa pois, että CD32:ni reset-nappulalla oli käyttöä... :-) Taistelun jälkeen annetaan sinulle pisteet siitä, miten suoriuduit tehtävästä. Miinusta saat esim. jos miehesi tai joku siviili kuolee operaation aikana. Plus- saa tuo sen sijaan lähes kaikki muu, eli jos tapat tai vangitset alienin, löydät muukalaisteknologiaa tai pelastat siviileitä jne. Näistä pisteistä riippuu, mi- ten maat jakavat sinulle rahaa operaatioitasi varten: mitä paremmin suoriudut, sitä enemmän rahaa tulee ja päinvastoin. Kun (jos) voitat taistelun, henkiinjääneet miehesi keräävät paikalta ja ufosta löytyvät esineet talteen. Tämä mahdollistaa niiden tutkimisen tukikohdissasi ja näin kartuttaa tietoasi muukalaisista sekä heidän teknologiastaan, tarkoituspe- ristään jne. Itse asiassa kaikki pitää tutkia, ja tätä varten tukikohdissasi on omat tiedemiehet, joille voit antaa tehtäväksi tutkia jotain tiettyä esinettä. Kun esine on tutkittu, joukkosi voivat alkaa käyttää ja useissa tapauksissa myös tuottaa sitä itse. Pian siis käy niin, että taistelet muukalaisia vastaan heidän omilla aseillaan, ja alussa vallinnut teknologinen epätasapaino korjaantuu sitä nopeammin, mitä nopeammin saat tutkittua heidän tavaroitaan. Sinun kannattaa siis hankkia erittäin suuri tiedemiesjoukko, sillä mitä enemmän tiedemiehiä, sitä nopeammin homma käy. Nämä tutkimukset eivät rajoitu pelkästään aseisiin, vaan voit tutkia myös kiinni saatuja muukalaisia (joko eläviä tai kuolleita), heidän energianlähteitään, ma- teriaaleja, ufoja ja niiden komponentteja. Muukalaisteknologian lisäksi on myös kehitettävä omaa teknologiaa, joka saattaa tuottaa mm. sellaisia aseita, joihin alienit eivät ole varautuneet. Pian sinulla voi olla uusia aluksia, joissa hyödynnetään se tekniikka, jota ufot käyttävät. Mielenkiintoista, eikö totta. Itse asiassa koko pelin tarkoitus on etsiä ajoissa muukalaisten alkuperäinen tu- kikohta aurinkokunnassamme ja rakentaa sopiva alus viemään joukkosi sinne, jotta uhka saadaan torjuttua. Joka kuukauden alussa kerrotaan rahoitustilanteesi ja miten suoriuduit edelli- sestä kuukaudesta. Näet myös, mitkä maat ovat tehneet muutoksia rahoitukseen. Rahoitusta lisätään/lasketaan sen perusteella, mitkä olivat suoriutumispisteesi edelliseltä kuukaudelta. Positiivisia pisteitä saat mm. onnistuneista tehtäväsuorituksista, esineiden tutkimisesta, rakentamisesta jne. Kannattaa siis torjua ufot aina kun siihen on vain mahdollisuus ja tutkia paljon, tai muuten pisteet menevät pian miinukselle ja maat tiputtavat tärkeää rahoitustaan. Ilman rahaa et voi tehdä juuri mitään, sillä sitä tarvitaan kaikkialla. CD32 version hyvät (+) ja huonot (-) puolet: + Lyhyet latausajat, kaikki data on yhdellä CD-levyllä. + Ei typeriä manuaalisuojauksia jne. + Toimii myös hiirellä! - Ei mitään erillistä CD-soundtrackia, vaan äänet ovat Amigan ääniä. - Vain yksi tallennuspaikka. - Ei tallenna kaikkea tietoa kuten esim. aluksissa olevaa miehistöä. Ne on asetettava aina joka latauskerran jälkeen. - Hitaat taisteluosuudet, joskin tähänkin tottuu (todella!). - Talletus ei toimi normaalissa Amigassa, vaikka olisikin CD-ROM, ohjelmointityylin takia. Nämä miinukset eivät loppujen lopuksi haittaa itse pelaamista. Ainakin itse olen huomannut, että esimerkiksi taisteluosuuksien hitauteen tottuu, koska peliä tu- lee pelattua paljon ja etenkin koska peli on erittäin mielenkiintoinen.