5 1* {3 Super Stardust (Amiga CD32) {3 -------------------------- Jari Jokivuori Suomalaisen Bloodhousen tekemä Super Stardust, joka ilmestyi sopivasti ennen joulua AGA-koneille, on kokenut massiivisen kasvojenkohotusleikkauksen. Grafii- kat on kautta linjan piirretty suuremmalla värimäärällä (256 ruudulla), ja liik- kuvat hahmot on renderoitu uudelleen noudattaen kuitenkin alkuperäisen SD:n lin- joja. CD32:n tai CD32-yhteensopivan CD-aseman omistajia hemmotellaan yli 20:llä CD-musiikkikappaleella ja yhteensä 13 megan animaatioilla. Varsinaista pelidataa on noin 8 megaa, eli CD:n kapasiteetin hyväksikäyttö on vähintäänkin hyvällä ta- solla. Koska kaikki taustamusiikit pelin aikana tulevat suoraan CD:ltä, on äänenlaatu huippuluokkaa. Pelimusiikin tyyli on hieman pehmeämpää kuin SD:ssä, mutta sitä ei miinukseksi voi laskea. Alkuanimaation virittämänä pelaaja syöksyy kohtaamaan professori Schaumundin asettamat vihulaispartiot asteroidikentillä. Warppitunnelin erottamia tasoja on viisi. Väliin mahtuu myös bonuskenttiä, joista saa haettua lisäaluksia ja pis- teitä. Jokainen taso on jaettu kuuteen kenttään, ja kun on selvittänyt kaikki, ilmestyy kentälle tason ISO loppuvihollinen. Ensimmäisen tason loppuvihollinen oli aika helppo, mutta jo toisen tason sirkkelialus oli sen verran paha, että joystickit olivat vähällä lennellä pitkin seiniä. Asteroidien tuhoaminen kuulostaa helpolta, mutta alkulämmittelyn jälkeen niitä tulee ruudulle enemmän ja vaikeammin tuhottavana. Myös pelin aikana ruudulle tu- levat Schaumundin joukot vaikeuttavat asioita. Kentissä on myös aikaraja. Jos vaaditussa ajassa ei ehdi tuhota ruudulta kaikkea, heittää proffa vieläkin lisää pikku apulaisiaan tuhoamaan pelaajaa. Asteroidien tuhoutuessa ilmestyy ruudulle bonuskolikoita, joista saa lisää energiaa, suojia, pisteitä yms. Tietyissä ken- tissä kuljeskelee aseenkuljetusaluksia, jotka ampumalla jäljelle jää kellumaan ase, jonka saa hakea itselleen jos vain myllerryksessä ehtii. Kenttien vaikeutu- minen vaatii jatkuvaa asevarustelua, joten kolikoita ja aseita tulee kerätä to- sissaan. Tason selvittämisen jälkeen pelaajan status tallettuu kirjainyhdis- telmään, joka kannattaa kirjoittaa muistiin. Pelitilanne talletetaan tasojen välissä ennen warppitunnelia. Toivottavaa olisi, että tilanteen voisi tallettaa kenttienkin välillä, mutta silloin peli voisi muuttua liian helpoksi. CD32-versiota pelattaessa on syytä olla CD32-yhteensopiva peliohjain, johon SSD on asettanut melkein joka napille oman toimintonsa. CD32-peliohjaimeen tottumat- tomana sillä pelaaminen tuntui jotenkin oudolta. Napit eivät tahtoneet pelin tuoksinassa löytyä, eikä ohjauskaan ollut paras mahdollinen. Ratkaisin asian te- kemällä joystickporttiin haaroituskappaleen, johon sai iskeä sekä joystickin että CD32-ohjaimen, ja nyt pelaaminen onnistuu jo paremmin. SSD on sopivalla vaikeustasolla, mahtavilla äänillä ja erinomaisella pelattavuu- della varustettu visuaalisesti kaunis räiskintäpeli, jossa takuulla adrenaliini- varastot tyhjenevät paremmaltakin pelaajalta. Latausajatkaan eivät ole pitkät, muutamia sekunteja korkeintaan. Pelistä on vaikea keksiä mitään huonoa. Jos jo omistaa alkuperäisen Stardustin, voi SSD:n levykeversioon sijoittaminen olla mietinnän takana, mutta jos ei Stardustia omista tai käytössä on CD32 tai -yh- teensopiva laite, on SSD CD32 ehdottomasti yksi parhaista peleistä laitteelle. Levykeversio on luultavasti identtinen lukuunottamatta CD-musiikkia ja väliani- maatioita. {3 Super Stardust (Amiga CD32) Grafiikka: 95 Äänet: 95 Pelattavuus: 92 (ei näppistukea CD32-versiossa) Yleisarvosana: 95