5 1* {3 Mikä tekee Hypestä hypen? {3 ------------------------- Heimo Laukkanen Hype on Svenska teaternin massiivisin ja tuottavin projekti miesmuistiin. Jo ties kuinka monta kuukautta tuo show on pyörinyt täysille katsomoille, jotka kerta toisensa jälkeen ovat haltioissaan taputtaneet näyttelijät uudestaan la- valle. Mikä sitten tekee Hypestä hypen? Saku kurkisti verhojen taakse ja tutki laitteita, joista massiivinen multimediashow Hype rakentuu. Tiedonantajana toimi Tomppa Uusimaa - yksi niistä tekniikan ihmemiehistä, jotka ovat shown rakenta- neet. Kun pääsee astelemaan lavalle, joka toimii keskipisteenä yhdelle näyttävimmistä esityksistä, mitä on koskaan nähnyt, on olo enemmän tai vähemmän hämmentynyt. Pään päällä ja ympärillä on laitteita, joiden olemassaolosta ei ole koskaan tiennytkään, mutta silti lava vaikuttaa epäilyttävän tyhjältä. Kaikki on hyvin kompaktin näköistä ja sammutettuna vieläpä hyvin vaatimattoman tuntuista. Monipuolisuus tuntuukin olevan tekniikassa se koon ja massiivisuuden korvaava taikasana. Varsinkaan teatterin kaltaisissa pienehköissä tiloissa ei ole mahdol- lista käyttää miljoonaa eri lamppua. Onkin parempi turvautua laitteisiin, joita voidaan käyttää monipuolisesti eri tehtäviin, mikä näkyy Hypessä varsin hyvin. Sen lavashow ei käytä mitään erityistä ihmetekniikkaa, räjähteitä tai edes lase- reita, mutta tulos on sitäkin vakuuttavampi. Svenska teaternin lavalle on vahvoihin 12 ja 20 tuuman trussista koottuihin ra- kennelmiin kiinnitetty tarvittavat lamput värinvaihtajineen. Rakennelmien ala- puolella on muutama suuri strobo-lamppu ja UV-valoyksikkö, ja lavan takaosaan on sijoitettu vielä pari profiililamppua, joilla saadaan aikaan näyttäviä piste- viuhkoja. Kun mukaan lasketaan vielä salin toisella puolella olevat kaksi seu- rantalamppua, kasvaa valosetin teho jotakuinkin 180:een kilowattiin. Toisin sa- noen setti ei ole kooltaan mikään suuri. Sisätiloihin se toki on melko vaikutta- va, mutta ulkona tällä määrällä voisi pyörittää esimerkiksi Puisto Bluesin ta- soista tapahtumaa. Valoja, videota ja ääntä ohjataan ylhäältä katsomon takaosasta, jossa suuressa ohjauskopissa on valojen keskuksena toimiva digitaalinen valo-ohjain. Varsin ka- ru ja askeettisen näköinen laite pääsee näyttämään hampaansa vasta, kun sen vie- ressä oleva monitori kytketään päälle. Laitteen vähät napit saavat uuden merki- tyksen, kun näkee ruudulla vilistävät eri ohjelmoinneista kertovat numerot. Jo- kaista lamppua ja värinvaihtajaa varten voidaan ohjelmoida erikseen niiden voi- makkuustaso, odotusaika ja ylösnousu- tai laskuaika, eli kuinka kauan kestää, kun valo esimerkiksi himmenee sammuneeksi tai vastaavasti kirkastuu pimeästä täyteen tehoonsa. Kaiken kaikkiaan Hypeä varten on valo-ohjaimen muistiin ohjel- moitu noin 160 - 170 erilaista valotilannetta, jotka käytännöllisesti vaihtuvat ennalta kirjoitetun valo-skriptin mukaan nappia painamalla. Itse lavalle on pelkkien valojen ja lavasteiden lisäksi saatu mukaan myös monta muuta shown kannalta tärkeää teknistä laitetta, kuten savukoneet ja tuulikone, jolla savu voidaan ohjata haluttuun paikkaan. Aivan lavan takaa löytyy vielä suuri päivänvaloheitin, jolla voidaan heijastaa kauniita taustoja näytelmää var- ten. Näitä laitteita huomattavasti tärkeämpi aparaatti on kuitenkin laajakul- maobjektiivilla varustettu videotykki, joka on parina toiselle samanlaiselle katsomon puolelle sijoitetulle videotykille. Välillä lavalle ilmestyvälle valkokankaalle heijastettavan videokuvan formaatti- na käytetään U-Maticia, jolle on materiaalin parhaan mahdollisen tason saavutta- miseksi tehty kuvaukset ensin tasokkaammalla beta-camilla. Kun videokuva vielä esitystilanteessa ajetaan Panasonicin videomikserin läpi ja mukaan lisätään oman mielen ja tunteen mukaan efektiä, on tulos lavan tapahtumiin yhdistettynä varsin vaikuttava. Itse asiassa videolla onkin hyvin suuri merkitys Hypen showssa. Se toimii samal- la tarinan kertojana ja mahdollistaa näytelmän viennin muualle kuin pelkillä la- vasteilla olisi mahdollista. Ehkäpä jo muutaman vuoden kuluttua teatteri ja elo- kuva sulautuvatkin yhteen, ja näemme Bruce Willisin näyttelemässä valkokankaalla yhdessä teatterissa hääräävien suomalaisten näyttelijöiden kanssa. Kukapa tietää. Erityinen piirre Hypestä löytyi kuitenkin äänten hallinnasta. Äänikanavien päälle ja pois asettamisesta nimittäin huolehtii 80386-pohjainen PC, jolle on tilaustyönä teetetty ohjelmisto Svenska teaternin tarpeita katsoen. Ohjelmalle on jokaisen vuorosanoja ja tapahtuvia tilanteita varten syötetty koko produktion skripti, joka kertoo koneelle, mitkä eri kanavat pitää tiettynä hetkenä olla kiinni ja mitkä auki. Yksinkertaisen tyylikkään käyttöliittymän avulla äänitark- kailija pystyy näin pitämään kaikki yli kolmekymmentä äänikanavaa kurissa. Ti- lanteet vaihtuvat yksinkertaisesti nappia painamalla, eivätkä ylimääräiset kana- vat jää koskaan vahingossa auki. Äänen tuottamisesta esityksen tarpeisiin huolehtii mainion paikalla soittavan bändin lisäksi muutama digitaalinen ja analoginen tallennusväline. CD-soittimes- ta ja 12-raitaisesta studionauhurista saadaan irti mitä erinäisimpiä valmiiksi käsiteltyjä efektejä. Joissain tilanteissa CD:ltä soitetaan myös tiettyjä kuoro- ja perkussio-osuuksia, joiden mukana paikalla oleva bändi sitten soittaa play- backinä. Tämä yksinkertaisesti sen takia, ettei suuren kuoron tai perkussio- ryhmän mukana pitäminen olisi taloudellisesti, saati muutenkaan, järkevää. Kaiken kaikkiaan koko esitys tekniikkoineen päivineen on hämmentävä kokonaisuus. Setti, joka on jotain väliltä pieni - suuri - mahtava, kuulostaa teknisenä data- na hyvin kuivalta ja saakin todellisen merkityksensä vasta, kun se kytketään yh- teistoimintaan loistavan näytelmän ja muun hyvän materiaalin kanssa. Koko sana Hype saa uuden sisällön, kun se lausutaan vilkkuvien strobojen, savukoneen savun ja liikkuvan videokuvan säestämänä. Kaikesta vaikuttavuudestaan ja koostaan huolimatta lavalle kasatut rakennelmat purkaantuvat varastoon vietävään muotoon ammattimiehen rutiinilla noin neljässä tunnissa, ja sen jälkeen suuri lava on taas muiden ohjelmistojen käytössä. Ai- noastaan lavan reunustalla juokseva siisti johtomeri kertoo, että Hypeä esi- tetään edelleen tällä lavalla.