5 1* {3 Cannon Fodder II {3 ---------------- Jussi Virtanen Sensible Softwaren mainiot pikkumiehet rynnäkkökivääreineen ovat palanneet. Nyt Sensiblen miehet ovat pistäneet peliin juonen tynkää. Rikas arabi pyytää Jool- sia, Jopsia ja kumppaneita setvimään rajaselkkausta Lähi-Itään. Pari tehtävää menee niinkuin pitääkin, mutta sitten kuvaan astuvat Alienit, jotka kaappaavat pienet veitikkamme avaruuteen. Miten sitten parantaa niinkin hyvää ja omaperäistä peliä kuin alkuperäinen Can- non Fodder on? Cannon Fodder II tarjoaa uusia maailmoja, mm. keskiaikaisen, 1930-luvun Chicagon ja tietenkin "Planet X:n". Uusia ajoneuvojakin löytyy, mutta perusidealtaan Cannon Fodder II on samanlainen kuin ykkösosansakin: hiirellä liikutellaan pikkumiehiä ja lahdataan vihulaisia niin vimmatusti aseistuksena tutut rynnäkkökivääri, käsikranaatit ja sinko. Pelin vaikeustaso on mielestäni vetäisty aika korkealle ja tallennussysteemi on ennallaan, eli tallentaa voi vasta, kun tehtävän kaikki vaiheet on läpäisty. Voi sitä itkua ja hammasten kiristystä, kun tehtävän viimeisessä vaiheessa ruutuun lävähtää GAME OVER. Siinä on hiiri parka vähällä kokea moukarin kohtalon. Tie- tysti kun tehtävän saa läpäistyä, niin riemun tunnekin on sanoinkuvaamaton. Vaikeaa peliä on haukkuakaan, koska Amiga on kuin luotu juuri tälläisia pelejä varten, joissa on omaperäinen idea. Ja mikä tärkeintä, Cannon Fodder II:ssa on pelattavuutta ja sitä jotain, joka saa aina palaamaan hiirtä heiluttamaan taka- ajatuksena, josko sitä sittenkin pääsisi seuraavaan tehtävään. Peli tulee kolmella levykkeellä eikä installoidu kovalevylle, vaan tukee vain lisälevyasemia. Latausajat ovat muuten aavistuksen pidentyneet sitten ykkösosan. Toimii kaikissa Amigoissa, joissa on vähintään 1 MB muistia. (Laatikossa ei to- sin ollut mainintaa A4000- eikä A1000-malleista.) {3 Cannon Fodder II Testattu: Amiga 1200, 4 MB FAST-muistia Grafiikka: 85 Äänet: 80 Pelattavuus: 92 Yleisarvosana: 85 (vasta-alkajille) 90 (Cannon Fodder -veteraaneille) Suositusikäraja: 15v (ELSPA)