5 1* {3 Civilization AGA {3 ---------------- Samuli Seppänen Civilization AGA on paranneltu painos OCS-versiosta, mikä tarkoittaa 256-väristä grafiikkaa ja hieman enemmän animaatiota sekä tietenkin AGA-himmennyksiä. Ääni- puoli on huono: Amigan ääniominaisuuksia ei ole edes yritetty käyttää täysin hyväksi. Huomattavan hieno seikka Civilizationissa on moniajo, joka toimii hyvin ilman taustalla olevien ohjelmien pahempaa hidastelemista. Valitettavasti linja- liikenne sekoilee Civilizationin ollessa taustalla. Ilmeisesti peli myös tunnis- taa, mihin monitori pystyy ja valitsee DblPAL- ja PAL-tilojen välillä. Civiliza- tionissa ei ole kopiointisuojausta, ja se installoituu kovalevylle. Peli vie neljä levykettä, ja mukana on installointiohjelma. Peli ei tosin ensiyrittämällä toiminut, vaan fontit piti kopioida erikseen kovalevylle. Ohjekirja on erittäin kattava, ja siinä on kaikki, mitä pelaamisen aloittamiseen tarvitaan. Mukana on Technical Supplement -vihkonen, jossa on mainittu erityiset Amigaa koskevat asiat. Peliä voi pelata joko pelkästään näppäimistöllä tai sitten hiirellä ja näppik- sellä. Ainoa häiritsevä piirre Civilizationin käyttöliittymässä ovat valikot, jotka ovat suoraan PC:ltä reväistyt ja siksi hieman vaikeasti käytettävät. Ylimääräisen roinan saa poistettua, jos hermostuu vähän väliä esiin pulpahtaviin animaatioihin ja kuviin. Kartta, jossa joukkoja liikutetaan, on kuvattu ylhäältäpäin. Civilizationissa on tarkoitus rakentaa kestävä sivilisaatio. Tätä vaikeuttavat ilkeät barbaarit, luonnonmullistukset, toiset sivilisaatiot ja kapinoivat kansa- laiset. Peli alkaa vuonna 4000 eKr ja loppuu riippuen vaikeustasosta vuosina 2020-2100 jKr. Pelin alkuvalikosta valitaan, millainen planeetta luodaan. Mahdollisuuksia on lukemattomia, sillä Civilization luo planeetasta aina erilaisen. Itse voi säätää planeetan kosteutta, ikää, massaa ja lämpötilaa. Nämä vaikuttavat tietenkin luo- tavan maailman ulkomuotoon. On myös mahdollista valita maapallo, jolloin heimot sijoitetaan historiallisille paikoilleen. Civilizationin luotua maailman valitaan heimo ja vaikeustaso, joka voi olla yksi seuraavista: Chieftain (helpoin), Warlord, Prince, King ja Emperor. Chieftain on todella helppo eikä juurikaan vaadi taktikoimista, kun taas Kingissä saa vähän väliä turpaan toisilta ja kädet usein hakeutuvat sille maagiselle näppäinyhdis- telmälle. Lopuksi valitaan muiden sivilisaatioiden määrä (3-7). Pelin alussa on käytössä joukko uudisasukkaita, joilla perustetaan sivilisaation pääkaupunki. Kun se on rakennettu, alkaa tieteiden kehitys. Tärkeää on laajentaa sivilisaatiota perustamalla uusia kaupunkeja ja sotimalla. Sotiminen on helpoin tapa laajentaa sivilisaatiota nopeasti, mutta samalla vaarallisin. Kaupunkien perustamispaikka on tärkeä niiden kehityksen kannalta. Jokaisella maastotyypillä on omat arvonsa raaka-ainetuotannolle, ruuantuotannolle, kaupalle ja puolustus- bonukselle. Esim. vuoria on helpompi puolustaa, mutta toisaalta niiltä ei saada ruokaa eikä kauppatavaroita. Civilizationissa diplomatialla on tärkeä osuus. On mahdollista tehdä liittoutu- mia toisten heimojen kanssa, varastaa tieteitä ja "ostaa" kaupunkeja toisilta heimoilta. Neuvottelut toisten heimojen kanssa voivat päätyä mm. sotaan, tietei- den vaihtoon tai rauhaan. Heikompia heimoja voi myös uhkailla rahan toivossa. Toisten sivilisaatioden kanssa voi käydä kauppaa. Hallitusmuotoja on Civilizationissa viisi: yksinvaltius, monarkia, kommunismi, tasavalta ja demokratia. Nämä vaikuttavat koko sivilisaation tuotantoon omalla tavallaan. Alussa käytettävissä on vain yksinvaltius. Sivilisaation resursseja voi jakaa verojen, tieteen ja hyvinvoinnin välillä. Hy- vinvointia ja onnellisuutta voi edistää muuttamalla asukkaita viihdyttäjiksi (tuotannon kustannuksella), verotuloja voi kasvattaa veronkerääjillä ja tieteen kehitystä tiedemiehillä. Kehitys tuo tullessaan uusia sotilasyksiköitä, parannuksia kaupunkeihin ja mah- dollisuuden kehittää tieteitä yhä pidemmälle. Kaupunkeihin voi rakentaa mm. suo- jamuurit, viljavaraston, temppelin tai yliopiston. Näillä kaikilla on omat vai- kutuksensa kaupunkeihin ja niiden tuotantoon. Kaupunkeihin voi myös rakentaa 'ihmeitä', kuten Colosseum ja pyramidit. Kokonaisuudessaan Civilization AGA on mahtava peli karusta ulkomuodostaan huoli- matta, ja sitä tulee ainakin aluksi hakattua aivan liian myöhään yöhön. Vaikeus- tasot pitävät mielenkiinnon yllä, eikä peliin kovin helposti pitkästy. Lämpimästi suositellaan jokaiselle AGA-Amigan omistajalle. {3 Civilization AGA Yleisarvosana: 93%