FGM.DOC versio 1.0 SISŽLLYS: 1. YLEISTŽ r. 21 2. TOIMINNAN VALINTA r. 35 3. VALIKOT r. 43 3.1 ASETUKSET r. 45 3.2 SARJA r. 61 3.3 TAULUKOT r. 67 3.4 TOIMINTO r. 94 3.5 VAKIO r. 173 3.6 PITKŽVETO r. 274 4. REKISTER™IMINEN JA MUUTA r. 306 4.1 YHTEYSTIEDOT r. 308 4.2 REKISTER™IMINEN r. 328 4.3 UUDET VERSIOT r. 335 4.4 TEKIJŽNOIKEUDET YMS. r. 348 1.YLEISTŽ FGM on suunniteltu sek„ tavallisen vakioveikkaajan ett„ pitk„vetoilijan ty”v„lineeksi. Sen avulla voi yll„pit„„ Englannin valioliigan ja 1. divi- sioonan taulukoita. Jos sinulla on rekister”ity versio, on sinulla mah- dollisuus yll„pit„„ my”s Suomen jalkapallon SM-liigan ja 1. divisioonan, Italian/Saksan/Espanjan jalkapallon, Suomen j„„kiekon SM-liigan ja 1. di- visioonan sek„ NHL:n taulukoita. FGM laskee otteluille kertoimet ja pit„„ yll„ vakiotilastoja. Sit„ voi k„ytt„„ my”s sek„ vakio- ett„ pitk„vetorivin- s„ suunnittelemiseen sek„ vakiorivien tarkistamiseen. FGM:n rekister”idyss„ versiossa on yli 50 s„„st”systeemi„, jotka toimivat haravien tavoin. Rekis- ter”im„tt”m„ss„ versiossa n„ist„ on k„yt”ss„ ainoastaan 2 kappaletta ja veikkauksen tavalliset haravat. 2. TOIMINNAN VALINTA FGM toimii valikoiden avulla, joiden k„ytt” on suhteellisen yksinkertais- ta. Valikon saat n„kyviin painamalla F10 -nappulaa. Nuolin„pp„imien avul- la voit joko vaihtaa valikkoa ( <- , -> ) tai liikkua valitsemassasi va- likossa yl”s ja alas -nuolilla. Kun olet valinnut haluamasi toiminnon, paina sen kohdalla i„. 3. VALIKOT 3.1 ASETUKSET Ensimm„inen valikko "ASETUKSET" sis„lt„„ kaksi toimintoa, "Asetukset" ja "Poistu". "Asetukset" -optiossa voit m„„ritell„, mitk„ sarjat ovat mukana vaki- ossa ja pitk„vedossa. Voit liikkua nuolin„pp„imill„ ja valita tai pois- taa sarjan i„ painamalla. Kun poistat turhat sarjat, siis ne, jotka eiv„t ole mukana vakiossa tai pitk„vedossa, ohjelman k„ytt” no- peutuu huomattavasti. Esim. vakiosta voi huoletta poistaa kaikki j„„- kiekkosarjat, koska ne eiv„t ole mukana vakiossa. Sarja on valittu, kun sen kohdalla on O-merkki ja poistettu, kun sen kohdalla ei ole mi- t„„n. "Poistu" -option valitessasi poistut ohjelmasta. 3.2 SARJA Toinen valikko "SARJA" sis„lt„„ kaikki sarjat, joita ohjelman avulla voi k„sitell„. T„st„ valikosta voit valita sen sarjan, jota kulloinkin k„sitell„„n. K„sitelt„v„n sarjan kohdalla on O-merkki. 3.3 TAULUKOT Kolmas valikko "TAULUKOT" sis„lt„„ 7 toimintoa: "Yhteens„", "Kotona" "Vieraissa", "Muuta", "Resetoi", "Lis. jouk" ja "Poi. jouk". "Yhteens„" -toiminnon n„ytt„„ sarjatilanteen kaikista (sek„ koti- ett„ vieras-) otteluista saatujen pisteiden perusteella laskettuna. "Kotona" -optio n„ytt„„ sarjatilanteen, kun otetaan huomioon ainoas- taan joukkueiden kotiotteluista saadut pisteet. "Vieraissa" -toiminto n„ytt„„ sarjatilanteen, kun otetaan huomioon vain joukkueiden vierasotteluista saadut pisteet. "Muuta" -option valitessasi voit muuttaa ruudulla n„kyvi„ sarjatilan- teita. T„m„ on kuitenkin mahdollista ainoastaan koti- ja vierastilas- tojen kohdalla. T„m„n toiminnon avulla voit siis korjata virheit„ sarjataulukoissa. Niit„ voi synty„, jos sy”t„t esim. v„„r„n lopputu- loksen. "Resetoi" nollaa kaikkien joukkueiden tilastot. "Lis. jouk" -option avulla voit lis„t„ sarjaan joukkueen, tosin sill„ ehdolla, ett„ yhdess„ sarjassa voi olla enint„„n 28 joukkuetta. "Poi. jouk" puolestaan poistaa joukkueen sarjasta. 3.4 TOIMINTO "TOIMINTO" -valikossa on 8 toimintoa: "Tul. pelit", "Vii. pelit", "Pelit/jouk", "Lis„„ peli", "Poista peli", "Lis„„ tulos", "Kuntopuntari" ja "Kertoimet". "Tul. pelit" -toiminto n„ytt„„ sarjan tulevat pelit. T„t„ ennen sinun on kuitenkin lis„tt„v„ peli "Lis„„ peli" -optiosta. "Vii. pelit" n„ytt„„ sarjan 40 viimeksi pelattua ottelua ja niiden tulokset. T„t„ ennen sinun on kuitenkin lis„tt„v„ peli "Lis„„ peli" -optiosta ja lis„tt„v„ sen tulos toiminnolla "Lis„„ tulos". "Pelit/jouk" n„ytt„„ haluamasi joukkueen 6 viimeist„ ottelua. T„ss„ optiossa voit my”s muuttaa joukkueen viimeksi pelaamia pelej„, mik„li niiss„ on virheit„. On ehdottoman t„rke„„, ett„ joukkueen viimeksi pelaamat ottelut ovat virheett”mi„, sill„ FGM:n kertoimenlasku k„ytt„„ niit„ hyv„kseen. "Lis„„ peli" -toiminnossa voit lis„t„ haluamasi pelin. Ensin sinun on valittava kotijoukkue ruudulla n„kyv„st„ listasta ja sy”tt„„ ohjelmalle haluamasi joukkueen numero. T„m„n j„lkeen sinun tulee valita vierasjoukkue. Seuraavaksi ohjelma kysyy ottelun p„iv„m„„r„„, joka sy”tet„„n muodossa p„iv„-kuukausi-vuosi (esim. 01.06.95). Jos ottelun p„iv„m„„r„ on sama kuin edellisen sy”tt„m„si ottelun p„iv„m„„r„ (n„kyy ruudulla), sinun tulee ainoastaan painaa -n„pp„int„. Jos ottelun p„iv„m„„r„ on kuitenkin eri, paina -n„p- p„int„, jonka j„lkeen saat sy”tt„„ uuden p„iv„m„„r„n. Seuraavaksi ohjelma kysyy, onko ottelu tavallinen sarjaottelu vai mahdollisesti joku muu ottelu, esim. cup-ottelu. Jos kyseess„ on sarjaottelu, paina , muuten . N„iden ottelujen ero tulee esiin, kun sy”t„t ottelun tuloksen "Lis„„ tulos" -optiosta. Jos kyseess„ on sarjaottelu, FGM muuttaa sarjataulukon ja joukkueiden 6 viimeist„ peli„ ottelun lopputuloksen mukaisesti. Jos kyseess„ on jokin muu ottelu, ei ohjelma koske sarjataulukoihin eik„ joukkueiden viimeisiin otteluihin. Huomaa, ett„ monet ohjelman toiminnoista vaativat, ett„ olet ensin sy”tt„nyt pelin "Lis„„ peli" -optiosta. "Poista peli" -optiosta voit poistaa aiemmin lis„„m„si ottelun. N„in pit„„ tehd„, jos olet esim. sy”tt„nyt v„„r„n ottelun tai jos ottelu on peruttu. "Lis„„ tulos" toiminnossa voit lis„t„ otteluun tuloksen. T„m„ edellytt„„ kuitenkin sit„, ett„ olet aikaisemmin lis„nnyt ot- telun "Lis„„ peli" -optiosta. "Kuntopuntari" -toiminnon valitessasi saat ruudulle sarjatau- lukon, joka on laskettu joukkueiden 6 viime peliss„ saatujen pisteiden perusteella. "Kertoimet" -optio laskee kertoimen aikaisemmin "Lis„„ peli" -toiminnon avulla lis„„m„„si otteluun. FGM laskee kertoimen k„ytt„en hyv„kseen joukkueen 6 viimeksi pelaamaa peli„, niiss„ tehtyj„ ja p„„stettyj„ maaleja sek„ aikaisemmin kaudella pelat- tuja koti- tai vieraspelej„. Saatu kerroin on melko viitteel- linen, se ilmoittaa ainoastaan joukkueiden eron aiemmin pelat- tujen ottelujen perusteella. Se ei ota huomioon loukkaantuneita tai pelikiellossa olevia pelaajia, eik„ psykologisia n„k”kohtia. Ne sinun on pyritt„v„ selvitt„m„„n, jotta tiet„isit kumpi voittaa. Ja ainahan tapahtuu yll„tyksi„. Otetaanpa esimerkiksi 21.11 pelattu ottelu Everton-Liverpool. Ohjelma antoi luonnollisesti Liverpoolille alimman mahdollisen kertoimen, sill„ Everton ei ollut voittanut pitk„„n aikaan, ja toisaalta Liverpool oli pe- lannut hyvin. Everton on kuitenkin vaihtanut valmentajaa edel- lisell„ viikolla ja saanut hyvi„ vuokrapelaajia muutamaa viikkoa aikaisemmin. N„iden pelaajien "juurtuminen" joukkueeseen oli luonnollisesti vienyt pari viikkoa, joten nyt he varmasti pys- tyiv„t pelaamaan omalla taitotasollaan. Toisaalta, Liverpool ei ole aikaisempina kausina ollut niin kova vieras- kuin koti- joukkue, ja ovathan Evertonin ja Liverpoolin kohtaamiset aina olleet tasaisia kamppailuja. N„ill„ perusteilla ei siis ollut suunnaton ihme, ett„ Everton voitti ottelun, yll„tys nyt kui- tenkin. Yleens„ ottaen, jos joukkueissa ei ole tapahtunut huo- mattavia muutoksia ja ohjelman ilmoittama kerroin on alle 1.5, on kohde suhteellisen varma ja sit„ kannattaa pelata, jos veikk- auksen ilmoittava kerroin on sit„ korkeampi. Jos veikkauksen kerroin on sit„ vastoin pienempi, on kohteen pelaaminen pienoi- nen riski, ainakin ottaen huomioon voitosta saatavan tuoton. 3.5 VAKIO "VAKIO" -valikossa on 5 toimintoa: "Lis. vakio", "Vii. vakio", "Lis. tulos", "Tarkistus" ja "Harava". "Lis. vakio" -toiminnon avulla voit lis„t„ vakiokierroksen. Ensin sinun on sy”tett„v„ kierroksen numero ja otteluiden pelaamisp„iv„. Jos olet aikaisemmin lis„nnyt "Lis„„ peli" -optiosta ottelun, jonka p„iv„m„„r„ on sama kuin vakiokierrok- sen, tulostuu ottelu erilliseen ottelulistaan, josta voit sen valita. Voit liikkua ottelulistassa nuolin„pp„imill„ ja valita ottelun i„ painamalla. Sinun t„ytyy my”s ottaa huomioon, ett„ ottelulistaan tulostuu kaikkien sarjojen samana p„iv„- m„„r„n„ pelattavat ottelut, mik„li sarja on valittu "vakio- sarjaksi" "ASETUKSET" -valikon "Asetukset" -toiminnolla. Jos joku vakion kohteista ei ole mik„„n FGM:n tuntemiin sarjoihin kuuluva, on sinun valittava ottelulistasta "Joku muu peli" -kohta ja kirjoitettava joukkueiden nimet n„pp„imis- t”ll„. T„ll”in FGM ei luonnollisestikaan voi laskea ottelun kerrointa. "Vii. vakio" -option avulla voit tutkia aikaisemmin lis„„mi„si vakiokierroksia. "Lis. tulos" -toiminnon avulla voit lis„t„ tulokset aikaisemmin lis„„m„„si vakiokierrokseen. Tulokset sy”tet„„n <1>, ja <2> -n„pp„imien avulla. "Tarkistus" tarkistaa suunnittelemasi vakiorivin. T„t„ ennen sinun on kuitenkin lis„tt„v„ vakiokierros "Lis. vakio" -toi- minnolla, lis„t„ sen tulos "Lis. tulos" -toiminnolla ja suunniteltava rivi "Harava" -komennolla. "Harava" -option avulla voit suunnitella vakiorivisi. T„t„ ennen sinun on kuitenkin lis„tt„v„ vakiokierros "Lis. vakio" -komen- nolla. Voit liikkua ruudulla nuolin„pp„imien avulla. Kun painat i„ otsikon "C" alla, laskee FGM kyseess„ olevan ottelun kertoimen ja muodostaa sen mukaan erilaiset merkkivaihtoehdot, jotka tulostuvat "1x2" -otsikon alle. T„m„ toiminto toimii aino- astaan, mik„li kohde kuuluu johonkin FGM:n tuntemista sarjoista. Kun olet "1x2" -otsikon alla, ja painat , voit poistaa tai lis„t„ merkkej„, joita et tahdo tai tahdot riveihisi. Kun olet m„„- ritellyt halutun kehikon haravasysteemillesi, paina laatikosta (jos- sa on sininen kehys) haluamasi s„„st”j„rjestelm„n kohdalta. S„„st”- j„rjestelmien symboleilla on seuraava merkitys: Esim. S 1- 6-12- 24 tarkoittaa sit„, ett„ haravasysteemisi kehikossa t„ytyy olla 1 t„y- sin vaihdeltu ja 6 osittain vaihdeltua. Jos systeemisi kehikossa on liikaa t„ysin tai osittain vaihdeltuja, sinun tulee poistaa ne. Jos systeemisi kehikossa on puolestaan liian v„h„n t„ysin tai osittain vaihdeltuja, on sinun lis„tt„v„ niit„ tai k„ytt„„ hyv„ksi FGM:n tar- joamia mahdollisuuksia. FGM kysyy sinulta, tahdotko ohjelman t„yden- t„v„n rivisi kehikon. Jos vastaat , FGM laskee otteluiden kertoimet ja lis„„ niiden perusteella puuttuvat merkkivaihtoehdot. S„„st”j„r- jestelm„n S 1- 6-12- 24 luku 12 taas merkitsee sit„, ett„ jos kehi- kossasi on kaikki oikein, niin s„„st”j„rjestelm„ takaa sinulle 12 oi- kein tuloksen (my”s 13 tulos on mahdollinen, mutta todenn„k”isyys pie- ni). Luku 24 tarkoittaa, ett„ s„„st”j„rjestelm„ss„ on 24 rivi„, joten se tulee maksamaan 24 markkaa. Jos symbolilla onkin A, B, C, D tai E -alku (esim. E10- 0-11-729), se tarkoittaa sit„, ett„ kyseess„ on veik- kauksen oma harava, eik„ sinun tarvitse kirjoittaa erikseen kaikkia 729 rivi„. Sinun tarvitsee ainoastaan rustia tekem„si haravan kehikko va- kiokuponkiin ja rastia sen alalaidasta ruudukko, jonka yl„puolella lu- kee 'E'. S„„st”j„rjestelm„„ k„ytt„ess„si sinun tarvitsee itse rastia kaikki erilliset rivit vakiokuponkeihin, mik„ on hyvin ty”l„st„ hommaa. FGM tallentaa suunnittelemasi rivin OMAT -hakemistoon nimell„ "k+kier- roksen numero+r+rivin j„rjestysnumero+.riv". T„m„n tiedoston voit sitten my”hemmin tulostaa (jollain erillisell„ ohjelmalla), mik„li k„yt”ss„si on tulostin. Kun olet suunnitellut ja tallettanut rivin, voit my”hemmin tarkistaa sen "Tarkistus" -komennon avulla. Esim. rivin suunnittelusta: Ensin m„„ritell„„n rivin kehikko eli eri merkkivaihtoehdot. Suljetaan pois ne ottelun tulosvaihtoehdot, joita ei odoteta tapahtuvan. Olkoon rivin kehikko vaikka seuraavanlainen: 1 1x2 1x 2 1x2 1x2 1x2 x 1 x2 1 2 1x2 1x Kehikossa on 5 t„ysinvaihdeltua ja 4 osittainvaihdeltua. Ohjelmassa on s„„st”j„rjestelm„ (S 5- 4-10-21), jota voit nyt k„ytt„„ valitsemalla sen laatikosta, jossa on siniset kehykset. Ohjelma muodostaa rivit, jotka voit tulostaa sek„ ruudulle, ett„ tiedostoon. Kun tulostat rivit tiedostoon, niin voit tarkistaa ne my”hemmin t„ll„ ohjelmalla. Sitten kun ottelut on pelattu, lis„„t vakiokohteiden tulokset ja tar- kistat kehikon. Jos siin„ on 13 oikein, on s„„st”j„rjestelm„ss„ v„hin- t„„n 10 oikein, mahdollisesti my”s enemm„n. S„„st”j„rjestelm„ maksaa 21 markkaa, kun taas kehikko t„ydellisen„ maksaisi 3^5+2^4 eli 3888 mark- kaa. S„„st” on siis huomattava. Tietysti 3888 markan rivi takaisi aina 13 oikein, mik„li kehikossa olisi 13 oikein. 3.6 PITKŽVETO "PITKŽVETO" -valikossa ei ole kuin yksi toiminto, "Pitk„veto". "Pitk„veto" -toiminto on tarkoitettu pitk„vetorivin suunnittelemiseen. Voit liikkua ruudulla nuolin„pp„imill„ ja toiminnon voit valita i„ painamalla. Kun olet laatikossa, jossa on "R", voit resetoida koko ruudulla n„kyv„n pitk„vetolistan. Laatikosta "Y" ohjelma suun- nittelee pitk„vetoon yll„tysrivin ja laatikosta "S" suosikkirivin. Ensin sinun on kuitenkin lis„tt„v„ listaan pitk„vetokohde ja kertoimet. T„m„n voit tehd„ menem„ll„ ruudulla pitk„vetokohteen numeron kohdalle ja painamalla i„. Nyt sinulla on 4 mahdollisuutta. Voit paina- malla <1> lis„t„ kohteen. Ohjelma kysyy ottelun p„iv„m„„r„„, ja tulos- taa sitten ottelulistan, jossa on kaikkien sarjojen sin„ p„iv„m„„r„n„ pelattavat ottelut. Ensin sinun on kuitenkin lis„tt„v„ ottelu "TOIMINTO" -valikon "Lis„„ peli" -komennolla ja laitettava "ASETUKSET" -valikon "Asetukset" -toiminnon avulla kyseinen sarja "pitk„vetosarjaksi". Jos pitk„vetokohde ei kuulu FGM:n tuntemiin sarjoihin, valitse ottelu- listasta "Joku muu peli", jolloin voit n„pp„imist”n avulla kirjoittaa joukkueiden nimet. Seuraavaksi ohjelma kysyy pitk„vetokohteen kertoi- mia. Voit lis„t„ ne my”s my”hemmin. Kun menet pitk„vetokohteen numeron kohdalle, painat ja painat <2>, voit lis„t„ veikkauksen ker- toimen aikaisemmin lis„„m„„si otteluun. <3> lis„„ tuloksen aikaisemmin lis„„m„„si kohteeseen ja <4> poistaa kohteen kokonaan. palaa pitk„vetolistalle. FGM suunnittelee siis halutessasi pitk„vetorivin. Yll„tysriviin se valitsee ottelut, joilla on suurimmat ylikertoimet. Ylikertoimisia otteluita ovat ne ottelut, joille veikkaus on antanut paljon suuremman kertoimen kuin FGM on laskenut. Suosikkiriviin FGM valitsee ne kohteet, joille FGM on laskenut pienimm„t kertoimet. Painamalla pitk„vetolistalla poistut listalta takaisin p„„ohjel- maan. 4. REKISTER™IMINEN JA MUUTA 4.1 YHTEYSTIEDOT Jos sinulla on modeemi ja jotain kysytt„v„„ (tai vihjeit„/huomautet- tavaa/bugi-ilmoituksia/taimit„vaan) ohjelmasta, niin voit j„tt„„ mi- nulle viestin vaikkapa Freenettiin (osoite: toiva@freenet.hut.fi) tai soittaa modeemilla POREen (90-8734644) ja j„tt„„ viesti Tero Toivaselle, jolle voi j„tt„„ viestej„ my”s Metropolissa. Voit j„tt„„ viesti„ muutenkin, jos haluat keskustella urheilusta tai vedonly”nnist„. Jos Freenet ei sytyt„, voit tunkea e-mailia my”s osoitteeseen ttt@ntp.alli.fi. S„„st”sarjoja olisi kiva lis„t„, mutta kun en itse osaa niit„ tehd„ (kuin aivan niit„ pienimpi„), olisin kiitollinen, jos joku ammatti- lainen tahtoisi luovuttaa niit„ pient„ korvausta vastaan. Tai jos joku on s„ilytt„nyt veikkaajan vanhoja vuosikertoja ja omistaa nii- den v„liss„ olevia haravaliitteit„, olisin halukas ostamaan tai vaik- kapa lainaamaan niit„ niin ik„„n pient„ korvausta vastaan (minulle voi soittaa my”s voicella, 90-3491022). Lis„ksi kertoimenlaskua on tarkoi- tus kehitt„„ edelleen, ja yritt„„ keksi„ toimiva kaava my”s kansain- v„listen otteluiden kertoimille. 4.2 REKISTER™IMINEN Ohjelman voi rekister”id„. T„m„n version rekister”iminen maksaa 50 markkaa. Kun rekister”it FGM:n, saat n. 50 s„„st”sarjaa ja mahdolli- suuden k„sitell„ my”s muita Euroopan jalkapallosarjoja sek„ kotimai- sia j„„kiekkosarjoja NHL:n lis„ksi. Ohjelman rekister”inti k„y siten, ett„ j„t„t minulle viestin modeemin avulla jonnekin kohdassa 4.1 mai- nituista osoitteista, ja ilmaiset halukkuutesi rekister”id„ ohjelma. Lis„ksi sinun tulee ilmoittaa viestiss„si yhteystietosi, eli mihin ja mill„ osoitteella sinulle voi j„tt„„ viestej„. Sen j„lkeen saat tarkemmat tiedot rekister”imisest„, kunhan ensin luen viestisi. 4.3 UUDET VERSIOT Uuden version saat ainakin toistaiseksi yll„mainitusta purkista nimelt„„n PORE, joka toimii FGM:n virallisena levityspaikkana. Ohessa POREn tiedot: Nimi....: Place Of Recreation Puh.....: +358-0-8734644 Auki....: 24h Modeemi.: HST/v.32bis SysOp...: Samu Sylvander 4.4 TEKIJŽNOIKEUDET YMS. Ohjelmassa olevat s„„st”sarjat ovat kahteen kertaan testattuja tie- tokoneen avulla, joten niiden pit„isi toimia. Mutta en kuitenkaan ota vastuuta niist„, joten en my”sk„„n korvaa niist„ mahdollisesti koitunutta tappiota tai menetetty„ voittoa. En my”sk„„n korvaa muita ohjelman k„yt”st„ aiheutuneita taloudellisia vahinkoja. Ohjelmaan liittyv„t tekij„noikeudet: * FGM on ohjelmoitu Turbo Pascal 6.0:lla (C) Borland, Inc. * Dokumentit yms. on kirjoitettu QEdit 3.0:lla (C) Semware, Inc. * Ohjelma on pakattu PkZip 2.04g:ll„ (C) PKWare, Inc. * Osa s„„st”sarjoista on otettu Veikkaajan haravaliitteist„ * FGM on Tero Toivasen omaisuutta, eik„ sit„ saa muuttaa miss„„n suhteessa, ts. ohjelmakoodin yms. muuttaminen on ehdottomasti kielletty„. Ohjelman levitt„minen on kielletty, jos alkuper„isest„ paketista on poistettu ohjelmaan liittyvi„ tiedostoja. Jos k„yt”s- s„si on rekister”ity versio, on sen levitt„minen jyrk„sti kielletty. * FGM (C) Tero Toivanen & FSCT, 1995 Myllypurossa 14.4.95 Tero Toivanen, FSCT