ÚÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿ ³ Name: ³ DATA FILE VIEWER ³ (C) RenderStar Technology BV. ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÅÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ Author: ³ Laurens J. Lapre ³ Version: ³ 2.0 ³ 1993-10-13 ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ RenderStar Technology BV, Keizersgracht 448 ³ ³ 1016 GD Amsterdam, the Netherlands ³ ³ Fax (+31) 20 622 4939 ³ ÃÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÂÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ´ ³ Email: ³ 2:283/203.8 fidonet ³ 'Lj Lapre' PCGnet ³ ljlapre@hacktic.nl ³ ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÁÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ Disclaimer ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ This software is free and may be freely distributed, but is copyrighted by the company RenderStar Technology BV. This software is provided as is without any guarantees. The author and company assume no liability for damages, direct or consequential, which may result from the use of this software. The 'lviewer.exe' file may not be used as part of any commercial package without the explicit written consent of the author or company. General ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ This program is meant to be used together with the LPARSER program. It can read and display to the screen the default output.VOL files generated by the lparser.exe. Use it like this : lparser lsys00 lviewer output It can also be used to quick preview the ascii based RAW and RAY files. The ARE-24 POL and the 3D Studio 3DS binary files can also be viewed directly. You will get some information about the loaded object and it will bring you into a standard VGA 640x480 16 color screen. Here you can rotate the object, zoom in/out and pan. For key usage see the Keys section. The lviewer can handle very large models. It has a simple hidden polygon solver. Forms with a lot of small polygons will 'hide' better. So try running the lparser with '-x ball' and try the other additional base objects. The keys can be operated directly. You don't have to wait for the wire-frame redraw to finish in the main window but the side windows will have to be drawn once during startup. The 'speed' with which you can move through the model thus depends on the setting of your keybord repeat and the speed of your graphics board. When you enter the view screen you will see a box surrounding the object and some additional elements like a cross and XYZ-axis. The additional 3 side views are drawn from the viewpoint of possitive z-axis, x-axis and y-axis respectively. When moving around through the model these views will help you orient yourself. The current up direction in the main viewer will be the lightblue line in the side views. The right direction will be darkblue, the front direction green. The small yellow ball is where you next location will be if you move the camera forward. The red circle is where you are at now. A 'reminder' of all this can be found in the bottom left of the main view window. The lviewer.exe is a protected mode program using the royalty free Rational dos-extender (dos4gw.exe) supplied with Watcom 9. It needs a 386/387 or 486 with 4meg ram. Standard VGA screen grabbers can be used to grab the image from the screen. Execute like this : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ lviewer [options] [name] examples : lviewer output (takes .vol as default extension) lviewer plant.vol lviewer are24.pol lviewer trice.raw lviewer fract002.ray lviewer bird.3ds Formats can be : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ - LPARSER/RenderStar output file with the VOL extension. Described in the RenderStar Technical documentation. - ARE-24/RenderStar temporary output file with the POL extension. Generated as part of an ARE-24 rendering in AutoCad-12/ADS. - 3D Studio/AutoDesk binary format with the .3DS extension. - FracTint *.RAY files when saved in RAW format. One coordiante per line format. Select 3=RAW format and set BRIEF to YES. Format is like : x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 etc. - RAW formated ascii file. One triangle per line format. Format can be like : x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 etc. Or like : NAME1 x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 NAME2 x1 y1 z1 x2 y2 z2 x3 y3 z3 etc. Each time a name identifier is found the color number will be increased. Y and Z coordinates can be swapped with the -y option. Options : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ -y use the Y-axis as up vector for RAW files Normally the Z-axis is treated as up vector. (This is always the case with VOL/POL/3DS files). With this option RAW files can be read in, which use the Y-axis as up vector. -s run at 1024x768x16 SVGA mode -v run at 800x600x16 SVGA mode These modes will not be supported on all SVGA's. In this case use the default VGA 640x480x16 mode. -c use color in side views Normally the side views are drawn grey to to allow you to see the position feedback elements more clearly. Setting this options will draw the side views in color. This is usefull for 'moving' through .RAY files. -f come up with main view sorted The main view will be sorted and drawn in hidden mode (if there is enough memory left) when starting up. The side views will be skipped. Using the lviewer with FracTint and POV : LV2POV.EXE ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ It's possible to use the viewer to quickly create camera positions for FracTint elevation files you want to trace with POV. A file is output as gif/pot and as a RAY file with medium courseness (20-100). Select 3=RAW format and set BRIEF to YES. This RAY file can then be read into the viewer and used to find camera locations interactivly. After pressing F1 a info.txt file will be written containing the camera parameters. The program LV2POV will create from this file a POV compatible file. Now only the filename of the gif/pot files have to be edited. The file is now ready to be directly renderd in POV. This program was contributed by Cees van der Mark. Exec 'lv2poc makedoc' to get more info. Keys General : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ [Page Up/Down] These keys will allow you to zoom in and out with the cross as center. The zoom is in 2d. The camera doesn't change it's location or orientation in space. You will see the brown cone in the side views adjust at the same time. What's inside the cone is visible on the main window. [Insert] Will scramble the drawing order of the data. This is usefull when viewing bigger models. It will also turn off hidden polygon. Will only work if there is still enough memory left free. [Delete] This will do a quick hidden polygon based on the painters algorithm. It makes the form more visible but the solution is not perfect. Will only work if there is still enough memory left free. [Home] This will bring up the starting configuration again in case you get 'lost' and want to start afresh. It will also reset all viewing parameters and toggles to their default start up value. [F1] This will write information about the model (bounding box) and specifics of the current camera to the file 'info.txt' in the current directory. [F2] This will write the current viewport in RenderStar rc1 format in the file 'snapshot.rc1'. [Escape] Exit and back to DOS. Keys Toggles : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ [Z] This will toggle the Z-lock. If it's on the Z-axis will always stay vertical and camera twist won't work. When the Z-lock it's off (default) you have full rotational control. The Z-axis will be drawn in yellow when the Z-lock is active. [P] This will toggle between drawing in polygons (default) and drawing only one vertex per polygon. This can be usefull when working with FracTint RAY files. [C] This will toggle between geometry and geometry with additional viewing elements. Default is with additional viewing elements. Keys Changing model orientation : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ [Cursor keys] Rotate the model in the direction of the arrows around the center of the model. The up/down keys will rotate the model round the horizontal direction. The left/right keys will rotate the model around the vertical direction. Keys Changing camera orientation : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ [Cntrl keys] This rotates the camera round the observer in the directions of the arrows. The up/down keys will rotate the camera round the horizontal direction. The left/right keys will rotate the camera around the vertical direction. [Alt keys] Twist (roll) the camera counter-clockwise or clockwise. Keys Changing camera location : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ [Numpad keys] Move the camera in the direction of the arrows. The up/down keys will move the camera along the vertical direction along the light blue line in the side views. The left/right keys will move the camera across the horizon in the direction of the dark blue line. [Numpad + -] Move the camera forward into the model or backward from the model along the green line. The yellow ball is you next forward location. [Numpad * /] Increment and decrement the stepsize of the camera movement. The position of the yellow ball will reflect the current stepsize Thanks to : ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ C.J.van der Mark [2:283/203.11 fidonet, 9:580/203.11 PCGnet] for LV2POV, testing all versions and feedback. Steve Anger for his 3DS reader/parser from 3ds2pov. BBS Bennekom [2:283/203 fidonet, 9:580/203 PCGnet] for acting as go-between. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ